מטעי זיתים של משק אחיה
מטעי זיתים של משק אחיהצילום: טוב הארץ

בשנים האחרונות הולכת ומתרחבת התופעה השנויה במחלוקת של ייבוא פירות יבשים ותוצרים חקלאיים דווקא מחו"ל.

התופעה הזו מתרחשת למרות קיומה של תעשיית חקלאות ענפה בארץ, ולמרות הקושי בהישרדות של חקלאי ארץ ישראל.

דווקא בט"ו בשבט, החג העוסק במצוות התלויות בארץ, ויום שמצווה לאכול בו מפירות ארץ ישראל, הולכת וגוברת צריכה של פירות יבשים מחו"ל. 

בעקבות תופעה זו הוקמה לפני 7 שנים חברת "טוב הארץ", המשווקת ומוכרת פירות יבשים ותוצרת חקלאית ארצישראלית, בעבודה עברית. "טוב הארץ" הוקמה על ידי הרב נתנאל יוסיפון, מתוך מחשבה  שלא ייתכן שדווקא בחג שמסמן  את הצורך בהתענגות על פירות ארץ ישראל נאכל תוצרים של מדינות חוץ.

במשך 7 שנים פעלו ב"טוב הארץ" לקראת ט"ו בשבט: עובדי החברה איתרו חקלאים מכל הארץ שמגדלים ומייצרים פירות יבשים- מושבים בנגב, ביהודה ושומרון, בגוש עציון ובצפון. בחברה עשו עבודה מקיפה לאתר את החקלאים הישראלים שמגדלים תוצרת המשתייכת לשבעת המינים: תאנים, רימונים, חיטה, שעורה ועוד, ולראות איך מצליחים לעבוד איתם.

לפני כמה חודשים עברה טוב הארץ שינוי. החברה נרכשה על ידי יאיר בן אליעזר ואליהו עטיה, כשהמטרה המרכזית היא לתת דגש על שיווק וקידום תוצרת חקלאית כחול לבן, לא רק בט"ו בשבט אלא לאורך כל השנה.

המניעים מאחורי צעד זה מגיעים מתפיסה של המצב הבעייתי בו נמצאת תעשיית הפירות והחקלאות בארץ. "המטרה שלנו בטוב הארץ כפולה", אומר אליהו עטיה. "ראשית, אנחנו רוצים להגיע לצרכן עם מוצרי איכות של חקלאות ישראלית: מארזי שי וחבילות איכותיות של חקלאות ישראלית. המטרה השנייה היא היכולת שלנו להגיע לחקלאי הישראלי, לקנות ממנו את התוצרת החקלאית שלו במחיר הגון, ובכך ולעזור לו. מבחינתנו, הרווח הוא כפול, גם מבחינת הצרכן, שקונה תוצרת חקלאית כחול לבן  בט"ו בשבט ולאורך כל השנה, וגם מבחינת החקלאי, שלא מוכר את הסחורה במחירי רצפה".

"טוב הארץ" מתפרצת לדלת פתוחה- כבר שנים שהמקצוע "חקלאי" הולך ומצטמצם בישראל, ולאחרונה, נוסף על הקשיים הקיימים בעבודה זו גם איום החרם האירופי.

"חלק ממה שמוביל אותנו, דווקא עכשיו, היא העובדה שיש חקלאים שמאוימים מהBDS" אומר עטיה. "חקלאים המתגוררים ביהודה, שומרון, גוש עציון, בקעת הירדן ורמת הגולן, מתמודדים עם עוד בעיה- אירופה נסגרת בפניהם. אנחנו מצדנו נותנים להם כתף, מעשית, תודעתית - בלי להתבייש מאיפה התוצרת מגיעה".

ב"טוב הארץ" מבקשים לעודד את החקלאות הישראלית, מתוך הידיעה כי סביב ענף חקלאות בארץ יש קונצנזוס, דתיים, חילונים, ימין ושמאל, צפון ודרום. "החקלאות הישראלית מאחדת את העם" אומר עטיה. "זה משהו הכי ישראלי ושורשי שיש. אנחנו רוצים להביא את זה לצרכן ולתת את הסיוע הקטן שלנו בעניין הזה".

לצד האמירה החברתית והערכית שמביאים איתם אנשי "טוב הארץ" נמצא גם הפן המעשי יותר: לקראת החג הוציאה החברה סרטון אנימציה היתולי שמטרתו להדגיש את האבסורדיות שבשימוש בפירות מחוץ-לארץ דווקא בחג כמו ט"ו בשבט. בסרטון ניתן דגש על הישראליות המאפיינת את החג, ועל החשיבות שלה.

בטוב הארץ מציעים למכירה מגוון סוגים של ערכות פירות יבשים, מארז שבעת המינים יינות ושמן זית, כולם בתוצרת ישראלית מא-עד ת'. לאחרונה התחדשו ב"טוב הארץ" - וניתנת האפשרות לרכישת מארזים באתר הבית של החברה. למתעניינים, ניתן לרכוש את המארזים ברכישה מוקדמת במחירים מוזלים. בנוסף, לחברה נקודות מכירה בכל הארץ, מהצפון ועד לדרום.

 

הכתבה בשיתוף חברת 'טוב הארץ'