מדרחוב בן יהודה
מדרחוב בן יהודהפלאש 90

האם צום של שלושה ימים, ממש כמו זה שהיה בימי אסתר ומרדכי הוא ראשית הפתרון למציאות המורכבת שבה נמצאת מדינת ישראל? קבוצת אישים ופעילים משוכנעת שכן והיא יוצאת לדרך בדיוק ביוזמה שכזו.

עם תחילת גל הטרור הנוכחי החלה להתגבש היוזמה הייחודית שבתחילה עברה מפה לאוזן, בשיחות אישיות וגם באמצעות הפייסבוק, היוטיוב ובקבוצות הוואטספ. בשלושת החודשים האחרונים כבר הפכה היוזמה לפעילות ששותפים לה מאות פעילים, חילונים ודתיים כאחד ובעלי השקפה פוליטית מכל קצוות הקשת.

מארגני המהלך מספרים כי נכון לרגע זה למעלה מעשרת אלפים איש ואישה הצטרפו בפועל, ומידי יום ממשיכים להצטרף באמצעות אתר האינטרנט עשרות ומאות של יהודים ישראלים מהארץ ומהעולם שמבקשים לקחת חלק ב'צום הגדול'. הצום פונה לכלל האוכלוסייה ללא שיוך דתי, פוליטי או מגזרי ונוטלים בו חלק כולם כאחד.

"לאחר עשרות שנים של גלי טרור מסיביים, מלחמות יזומות וכפויות, איומים חיצוניים ולחץ בינלאומי בלתי פוסק, החליטה קבוצה של אנשים מכל קצוות החברה הישראלית לפעול מעשית. מצבה של החברה הישראלית מושך אליה את הטרור הקיצוני", כך הם מסבירים, "ובימים אלה כשגבולות הטרור כבר אינם ברורים, יש לעשות מעשה שיחבר את החברה הישראלית מחדש לערכי האחדות והערבות ההדדית שעליהם נוסד העם היהודי. גל הטרור אינו מבחין בימים אלה בין יושבי פאב תל אביבי שבאים לחגוג יום הולדת לחבר ונהרגים או נפצעים, לבין אם מעתניאל שנלחמת בחירוף נפש כדי להציל את ילדיה, מצילה אותם, אבל נרצחת ומשאירה אותם יתומים".

מובילי היוזמה מציינים כי האיומים הפנימיים החמורים מתלווים לאיומים חיצוניים חמורים לא פחות, כדוגמת האיום האיראני. אלה מצטטים את דבריו של ד"ר זאב מגן, מומחה לאיראן ולאיסלם, חוקר ב'מרכז בגין-סאדאת' וראש החוג ל'תולדות המזרח התיכון' באוניברסיטת בר-אילן, שאמר כבר לפני כעשור: "האיראנים עוקבים בדקדקנות אחרי הנעשה אצלנו. בעיתונות האיראנית מופיעות ידיעות וכתבות על הפערים העדתיים, הפערים בהכנסות, ההבדל בין יהודים מזרחיים ומערביים, בין חרדים לחובשי כיפות סרוגות. על ההתגוששויות במחנות הפוליטיים השונים. גדר הביטחון מתוארת כהתחבאות היהודים מאחורי גטו... האיראנים ויתר הפונדמנטליסטים משוכנעים שאנחנו חברה שאין לה שום תשתית של עקרונות אחידים... לכן, הפונדמנטליסטים בטוחים שבמוקדם או במאוחר הם יביסו אותנו... אנחנו בעיניהם חיים על זמן שאול".

יוזמי הצום מוסיפים וקושרים בין דבריו של ד"ר מגן לתובנות העולות מציוצו של העיתונאי חוסיין מורטאדה בטוויטר, ציוץ בו הצביע על נכונות לפעולה אקטיבית רחבת היקף: "ערביי ישראל מתכננים להתאחד בהמוניהם ולבצע פיגועי ענק".

אל מול אלה, מסבירים היוזמים, קיים "נתון חשוב אחד מעורר תקווה ומתנוסס מעל כל איומי ההשמדה", וזהו "כוחו של עם ישראל טמון באחדותו. התמונה שאויבנו מציירים היא תמונה של חברה שסועה ומפורדת. זה משמש להם מצע נוח למימוש חלומם להשמדת מדינת ישראל".

"מול התופעות מעוררות הדאגה האלו, התעוררה קבוצה של אנשי מעשה, והחליטה ליזום מהלך שיבצע שידור חוזר למהלך הצלה משמעותי שהתרחש בעם ישראל לפני כאלפיים שנה. גם אז ריחפה סכנת השמדה מעל עם ישראל. היה זה בזמן אסתר ומרדכי. עם ישראל היה מפוזר בכל רחבי ממלכת פרס, 127 מדינות. ויוזמתו האפלה של המן הביאה להחלטה מלכותית רשמית על השמדה מלאה של כל יהודי הממלכה ביום אחד. גם אז הרקע הנוח היה פירוד והיחלשות של כוח המסורת והערבות היהודיים בתוך עם ישראל, והתשובה לכך לדעת אסתר הייתה צום של שלושה ימים שיאחד את יהודי כל הממלכה. השיטה הצליחה וגרמה לביטול ההחלטה האיומה ולהצלת עם ישראל".

"צום, כך כולנו מכירים מהמסורת של יום הכיפורים, מעורר לחשבון נפש פנימי. צום של שלושה ימים, כך מתחילים להבין רבבות של ישראלים מכל שכבות האוכלוסייה, יעצור את המציאות לשלושה ימים של התבוננות, אחדות, חשבון נפש קולקטיבי, רצון טוב, ובחירה מודעת באהבת חינם. מהלך כזה מסוגל לשנות את המציאות העצובה ששולטת פה בחודשים האחרונים, את השכול, את החרדות האישיות, את הפחדים, את ההכחשה. המצטרפים לצום יעשו שינוי פנימי בחברה ויובילו אותנו ממציאות של דאגה לעתידנו ועתיד ילדנו ויקירנו, למציאות של חמלה, שיתופיות, שוויון גדול יותר. זה הצליח בעבר, זה יצליח גם עכשיו אם רק נעשה זאת יחד. אנו קוראים לכל אחד ואחת להצטרף ולהפיץ בקרב מכריו, שכניו ומשפחתו את יוזמת הצום. זאת יכולה להיות נקודת המפנה של החברה הישראלית. יש באוויר תחושה של רצון ציבורי לקחת חלק במשהו בעל משמעות יהודית רוחנית ומסורתית והצום עונה על זה".