באן קי מון מבקר במנהרת תקיפה. היום
באן קי מון מבקר במנהרת תקיפה. היוםצילום: חיים צח / לע"מ

המתקפה נמשכת: מזכ"ל האו"ם באן קי-מון מפרסם הבוקר (שני) מאמר בעיתון "ניו יורק טיימס" ובו הוא מרחיב בעניין ההזדהות עם הטרור הפלסטיני, כפי שביטא אותה בשבוע שעבר.

"האו"ם פועל בישראל ובשטחים הפלסטיניים הכבושים ומזוהה רמות גבוהות של אלימות ושיח ציבורי קשה. המלים הקשות נמשכו גם כשהצבעתי בשבוע שעבר על אמת פשוטה: ההיסטוריה מוכיחה שנכבשים תמיד יתנגדו לכובשים", טוען באן בפתח מאמרו.

בדברים, שזכו לכותרות "ישראל, אל תהרגי את השליח" – כותב מזכ"ל האו"ם, "ישראל הפכה את המלים שלי כך שיתאימו מבחינתה להצדקת אלימות. הדקירות, הדריסות והתקפות אחרות של פלסטינים נגד ישראלים ראויות לגינוי. אין תירוצים לטרור".

"עם זאת, אני שב על אזהרתי במועצת הביטחון כי התסכול וההתמרמרות של הפלסטינים צומחים תחת כובד משקל של כמעט חצי מאה תחת כיבוש. התעלמות מהכיבוש לא תעלים את הטרור. אף אחד לא יכול להכחיש שהמציאות של כיבוש מעוררת אצל הפלסטינים כעס וייאוש ומעודדים אלימות וקיצוניות", כותב באן.

הוא ממשיך בקו האנטי ישראלי ומציין: "ההתנחלויות הישראליות פוגעות בפלסטינים, כשמקביל אלפי בתים של הפלסטיניים נמצאים בסכנת הריסה. הפלסטינים – ובמיוחד הצעירים בהם מאבדים תקווה בשל כיבוש משפיל, אכזרי ואינסופי".

באן מאשים עוד כי "ישראל איבדה את הראייה הכוללת בגלל מעשי טרור נקודתיים" – ומוסיף כי לדעתו אירופה וארה"ב צריכות להתערב כדי להחזיר אותה אל הדרך.

הוא שב ומזהיר שרק הסכם שלום יפתור את הסכסוך ומציין כי בשל כך נדרשים ויתורים כואבים בשני הצדדים. מישראל לדוגמא, הוא דורש לתמוך באופן חד משמעי ברשות הפלסטינית, לסגת משטחים ביהודה ושומרון ובגבול עזה – "תוך שמירה על צרכי הביטחון הלגיטימיים של ישראל".

ומה נדרש מהפלסטינים לדידו של מזכ"ל האו"ם? "פשרות פוליטיות שיביאו את כל הפלגים תחת שלטון אחד וגינוי של הטרור". באן נמנע מלהזכיר בשום צורה מיגור טרור מהצד הפלסטיני.

"אני תמיד אעמוד נגד מי שקורא תיגר על זכותה של ישראל להתקיים, בדיוק כמו שאני תמיד אגן על זכותם של הפלסטינים למדינה משלהם – גם אם ימשיכו להשתלח במי שמבקרים אותם", הוא מסכם את מאמרו.

מעניין לציין כי במקביל מתפרסמת הבוקר ביקורת קשה של חמאס על המזכ"ל שמתח ביקורת במוצאי שבת על המשך בניית מנהרות הטרור מצד הארגון. "באן מוטה לטובת ישראל", טענו בחמאס.