מירי רגב
מירי רגבצילום: מארק ישראל סלם, פלאש 90

שרת התרבות מירי רגב הציגה היום (שלישי) את הצעת החוק "נאמנות בתרבות", המבקשת לקבוע כי תמיכה ממשלתית למוסדות תרבות תינתן רק בתנאי שהמוסד מכבד את סמלי המדינה, לא מסית לטרור ולא שולל את קיומה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית.

נכון להיום, משרד התרבות מעניק תמיכה למוסדות תרבות על פי קריטריונים שאינם עוסקים במהות היצירה ואינם מתייחסים לתוכנה. רגב מבקשת להתנות מתן תמיכה במוסד תרבות על בסיס נאמנותו לחוקי מדינת ישראל.

ועדת התמיכות של משרד התרבות והספורט תוכל להחליט שאיננה מעבירה תמיכה ותקציבים למוסד שיעבור על אחד מהחוקים להלן:

  • שלילת קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית.
  • הסתה לגזענות, לאלימות ולטרור.
  • תמיכה במאבק מזוין או במעשה טרור, של מדינת אויב או של ארגון טרור, נגד מדינת ישראל.
  • ציון יום העצמאות או יום הקמת המדינה כיום אבל.
  • מעשה של השחתה או ביזוי פיזי הפוגע בכבוד דגל המדינה או סמל המדינה.

כיום קובע החוק שיהיה אפשר לקנוס בדיעבד מוסד תרבות שעבר על חוקי מדינת ישראל בהליך ארוך ומסורבל שנמצא בסמכות בלעדית של משרד האוצר.

לפיכך, אי אפשר לשלול תמיכה ממוסד שעובר על החוקים, ומשרד התרבות מחויב לממן גם מוסד שעובר על החוק. למעשה, בחוק הקיים, המשרד שיש לו סמכות לאכוף את קיום החוקים במוסדות התרבות הוא בכלל משרד האוצר – שאין לו שיח או ממשקים עם מוסדות התרבות ואין לו מנגנון פיקוח או אנשי מקצוע ייעודיים ולכן אין באמת אכיפה.

"מוסדות התרבות הם לא מעל החוק, עליהם לפעול על פי חוקי מדינת ישראל ועלינו לוודא זאת – לא לעצום עין", אומרת רגב. "לא אהיה כספומט - יש לי אחריות לכסף הציבורי והחוק הזה יעניק לי את הסמכות לממש את האחריות שלי ולשלול תמיכה ממוסד מפר חוק''.

לדבריה, ''השינוי שאעביר בחוק התקציב יבטיח לממשלה נבחרת את חופש המימון, החופש לבחור מה מדינת ישראל תממן, על פי חוקיה, ערכיה ומדיניותה. אני מאמינה שהחוק הזה יעבור ויבטיח שמדינת ישראל תתקצב ותממן רק גופי תרבות שנאמנים לחוקי המדינה, זה דבר שצריך להיות מובן מאליו''.

השרה רגב הדגישה, ''חופש הביטוי הוא נשמת אפה של הדמוקרטיה ואני אלחם עבורו אך באותה מידה אלחם עבור חופש המימון ובשום פנים ואופן לא אאפשר לעבור על חוקי המדינה במסווה של חופש ביטוי''.