האוניברסיטה העברית. ארכיון
האוניברסיטה העברית. ארכיוןפלאש 90

ברזיל ממשיכה לנקוט בקו אנטי ישראלי. אחרי העיכובים הרבים הנמשכים עד עצם היום הזה (שני) במינויו של דני דיין לתפקיד שגריר ישראל בברזיליה, מקודם במדינה גם חרם אקדמי נרחב על ישראל.

למעלה ממאתיים אנשי אקדמיה, ביניהם דיפלומטים בכירים של ברזיל ששירתו ברחבי העולם, טוענים כי מדינת ישראל היא "כובשת אכזרית ומנהלת מדיניות אפרטהייד גזענית".

האוניברסיטה העברית נמצאת במוקד המכתב בו נאמר "בזמן שכל האוניברסיטאות בישראל שותפות לרעיון הכיבוש וההתנחלויות – האוניברסיטה העברית בירושלים עולה על כולן משם שהיא ממוקמת בירושלים המזרחית".

חותמי המכתב טוענים, "האוניברסיטה שותפת להגבלת חופש הביטוי והמחאה של הפלסטינים ומזוהה מאוד עם אוניברסיטת אריאל".

המכתב החל לצבור תאוצה אחרי שאחד מחברי הקונגרס בברזיל, ג'ין וויליס הנחשב שמאלני בהשקפתו ביקר בירושלים – וקרא להפסיק את החרמות המדיניים והאקדמיים ולנסות למצוא פתרונות שלא יכללו צעדים מסוג זה.

אחד מחותמי המכתב, הדיפלומט הברזילאי פאולו סרג'יו פיניירו טען, "וויליס מוציא שם רע לברזיל. הוא בור וחסר ידע על התנהלות ישראל. העובדה שביקר בה אינה מעידה על כך שהוא יודע מה מתרחש בה".

אגב, פיניירו לא ממש מכיר את המציאות בישראל וחבר בצוותי או"ם שחוקרים פשעי מלחמה מזעזעים בסוריה ובמדינות מוסלמיות קיצונית – אך הוא בחר להיות ממובילי המאבק נגד ישראל.

ראוי לציין כי מרבית המערכת הפוליטית בברזיל היא אנטי ישראלית והדבר התבטא בעובדה שלא נשמעו קולות שקראו לסיים את המשבר עם ישראל ולמנות את דני דיין כשגריר – בעוד מנגד לפחות מספר פוליטיקאים בולטים גינו את המינוי.