חיפה- קסם של עיר
חיפה- קסם של עירצילום: קובי פינקלר

היועץ האסטרטגי ליאור רוטברט מבקר בחריפות בשיחה עם ערוץ 7 את האופן בו התנהלו הרשויות בפרשת הזיהום במפרץ חיפה. לטעמו אינטרסים כלכליים ואחרים הובילו להשתקת ההתראות החוזרות ונשנות מאדי החומרים המכסים על מפרץ חיפה.

כשנשאל מי מאיתנו טעה בשנים האחרונות שבהן האיום ברור ומוחשי כל כך, הוא אומר "אנחנו לא טעינו. הרשויות טעו, ורשויות רבות טעו בעניין. אני יכול להבין את ההיגיון של ראש העיר יונה יהב ושל המדינה שלא לזרוע פאניקה, כי ברור שאז ערך הנדל"ן ירד, הרפואה תתייקר, אוכלוסיה חזקה תברח מהעיר, מורים ובעלי מקצוע אחרים יעזבו וכו'. עם זאת כל מי שנסע אי פעם באזור מודע לריחות הרעים ולמראות שרואים שם. לא גילו לנו שום דבר שלא ראינו".

באשר להתנהלותו של יונה יהב כראש עיר אומר רוטברט כי "הוא 13 שנים בראשות העיר, ולכן הוא לא יכול לדעת לא ידעתי. תגובתו המקוממת היא להמתין 5 שנים עד לסיום המחקר. אני לא מכיר אישה בהריון או כזו שרוצה להיכנס להריון שיכולה להיות רגועה מהדברים האלה, אני לא מכיר הורים לילדים שיודעים שיש באזור תחלואה גבוהה של סרטן ויכולים להיות רגועים. זה לא הגיוני. הבריחה מאחריות של כל הרשויות היא הגורם העיקרי לפאניקה".

מוסיף רוטברט ואומר: "כשמבטלים משמעות של מחקר שמאחוריו פרופסורים ודוקטורים מכובדים זו לא התנהגות. יש עניין של לקחת אחריות ולהרגיע את הציבור. יש עניין של זהירות מונעת. גם כשמחקר לא מוכח, יש עניין של זהירות מונעת ולעשות צעדים ולשדר לציבור מה עושים ולהכיר במצב ולפעול למזעור הסכנה. כשטומנים ראש בחול זה משדר את ההיפך לציבור. היו יכולים להראות בשקיפות רבה מה מתכוונים לעשות ואיך למזער את הנזק ולהראות שיש תהליך של לקיחת אחריות".

לדבריו "בישראל קשה לקחת אחריות על תהליכים שיש בהם נזק, כי כולם חושבים על העתיד הפוליטי, אבל זה היה יכול להיות הדבר הנכון ביותר מבחינת התושבים כדי להרגיע אותם".

"לתושבים יש תחושה שאין מי שמגן עליהם, שאין מי שדואג לבריאותם, שאין מנהיגות סביב עניין הבריאות באזור מפרץ חיפה. התחושה הזו של התושבים היא שמכניסה ללחץ. התושבים צריכים לחוש שמישהו לוקח אחריות על בריאותם ודואג להם בהמשך, גם אם לא בצעדים מיידיים שידעו שמתוכננים צעדים להמשך".

ומה לגבי יכולות ההסברה של הארגונים המבקשים למחות על המצב, ארגונים שמוצאים את עצמם ניצבים מול מערכות אינטרסנטיות המבקשות להתעלם מזעקותיהם? "לצערי במדינה עם אירועים תקשורתיים כמו שלנו, זיהום אויר הוא לא חדשות. בכל רגע יכול חלילה אירוע ביטחוני לקחת את הפוקוס למקומות אחרים. יש לארגונים הללו בעיה. הדבר המרכזי הוא שיש כאן אקדמיה, חוקרים ואנשי המדע שבודקים וערכו השוואות ווידאו. זו לא רק תחושה של גורמים ירוקים עם אינטרסים פוליטיים, אלא גורמים ניטראליים שעורכים עבודה השוואתית ולכן יש לחץ בציבור".

"הסיפור הרבה יותר משמעותי. אי אפשר להלין על הארגונים הירוקים שלא עשו יותר. אפשר להלין על משרד הבריאות, המשרד להגנת הסביבה ועיריית חיפה, אפשר להלין על איגוד ערים וחברות הדלקים שלא עשו את כל שנדרש. איגוד ערים שאמור היה לפקח לא העביר ממצאים בזמן כדי להדליק נורה אדומה. יש כאן תרבות של הטמנת הראש בחול ובסוף יהיה בסדר".

עם זאת סבור רוטברט כי שר הבריאות, השר יעקב ליצמן, הזוכה לשבחים על התנהלותו, מוכיח תפקוד ראוי ונכון. לדבריו ליצמן אינו פועל נכון משום שהוא מגיע מהמגזר החרדי, כפי שיש מי שסבור, אלא משום שהוא שר בריאות טוב "וכל מי שנמצא במסדרונות הכנסת והממשלה יודע לחלוק לו שבחים, לא רק על העניין הזה אלא על עניינים רבים אחרים".

"הוא מאוד מודע לעניין התקשורתי. הוא מסתובב עם יועצים. הוא מבין שכל מילה שהוא אומר הופכת מיד לכותרת והוא התבטא בזהירות ובתבונה. לא הייתי רוצה לשפוט אותו כחרדי אלא כשר בריאות טוב שמבין שצריך להיאבק למען בריאות התושבים באזור", חותם רוטברט.