מקור ידע והעשרה. האינטרנט
מקור ידע והעשרה. האינטרנטצילום: פלאש 90

השר לביטחון הפנים גלעד ארדן יציג מחר (ראשון) בישיבת הממשלה את הצעתו להקים מערך לאומי למניעת אלימות ופשיעה נגד ילדים ובני נוער ברשת שייקרא "מאו''ר".

במסגרת המערך הלאומי, ארדן הנחה להקים יחידה משטרתית מיוחדת למאבק בפשיעה ואלימות ברשת האינטרנט.

לדבריו ״מדובר בפריצת דרך בהגנה על הציבור, בדגש על ילדים ובני נוער במרחב המקוון, אשר תביא לשיפור היכולות של מדינת ישראל במאבק באלימות ובפשיעה ברשת".

בשנים האחרונות התרחבו והתעצמו ברשת האינטרנט תופעות אשר יכולות להיות בעלות השלכות קשות ביותר: עבירות פדופיליה, מין, זנות קטינים, מכירת סמים ואלכוהול, סחיטה, הימורים, התחזות, הטרדות, שיימינג ועוד.

מסקר שנערך בשנת 2015 על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה כי כל ילד רביעי במדינת ישראל נפגע מפשיעה ובריונות ברשת, כל ילדה עשירית בישראל חווה הטרדה מינית ברשת. העבירה השכיחה ביותר ממנה נפגעים בני 20 ומעלה במדינת ישראל נעשית במרחב המקוון, כ-75% מהילדים נפגעו יותר מפעם אחת.

רק בשנת 2014 נרשמו בחדרי מיון 822 ילדים בני נוער שהגיעו על רקע ניסיון התאבדות. כמו כן, עולה כי רק 2% מהנפגעים מדווחים על כך למשטרה.

כחלק מהקמת מערך מאו''ר, תוקם ועדת היגוי בראשות מנכ''ל המשרד לביטחון הפנים, רותם פלג, ובהשתתפות מנכ''לי משרדי החינוך, המשפטים, הרווחה והשירותים החברתיים, התקשורת, משרדים נוספים וגורמים מקצועיים הרלוונטיים לעבודת הוועדה.

ועדת ההיגוי תתווה את המדיניות הלאומית בנושא ההתמודדות עם תופעות אלימות ופשיעה במרחב המקוון, את סדרי העדיפויות לפעילויות בנושא, תאשר את תפיסת ההפעלה, תוכניות העבודה והתקציב ליישומה.

מערך זה יכלול בין היתר,  הקמת יחידה ייעודית  משטרתית לפשיעה כלפי קטינים ברשת האינטרנט ומוקד לאומי להגנה על הילד, שירכז פניות 24/7 על בריונות ופשעי רשת.

נכי צה''ל, בעלי מוגבלויות, עולים חדשים ועוד יוכשרו כלוחמי מאו''ר, וכחלק מתפקידם יבצעו ניטור, הפקת חומרי מודיעין והכנת תיק ראיות דיגיטלי.

בנוסף, המערך יכלול חטיבת מניעה והסברה, שתקדם ותפעל  להעלאת המודעות בציבור לתופעה זו. במסגרת המערך, יוקם קו לסיוע מיידי שיאפשר שיחת חינם מכל מקום בארץ ומכל טלפון.

אתר האינטרנט שיוקם, ינגיש מידע חיוני להורים ולילדים וכן  יהווה ערוץ תקשורת עדכני וידידותי למשתמש. כמו כן, האתר יאפשר דיווח בזמן אמת על עבירות אלימות ברשת באמצעות ״כפתור דיווח״.  

מערך מאו״ר יאחד משאבים ועוצמות של גופי מדינה נוספים, גופים אזרחיים וכן גופים מתעשיית האינטרנט שיהיו שותפים לעשייה. מאו״ר יאפשר סביבה בטוחה ברשת ויוביל לחיזוק תחושת הביטחון  האישי של הציבור. בנוסף, ישפיע על צמצום תופעת ההתנהגות  האנטי חברתית ועבריינות אלימה ברשת.