ברוש וניסנקורן. ארכיון
ברוש וניסנקורן. ארכיוןצילום: הדס פרוש, פלאש 90

קרן מפעלים במצוקה, שהוקמה ויוצאת לדרך בימים אלו, תפעל במטרה לסייע לעסקים בפריפריה שנקלעו להפסדים וקיים בהם חשש ממשי לפיטורי עובדים.

את ההודעה על צאתה של הקרן לדרך מסרו הבוקר (שני) שר האוצר משה כחלון, יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, נשיא התאחדות התעשיינים שרגא ברוש ומנכ"ל משרד הכלכלה, עמית לנג, אשר הגיעו להסכמות באשר למטרות הקרן ואופן פעולתה, תנאי הזכאות לסיוע וסוגיות נוספות. 

כזכור, בימי השיא של המשבר הכלכלי העולמי, בשנת 2009, התקבל הסדר שקבע הפחתה זמנית בדמי ההבראה של העובדים, על מנת לסייע בהתמודדות עם השלכות המשבר שפקד את המשק.

העובדים ויתרו על מחצית מדמי ההבראה על מנת להגדיל את החיסכון הלאומי ולשם הקמת קרן הסיוע למפעלים במצוקה. מאז, התנהלו דיונים במגוון דרגים, אך עד כה לא הושגה הסכמה על מנדט הקרן.

בחודשים האחרונים, ובעקבות פעילות משותפת ומאומצת של יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, אשר יעמוד בראש הקרן, ובשיתוף עם נשיא התאחדות התעשיינים שרגא ברוש, התחדשה העבודה המקצועית בנושא והגיעו הצדדים להבנות.

בקרן הצטברו בה עד כה קרוב ל-100 מיליון שקל והיא עתידה לכלול מאות מיליוני שקלים נוספים. הקרן צפויה לסייע למפעלים שנקלעו למצוקה אך בעזרת הסיוע יוכלו לשוב לפעילות עם כדאיות כלכלית באופן עצמאי.

דרכי הפעולה של הקרן יתבססו על מינוף הידע והיכולות של גורמים פרטיים לשם גיבוש תכניות הבראה איכותיות וברות פוטנציאל צמיחה למפעלים אשר נקלעו למשבר. בין תנאי הזכאות להגשת הבקשה לקרן: ותק פעילות של למעלה מ-3 שנים, העסקה של לפחות 20 עובדים בעסק, ואי יכולת לקבל הלוואות מקרן ההלוואות בערבות המדינה לעסקים קטנים ובינוניים.

מקורות הקרן יועמדו לרשות משקיע חיצוני או בהעדרו, עבור בעל העסק, ויהיו בכפוף לגבייה בפועל ולמקורות הקרן, לפי חוק ההתייעלות הכלכלית.

בימים אלו הגורמים המקצועיים של הקרן בודקים מספר מפעלים הזקוקים לסיוע, ביניהם גם חברת תעשיות מתכת שתולה שבגליל המערבי.

לדברי שר האוצר משה כחלון, "הקרן תסייע להצלת מפעלים שנקלעו למצוקה בפריפריה  וכתוצאה מכך תמנע פיטורים של מאות עובדים באזורים בהם לכל משרה חשיבות עליונה. אנחנו נסייע למפעלים הללו ביצירת תכנית התייעלות שתעמיד אותם בחזרה על הרגליים בכדי שלא יקלעו למצוקה חוזרת. הקרן הוקמה כבר לפני שנים רבות ולא נעשה בה שימוש ואני שמח שכעת בכוחות משותפים הצלחנו להחיות אותה".

יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, אמר היום, "הצלת המפעלים משמעותה שימור מאות משרות והצלת מטה לחמם של עובדים רבים באזורי הפריפריה. אני רוצה להודות מקרב לב לשר כחלון ולמנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד על שילוב הידיים והדיון הפורה שאפשר לנו להגיע להבנות בנושא חשוב זה. יחד, הבאנו בשורה לעשרות מפעלים ולאלפי עובדים שיוכלו להתפרנס בכבוד. הפעלת הקרן היא צעד חשוב לצמצום הפערים בחברה תוך חיזוק פריון העבודה במשק". 

שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים, בירך על המהלך, "אני שבע רצון מכך שהקרן מגשימה סוף־סוף את יעדיה לטובת מפעלים במצוקה. בימים אלו של נסיגה בצמיחה, כאשר נטל הרגולציה מכביד על כתפי התעשייה ומחירי התשומות רק הולכים ועולים, מפעלים רבים עומדים בפני שוקת שבורה ולעיתים אף לקראת סגירה. הקרן למפעלים במצוקה תתן מענה ראשוני אמיתי למפעלים ותשמש כאוויר לנשימה".

"אני קורא לממשלה להמשיך ולייצר כלים אמיתיים לטובת צמיחת התעשייה והגדלת כמות המועסקים בה, ובמקביל לבצע מספר פעולות שיביאו לאורך זמן להעלאת הפריון הנמוך, שהוא בעצם הבעיה האמיתית של הכלכלה הישראלית", הוסיף ברוש.