חופה. אילוסטרציה
חופה. אילוסטרציהפלאש 90

עו"ד קובי כהן, בעל משרד עו"ד פרטי העוסק במיסוי אזרחי ופלילי, מתייחס לפרסום הבוקר לפיו רשות המסים תדרוש צכל רב או מקובל מס על הכנסותיו משירותי דת.

לדבריו, רשות המיסים מנסה כבר שנים רבות לעשות סדר בנושא, אלא שעד כה ללא הצלחה מרובה ועל כך אף הצביע מבקר המדינה. "קיים קושי ממשי בקביעה לפיה יש חיוב במס למי שמקבל מתנה מאדם המעריץ ומוקיר אותו. לרשות לא יהיה יותר קל יותר בהתמודדות עם אותם רבנים ומקובלים בעקבות החוזר משום ששוב אין התמודדות בחוזר עם בעיות הליבה וההתנהלות המאד יחודית של חצרות המקובלים".

לדעת כהן, ששימש פקיד השומה היחידה הארצית לשומה ואשר ריכז את כל נושא הרבנים המקובלים בישראל, "הבעיה היא לא עם מוהלים או רבנים מחתנים. אין פה חידוש. הליבה האמיתית היא הרבנים המקובלים נותני הברכות. חלק מהכסף מגיע לעמותות. אם הן מפוקחות ניחא, אבל אם יש לי רב שמייעץ לי לעיתים ואני נותן לו מידי פעם מתנות אז האם המתנה הזו צריכה להיות חייבת במס? זו ההתמודדות העיקרית וההנחיה הזו לא בדיוק פותרת את הסוגיה".

עו"ד כהן מסיף עוד כי יש להבדיל בעניין זה בין רבנים אשר נותנים שירות לשם שכר (גם אם לא קבוע מראש), כמו רבנים המחתנים ומוהלים, לבין רבנים מקובלים אשר עדת המאמינים שלהם מזרימה להם מתנות המגיעות למיליוני דולרים וללא קשר ישיר לשירות הניתן על ידם. יחד עם זאת, הוא סבור כי "מקובל" צריך לחשוש מכוונת רשות המסים, מאחר שכדי להוכיח שמדובר במתנה פקיד השומה צריך להשתכנע שלא קיבל את המתנה כחלק מהפעילות או השירות שנתן (אם למשל מקבל נותן שירותים כלשהוא בונוס או מתנה זה עדיין חייב במס).

דווקא ברבנים המקובלים, שם ניתנות מתנות לרבנים בסכומי כסף גדולים ושלא דרך עמותות נשארה שאלת חיוב המס לא חד משמעית. השאלה המרכזית הינה האם הסכום שניתן לרב הינה מתנה או האם ניתן תמורת שירות כלשהוא ובהתאם לכך תיגזר עמדת פקיד השומה. בחוזר נקבע כי כספים אשר מתקבלים בתור מתנה אינם חייבים במס, דהיינו תקבול אשר ניתן בתור מחווה של הבעת תודה במישור הרגשי כנדיבות לב גרידא אינו חייב במס.  ככל שישוכנע פקיד השומה כי התקבול ניתן ללא קשר למתן שירות כלשהוא – אין מקום לחייבו במס.

גם פה רשות המיסים לא הציבה כללים למתנות הניתנות לאנשי דת על ידי קהל המאמינים מבלי שניתנו על ידם שירותים ממשיים והנושא יהווה מצע לדיוני שומה שמתנהלים ממש בימים אלו, כך שעוד ארוכה הדרך למיסוי המקובלים.