האפיפיור פרנציסקוס
האפיפיור פרנציסקוסצילום: רויטרס

בית הכנסת המרכזי ברומא אירח בתחילת השבוע את האפיפיור פרנציסקוס. מטרת הביקור היתה להביע את קִרבתו של האפיפיור ואת קִרבת הכנסייה לעם היהודי.

במהלך הביקור פנה ראש משלחת הרבנים מישראל, הרב ד"ר רצון ערוסי, לאפיפיור וביקש ממנו להצהיר כי הכנסייה מכירה במדינת ישראל כמדינת העם היהודי. האפיפיור היה נבוך והגיב בשתיקה, מתאר הרב ערוסי.

לערוץ 7 אומר הרב ערוסי, כי הכנסייה עברה תפנית בשנים האחרונות בכל הנוגע ליחסה ליהודים, אך עדיין יש עוד כברת דרך שהם צריכים לעבור, "הכנסייה מתעלמת ממדינת ישראל כמדינת העם היהודי, הם מדברים על ארץ הקודש, על הולילנד אבל לא על מדינת ישראל.

"לכן במהלך המפגש עם הרבנים אחרי האירוע הפומבי, פניתי לאפיפיור ואמרתי לו שאנחנו מעריכים את דבריו כנגד האנטישמיות, אך היום יש אנטישמיות חדשה וחריפה מאוד שנבנית על בסיס הסכסוך הישראלי פלשתיני וזה הזמן שהוא יהיה הבלפור של הכנסיה הקתולית, ומאחר וארץ ישראל היא ארץ הקודש והם מכירים בבכורתנו, שיצהירו שמדינת ישראל היא מדינת העם היהודי מכוח התנ"ך, מבלי לגרוע מזכותם של הפלשתינים למדינה.

"האפיפיור היה נבוך מאוד מפנייתי, אף פעם לא אמרו לו את זה בישירות, לאחר מכן הוא חייך אך לא אמר דבר. אני חושב שהגיע הזמן שהם אכן יכירו במדינת ישראל כמדינת העם היהודי".

זהו ביקורו השלישי של האפיפיור בבית הכנסת המרכזי ברומא. לפני כן ביקרו במקום יוחנן פאולוס השני ובנדיקטוס ה-16. הרב ערוסי קובע כי למרות משקעי העבר, חייבים להמשיך את הדיאלוג, "ברור שמבחינה דתית אישית יש קושי רב להשתתף במעמדות כאלה, כי השסע בין הכנסייה הקתולית ועם ישראל שנגרם בכל הדורות הוא גדול. אבל מאידך יש ברבנות הראשית משלחת לדיאלוג בין דתי, שבראשה עמד במשך שנים הרב שאר ישוב כהן, שה' ישלח לו רפואה שלמה ובראשות עודד וינר המנכ"ל לשעבר.

"אנחנו ממשיכים במפגשים האלה ושמחים לשמוע לאחרונה שהאפיפיורים מכריזים שעם ישראל הוא העם הבכור. פעם היינו מוקצים מחמת מיאוס, היום הם אומרים לנו שאנחנו האח הבכור, ומאיתנו הם לומדים את הערכים, אין ספק שזה חשוב בעידן של אנטישמיות משתוללת לשמוע מהאפיפיור הנוכחי שהוא מתנגד להמרת דת של יהודים, זו אמירה חשובה מאוד.

"אני יודע שיש כאלה שמתנגדים למפגשים האלה, אבל טוב שהציבור ידע שהם מתקיימים, וטוב שיישמע קול שפוי שבעזרת ה' יביא לשינוי".