השרה שקד בכנס
השרה שקד בכנסצילום: שבי קדם

במודיעין נערך היום (שני) כנס של מרכז 'עמק השווה' בנושא "גבולות השיח באינטרנט וברשתות החברתיות" במלאת שנה למותו של השר לשעבר אורי אורבך ז"ל, אשר המרכז נקרא לזכרו.

"גם שיימיניג וגם אורי אורבך קרובים לליבי ולכן אני כאן היום", פתחה שרת המשפטים איילת שקד, "שנה חלפה מאז שהתייתמו נופי חיינו מאחד האנשים המובילים והמיוחדים בציונות הדתית ובכלל. שנה חלפה גם מאז שקם מרכז עמק השווה, שנקרא על שם אורי"

"במציאות תהומית וציניות קרה, החיוך של אורי, מזכיר לנו את החשיבות של ההומור העצמי והמודעות העצמית והצורך להפגיש אותנו עם מחוזות הפרופורציה, להביט על עצמנו מזוית אחרת ולראות תמונת מצב הרבה פחות קודרת מזו שמוצגת על-ידנו לעתים. חשוב גם לחזק".

שקד הוסיפה "אורי היה מורה של דור, מורה במלוא מובנה הרחב של המילה. רבים מהאנשים שליוו אותו בדרכו האחרונה היו אלה שאורי ליווה אותם בדרכם הראשונה. בשנה האחרונה הוא חסר לכולנו, חסר לי באופן אישי, חסר למפלגה שהייתה לו בית".

"באירוע כזה, העוסק בגבולות השיח באינטרנט וברשתות החברתיות, חשוב לזכור את השיעורים שלימד אותנו אורי על החשיבות של הלכידות והסולידריות המשמשות כאבני יסוד בחברה הישראלית. כי הסכנה שאורבת לנו אינה רק מבחוץ אלא גם מבית ועלינו לפעול ביחד למיגורה"

מיכל אורבך, אלמנתו של אורי ז"ל, נשאה גם היא דברים ואמרה "לפני שנה, לאחר פטירתו של אורי, המיזם הראשון שקם לשמו של אורי היה עמק השווה. אני מאוד שמחה לראות שהמרכז פורח ונכנס ללבבות של רבים".

"יוצא שמדברים על אורי כאילו הוא רק דובר שלום, פרחים ופרפרים, אבל אורי, ועמק השווה בחרו בו גם בגלל זה, לא היה מוותר על ויכוח ענייני, אמיתי, לגופו של עניין ולא אישי. אפשר ללמוד שאורי היה בעד חופש הביטוי והשמעת הדעות של כולם כולל כולם, גם אם הוא מתנגד להם.

"כיום מרגישים כמה האיסור של לשון הרע הוא חמור. היום לא צריך לדבר פנים אל פנים ולבקש שיעבירו את המסר, מספיק ללחוץ על SEND וכולם יודעים. ידונו בזה בכנס, אבל חשוב מאוד להיזהר מתופעות השיימינג והלינצ' החברתי ברשת".

חיים ביבאס, ראש עיריית מודיעין ויו"ר מרכז השלטון המקומי אמר "אורי היה אחד האנשים הכי מעניינים שהיו בכנסת ובכלל. איש ארץ ישראל אמיתי למרות דרכו הצנועה".

"זה הזמן לעשות סדר לאנשים בעניין השיימינג והשיסוי, גם אם היום מישהו הוא יריב פוליטי שלי, מחר הוא יכול להיות חבר. צריך לעסוק בעיקר ולא מסביב. חשוב להיות ענייני ולא להכפיש על בסיס אישי. אני שמח שעמק השווה לוקח את הנושא הזה ומקדם אותו בהצלחה. עלו והצליחו".

בנוסף השתתפו בכנס ח"כ רויטל סוויד, הרב יעקב צ'יקוטאי, ד"ר יובל קרניאל, אורנה היילינגר מאיגוד האינטרנט, גלית בר אל מנהלת בית הספר מו"ר, שלומית הברון ממייסדות ארגון "אחת מתוך אחת", לימור מזרחי אימו של דודאל מזרחי ז"ל שהתאבד בעקבות שיימינג, יעקב אלמוג מנהל אגף שי"ל מודיעין וד"ר אורנה מגר, מנהלת המרכז הרב תחומי מודיעין. ראשי עמק השווה הרב ראובן קרוגר, עו"ד חפצי קופלה והרב יהודה ישרים.