נהנים בשלג אבל מי יפצה?
נהנים בשלג אבל מי יפצה?צילום: בסאל עוו'ידאת. פלאש 90

החזאי אורי בץ אומר לערוץ 7 כי לא היה מקום לפאניקה, כלשונו, סביב השלג השבוע.

"זה לא התקרב לשלג של דצמבר 2013, אנחנו דיברנו כל הזמן על שלג שלא יגרום לחסימת צירים, היה ברור שמדובר בסערה של חורף ישראלי רגיל, היו כאן כמה דברים קיצוניים במישור של הטמפרטורות, למשל הקרה בימים האחרונים וכמויות גשם מרובות בדרום, ארבעה ימי גשם רצופים במרכז ובדרום, בצפון היו רק שני ימי גשם, אבל לא מעבר לכך".

בץ סבור שאין מקום לבטל לימודים בבתי ספר, אם השלג לא נערם לגובה של לפחות 20 ס"מ, "אמנם זו החלטה של מנח"י,  אבל לדעתי עד 20 סנטימטר מה שאגב לא היה צפוי בכלל השבוע, הילדים צריכים ללכת לבית הספר ושידברו איתם הרבה על שלג ואיך הוא נוצר, זה שיעור טוב".

לדבריו גם בסערה האחרונה, הצפון לא קיבל מספיק מים, "בין חדרה לגדרה היו כמויות אדירות של גשם אבל מגדרה וצפונה הכמות לוקה בחסר. ראינו כמויות גשם אדירות במערב הנגב, ובאר שבע שם עקפו את הממוצע כבר מזמן , לעומת צפון הארץ שם קיבלו רק 70 אחוז ממה שצריך".

בץ טוען שנים שהשינויים הנמדדים משנות השבעים ואילך בגשמי ישראל ופריסתם, קשורה להקמת סכר אסואן. לטענתו השינויים במערך התרמלי באגן המזרחי של הים התיכון, נובעים משינוי משטר הזרימה של הנילוס שהביאה לתזוזה דרומה של כמויות המשקעים.

"סכר אסואן שינה את משקל זרימתו של הנילוס. הנילוס שמוביל מים חמים שזרמו עד קפריסין, היה מייצר שקע שכונה אז,  השקע הקפריסאי שגרם להרבה גשמים בצפון. לאחר שהקימו את סכר אסואן בשנות השישים, מי הנילוס הגיעו עד חיפה ולא עד קפריסין, ולכן נוצר שקע דרומי, המכונה שקע עזה, מערכת הגשמים הדרימה והשפיעה מאוד על מרכז ודרום הארץ. החל משנות השבעים ראינו הרבה בצורות בצפון".