יעל כהן-פארן
יעל כהן-פארןצילום: יח"צ

ח"כ יעל כהן פארן (המחנה הציוני) תעלה מחר (רביעי) להצבעה בכנסת את ההצעה להקים ועדת חקירה פרלמנטרית לבחינת זיהום האוויר והתחלואה במפרץ חיפה.

ח"כ כהן פארן אומרת לערוץ 7 כי הגיע הזמן לחשוף את האמת הקשה ולטפל בה, "מעל עשרים שנה אני מלווה את הנושא ולצערי הנושא הזה של מפרץ חיפה כל כך רחוק מהעין הציבורית של המדינה. המפרץ עם כל בתי הזיקוק והמפעלים הפטרוכימיים ומכלי הדלק נמצא בלב האוכלוסייה והתושבים נפגעים כל הזמן, ראינו את זה במחקר לפני יומיים".

היא התייחסה למחקר לפיו תינוקות במוקדי זיהום באזור חיפה נולדים במשקל נמוך ובהיקפי ראש קטנים. "אותי הממצאים לא הפתיעו, אנחנו כבר יודעים שנים על הסרטן ועל אסטמה אצל ילדים, כנראה שהיה צריך טריגר נוסף על תינוקות כדי לזעזע את המדינה", ציינה כהן פארן.

לדבריה במשך שנים היו ניסיונות להסתיר את המידע מהציבור, "הופעלו כאן לחצים פוליטיים על צוות המחקר שהיה בין הפטיש לסדן. את המימון למחקר נתנו המפעלים עצמם, המחקר נשלט על ידי גורמים פוליטיים שקיוו שהם ישלטו במידע, אבל המידע דלף".

לדבריה, "גם ראש העיר יונה יהב במשך שנים לא ערער על התכניות, וזלזל בירוקים, הוא אמר לנו שאנחנו מדברים שטויות. היום הוא כבר מבין באיזה צד מרוחה החמאה אז הוא מדבר אחרת. אנחנו מבינים שהוא גם רוצה לדאוג לתדמיתה של חיפה אבל הוא צריך גם לפעול כדי לשנות את המצב".

לקראת ההצבעה, כהן פארן לא מיואשת ומקווה לקבל גיבוי גם מחברי הקואליציה, "זה לא עניין של ימין ושמאל ואני מקווה שגם נציגי הליכוד וישראל ביתנו יתמכו. השר להגנת הסביבה כבר אמר לנו שהוא תומך בהצעה.

"חשוב להקים את ועדת החקירה כי אי אפשר יותר לסמוך בעניין הזה על משרדי הממשלה, הרי המידע על התחלואה היה כבר לפני כמה חודשים, גם אז זה עשה גלים אבל לא עשו עם זה שום דבר. יש כאן שנים של הסתרה וזה צריך להיחקר".