מחשבים, אילוסטרציה
מחשבים, אילוסטרציהצילום: Thinkstock

בשבוע שעבר התפרסמה רשימת 25 הסיסמאות הנפוצות (והגרועות) בעולם לשנת 2015. המידע שפורסם מתבסס על סיסמאות אמיתיות שנפרצו ופורסמו על ידי האקרים ברשת בשנה האחרונה, ואם גיליתם שהסיסמה שלכם נמצאת ברשימה כנראה שהגיע הזמן להחליף אותה.

בעידן הדיגיטאלי, לרובנו יש יותר מחשבון מקוון אחד – תיבת אימייל, פרופיל פייסבוק, חשבון אינסטגרם ואפילו אתרי קניות און ליין דורשים בהרבה מקרים להזין סיסמה על מנת להמשיך בתהליך הרכישה המקוונת.

הבעיה המוכרת לכולנו היא הצורך לזכור הרבה סיסמאות להרבה אתרים, ורובנו פותרים את הבעיה בשתי דרכים עיקריות: הראשונה היא פשוט על ידי שימוש באותה סיסמה לכל האתרים והשנייה היא שימוש בסיסמאות פשוטות ובנאליות - כמו אחת מאותן 25 הסיסמאות הגרועות בעולם, וסיסמאות חלשות אחרות.

כך תיצרו סיסמה חזקה שתזכרו בקלות!

חשוב לזכור שסיסמה מורכבת, שלא תיפרץ בקלות, היא סיסמה שמכילה שילוב אקראי של אותיות גדולות וקטנות (באנגלית) ספרות וסימנים. רוב אנשי האבטחה גם ממליצים שהסיסמה תכלול 8 תווים לפחות.

טריק ראשון - חשבון פשוט

טריק אחד ליצור סיסמה שכזו הוא להשתמש בתרגיל חשבון פשוט עם שילוב של מילים במקום ספרות. לדוגמה, הסיסמה 5Hundred-3=497  תהיה סיסמה חזקה למדי שמכילה את כל האלמנטים של סיסמה טובה, היא לא תיפרץ בקלות וגם לא יהיה לכם קשה לזכור אותה. כמובן שאפשר לסבך אותה עוד יותר על ידי שימוש בתרגילים "מורכבים" יותר.

טריק שני - ביטוי עם משמעות

טריק נוסף שיעזור לכם ליצור סיסמה חזקה שתזכרו בקלות, תהיה להשתמש בביטוי שיש לו משמעות מבחינתכם. הביטוי חייב להכיל אלמנטים של סיסמה חזקה, אבל צריכה להיות לו משמעות עבורכם כך שתזכרו אותו. לדוגמה (ונניח שיש לי כלב שקוראים לו צ'ובאקה) ChewbaccaLove 2eat היא סיסמה חזקה מאוד שלא יהיה לי קשה מדיי לזכור. שימו לב שבנוסף לשילוב האותיות הגדולות והקטנות והספרה 2, הסיסמה הזו כוללת גם רווח – דבר שהופך את הסיסמה לחזקה ביותר.

טריק שלישי - ראשי תיבות

ישנו טריק נוסף שבאמצעותו תוכלו ליצור סיסמה חזקה, וזה בעזרת משפט שלם וארוך שיהיה לכם קל לזכור והפיכתו לראשי תיבות. קחו למשל משפט ארוך כמו – I used to live on the 10th floor on 32 Ben Yehuda street Tel Aviv (גרתי פעם בקומה 10 ברחוב בן יהודה 32 תל אביב) וצרו ממנה את ראשי התיבות הבאים: iUtl10f32bYsTLV והרי לכם סיסמה חזקה שלכל אחד אחר תיראה אקראית לחלוטין, רק תצטרכו לזכור אילו מהאותיות הן "גדולות".

עוד כמה דברים חשובים לגבי סיסמאות

למרות ההתפתחויות הטכנולוגיות של השנים האחרונות, סיסמאות הן עדיין אמצעי האימות הזמין ביותר לשמירה על החשבונות המקוונים שלנו. למעשה הסיסמה שאנחנו בוחרים היא לפעמים הדבר היחיד שמפריד בין האקרים למידע האישי שלנו ולכן לא כדאי להמעיט בחשיבותן.

בנוסף ליצירה של סיסמאות חזקות חשוב להקפיד על שימוש בסיסמה שונה לכל חשבון – האקרים יודעים שאנחנו מתעצלים ליצור לכל חשבון סיסמה ייחודית, כך שאם הם הצליחו לפרוץ לחשבון אחד סביר להניח שהם יבדקו גם את החשבונות האחרים של אותו משתמש.