לא רוצים את ראש הממשלה. בריטניה
לא רוצים את ראש הממשלה. בריטניהפלאש 90

ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת דנה היום (רביעי) בתופעת החרם האקדמי על המוסדות האקדמיים בישראל.

יו"ר ועד ראשי האוניברסיטאות ונשיא הטכניון פרופ' פרץ לביא אמר בדיון "אין לנו טענות על המנהיגות האקדמית בעולם. הבעיה שלנו היא בקמפוסים. בתחילה זה היה בקמפוסים שוליים, מהר מאוד זה התפשט לקמפוסים מובילים בארה"ב.

לדבריו, "הסטודנטים שנחשפים לפעילות הזו יהיו הסנטורים של הדור הבא, וכאן טמונה סכנה גדולה מאוד לטווח ארוך. האגודה האנתרופולוגית האמריקאית כתבה בדו"ח שאנו אוניברסיטאות של אפרטהייד. האגודה החליטה לערוך משאל האם להחרים את האקדמיה הישראלית. אנו חייבים להגיע לכל 12,000 חברי האגודה. זה סימפטום, ואם לא נפעל האש תתפשט. חייבת להיות כתובת אחת לרכז את הנושא", הדגיש.

פרופ' צבי ציגלר אמר "קיים חרם סמוי בקרב חברי סגל אקדמי. זה עדיין מתחת לפני השטח, כיון שהם חושבים שזה לא לגיטימי. בכוחותינו הדלים אנחנו לא מצליחים לעצור את הסחף. אני חושש מאוד מהעתיד", הודה.

נציג אוניברסיטת אריאל ח"כ לשעבר יגאל כהן אורגד אמר "יש לנו בעיה אמיתית עם ממשלות, לרבות ממשלות מערביות שדוחפות להחרמות. לדבריו, יש לנו שיתוף פעולה עם חוקרים פלסטינאים במטרה לשפר את איכות המים ביו"ש. מדינות אירופאיות לוחצות שלא להקציב כספים לטובת המחקר הזה".

נציג ההסתדרות הרפואית ד"ר זאב פלדמן הזהיר כי "חרב החרם מונפת על הקהילה המדעית הרפואית הישראלית". לדבריו, 71 רופאים בריטים פנו להסתדרות הרפואית העולמית בבקשה להוציא את ההסתדרות הרפואית הישראלית מהארגון העולמי. "אנו בסכנה גדולה. בעיתונות הרפואית הבריטית אימצו רעיון של מכתבים למערכת ובהם מסע השמצות נגד רופאים ישראליים, בטענה שרופאים מבצעים עינויים רפואיים בחולים פלסטינאים".

יו"ר הוועדה ח"כ אורי מקלב אמר כי "אין ספק שתופעת החרם האקדמי מתרחבת ויש לה קשר להחרמות כלכליות וצרכניות על ישראל. לחרם כלכלי ומסחרי יש קונוטציה פוליטית ולא מהות לעומת חרם אקדמי שבא מאנשים משכילים ומתונים יש לזה אפקט חזק".  

ח"כ נחמן שי אמר "מטריד אותי שה-BDS לא נעצר וכל הזמן אנו רואים התפתחויות חדשות. וממשלת ישראל לא מצאה את הדרך הפתרון".

ח"כ באסל גטאס הצדיק כצפוי את החרם. "העולם חושב שההתנחלויות לא חוקיות. אתם יכולים לחשוב שונה מכל העולם, זה זכותכם. אבל גם זכות העולם לנקוט בצעדים כדי לכפות עליכם להקים שתי מדינות", אמר.

ח"כ ענת ברקו אמרה כי החרם מהווה סוג של ג'יהאד בחליפה, כלשונה. "גם כשמרצים מהשמאל מרצים בחו"ל, מפוצצים להם הרצאות. זה קשור ליהודים ולא משנה מה דעתם הפוליטית". ברקו הציעה להקים "סיירת לחימה" שתפעל בנושא הזה ברחבי העולם.

יו"ר הוועדה ח"כ אורי מקלב סיכם את הדיון וקרא לממשלה להקים גורם מתאם שיתכלל את הפעילויות של הארגונים השונים הנלחמים בחרם. "החרם פוגע בחוסנה של מדינת ישראל. על הממשלה להקציב משאבים ראויים לטובת המאבק כבשעת חירות לאומית".