נתניהו ויעלון
נתניהו ויעלוןפלאש 90

1. בעוד כחודשיים וחצי (ע"פ הלוח הגרגוריאני) ימלאו שבע שנים לכהונתו הנוכחית של ראש הממשלה בנימין נתניהו.

מאז ניצח בבחירות ב-2009 את ציפי לבני שעמדה אז בראש קדימה, איש איננו מצליח, מבפנים ומבחוץ, לערער על הנהגתו של נתניהו, וערעור כזה אפילו לא נראה באופק.

רק בשבוע שעבר התברר פעם נוספת שמתוך מפלגת השלטון, הליכוד, אין שום מערער פוטנציאלי על הנהגתו של בנימין נתניהו. הבחירות האחרונות הוכיחו מנגד כי הסיכוי לצמיחת הנהגה אלטרנטיבית מתוך מפלגה אחרת בימין, שאיננה הליכוד, הוא אפסי עד בלתי קיים.

2. אמש, לאחר הרצח של דפנה מאיר הי"ד, פרסם נתניהו את ההודעה הבאה. "דפנה מאיר, אם לשישה נרצחה הערב באכזריות על ידי מחבל פלסטיני בפתח ביתה שביישוב עותניאל. בשם כל אזרחי ישראל אני מבקש לחבק ולחזק הערב את בני המשפחה. כולנו כואבים ומשתתפים בצערם הכבד".

"אנחנו נמצא את המחבל והוא ישלם את מלוא המחיר על הרצח המתועב הזה", הוסיף נתניהו.

מה יש בהודעה? חיבוק והבטחה למציאת הרוצח. מה אין בה? אין בה חזון. אין בה אמירה משמעותית על המלחמה שדפנה נפלה חלל במסגרתה ואין בה הבטחה למעשה משמעותי מעבר לתפיסת הרוצח.

3. במה עסוק בימים אלו ראש הממשלה? כתבה שהתפרסמה אתמול בבוקר בעיתון "כלכליסט" יכולה אולי לרמוז מה מטריד בימים אלו את נתניהו.

שלושה פקידים בכירים במשרד ראש הממשלה, היועצת המשפטית שלומית ברנע־פרגו, חשב המשרד יוסי איצקוביץ וסמנכ"ל מינהל ומשאבי אנוש רן ישי, עסקו במהלך שבע ישיבות, לאורך מספר חודשים, בתיקון התריס בוילה הפרטית של הזוג נתניהו בקיסריה ובתיקון נזילה שנגרמה מתקלה במשאבת הביוב המותקנת במקום.

למה כל המשרד כולו על הרגליים בגלל כמה בעיות תחזוקה בביתם הפרטי של בני הזוג? משום שהמדינה מוכנה לממן את התחזוקה ובני הזוג דרשו שהיא אכן תממן.

עכשיו המבקר בודק, המשטרה חוקרת, סמנכ"ל במשרד הושעה מעבודתו וגם הגברת נתניהו הגיעה לחדרי החקירות. וזה עוד לפני שבכלל הזכרנו את פרשת "ביביטורס" התלויה כעננה מעל ראשו של ראש הממשלה.

4. גם אם נתניהו היה המנהיג האולטימטיבי במצב כזה הוא לא היה מסוגל לעשות כמעט כלום, ונתניהו למרבה הצער איננו בהכרח המנהיג האולטימטיבי.

נתניהו הוא בעל יכולות גבוהות מאוד, אבל ככל הנראה נעדר חזון. ההגנה על מדינת ישראל מפני איום הגרעין האיראני חשובה, בודאי, אך זה איננו חזון, זו איננה תוכנית פעולה להוצאת מדינת ישראל מהמשבר המדיני והביטחוני שבו היא נתונה.

גם שר הביטחון שלצידו, משה (בוגי) יעלון, לא מגלה למרבה הצער תכונות מנהיגותיות מאז מונה בראשית הקדנציה הקודמת לשר הביטחון. גם עימותים מתוקשרים עם ג'ון קרי אינם תחליף להצבת חזון.

5. המחנה הלאומי ניצב בימים אלו בפני שוקת שבורה. השלטון נמסר לו על ידי העם, ואלטרנטיבה שלטונית משמאל אין. אולם בקרבו אין חזון, אין חשיבה ארוכת טווח, ואין תכנית של ממש כיצד להעלות את מדינת ישראל על "דרך המלך".

תכנית שכזו צריכה לכלול התמודדות עם המימד הביטחוני ועם גל הטרור, היא צריכה לתת מענה של ממש למשבר המדיני שישראל ניצבת בפתחו ומאיים לדרדר את ישראל לשלויה של משפחת העמים, ובעיקר לתת מענה אמתי לשאלת גיבוש הגבולות ומעמדם של כל תושביה של המדינה.

רק הצבת חזון כולל, שנותן מענה לסוגיות המפתח שעל הפרק, והצבת הנהגה שמסוגלת להוביל את ההתקדמות לעבר החזון הזה, תוכל להוציא אותנו מהמשבר. כל התנהלות אחרת תמשיך להוביל את מדינת ישראל כולה מדחי אל דחי.