אורי אריאל
אורי אריאלצילום: אלירן אהרון

אחרי למעלה מעשור ביטלה הבוקר (ד') ועדת הכספים את מס המעסיקים בחקלאות. מדובר בבשורה של ממש עבור חקלאי ישראל, שלא יידרשו עוד לשלם מס בשיעור 10% על העסקת עובדים זרים.

יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני (יהדות התורה) פטר את החקלאים מהצורך לשלם מקדמות בגין מס המעסיקים ל- 2016 ע"י כך שהכניס את ביטולו כהסתייגות לחוק אחר שהונח על שולחן ועדת הכספים ושעוסק בהחרגת אנשי עסקים אמריקאים שישקיעו בישראל או שיעברו לעבוד בה, מהחובה לשלם מס על העסקת עובדים.

אחרת, היה על החקלאים לשלם את המקדמות ולהמתין עד להשלמת העבודה על הצעת חוק לביטול המס, רק בעוד כמה חודשים. ביטול המס הינו מיידי והוא חל מה-1 בינואר 2016 עד ה-31 בדצמבר 2020.

בניגוד לכוונת האוצר, שבעקבות לחצים מצד ועדת הכספים הפיץ בימים האחרונים תזכיר חוק לביטול מס המעסיקים בחקלאות, כהוראת שעה לשלוש שנים בלבד, הביא גפני להצבעה היום בוועדה נוסח המאריך את הוראת השעה לחמש שנים, זאת לאחר מו"מ שקיים עם האוצר ושבו דרש יחד עם חברי כנסת נוספים בוועדה, להפוך את ביטול המס להוראת קבע.

האוצר התנגד וכתוצאה מכך ההצבעה על החוק בעניינם של האמריקאים יחד עם ההסתייגות נדחתה מיום שני לפני יומיים להיום, על-מנת להגיע להסכמות על הארכת תוקף הביטול.

ח''כ גפני וחברי הכנסת איתן ברושי (המחנה הציוני), יצחק וקנין (ש"ס) וחיים ילין (יש עתיד) דרשו לבטל את המס לצמיתות וכשבקשתם נדחתה, דרשו לקבוע הוראת שעה לעשר שנים.

האוצר התנגד גם לכך ולאחר שבדיון היום נתגלע ויכוח נוקב בינו לבין נציגי האוצר שהסכימו להארכה ל-4 שנים, הודיע גפני שהוא מעלה להצבעה נוסח המדבר על 5 שנים וכך אכן עשה. ניסיונותיו של עוזר שר האוצר למנוע את הדבר לא צלחו והוועדה אישרה 5 שנים כאמור.

אישור הביטול במסגרת הסתייגות חוק אחר נעשתה על-מנת לפטור את החקלאים מהצורך לשאת בהוצאה הכבדה של תשלום המקדמות וזאת לאחר שהאוצר כבר הכין תזכיר חוק לביטול המס לדרישת ועדת הכספים, שהיה לוקח כמה חודשים עד לקידום אישורה המלא כחוק בקריאה שנייה ושלישית.

גפני הביע סיפוק רב מביטול מס המעסיקים בחקלאות ואמר, כי "מדובר היה במס לא צודק, שפגע מאוד בחקלאי ישראל, שגם ככה מתקשים לשרוד ואף לא השיג את מטרתו המוצהרת – לעודד ישראלים לעבור לעבוד בחקלאות''.

יו"ר השדולה החקלאית בכנסת, ח"כ איתן ברושי, שהוביל את המאבק נגד מס המעסיקים בחקלאות, הודה לגפני על פועלו בעניין ואמר "המס הלא צודק הזה גרם לנטל אדיר על החקלאים של 160 מיליון ש''ח בשנה. פקידי האוצר משחקים עם החקלאים והיום שמנו לזה סוף. עלינו להבטיח שחקלאי ישראל יוכלו לפעול בסביבה יציבה שתאפשר להם להמשיך לעבוד ולתת תפוקה וביטול המס הוא הצעד הראשון בכיוון הנכון".

שר החקלאות, אורי אריאל (הבית היהודי) שהשתתף בדיון בירך אף הוא על ביטול המס ואמר "קשה להיות חקלאי במדינת ישראל וביטול המס היום הוא בשורה של ממש עבורם ומצטרף לשורה של מהלכים שאני מקדם לטובת החקלאים, בין השאר בניסיונות להוזיל את עלויות המים, טיפול בפערי התיווך ועוד".

מי שלא השתתפו בשמחה היו נציגי האוצר, שחרף המו"מ של הימים האחרונים, היו דבקים בעמדתם שהוראת השעה תהיה לשלוש שנים כאמור ובדיון עצמו נאלצו להסכים לארבע שנים, אך גם את זה לא השיגו.

נציג אגף התקציבים, אורי שיינין, אמר כי "תזכיר החוק שהכנו היה על בסיס 3 שנים, מתוך הנחה ששר האוצר בא לקראת החקלאים עוד לפני פתיחת הדיון בוועדת הכספים. היטל מעסיקים יש לו רציונל בעולם העבודה ולביטול יש רציונל בעולמם של החקלאים. התקבלה החלטה של שר האוצר לעשות לצעד כלפי החקלאים. לכן אני מציע לקדם עכשיו 3 שנים או נמתח את יכולתנו עד הקצה למשוך ל- 4 שנים. חמש שנים לא נוכל".

יו"ר הוועדה גפני לא שעה כמובן לדבריו והעלה להצבעה 5 שנים, מה שאושר בסופו של דבר, פה-אחד, ע"י כל חברי הוועדה.

השר אריאלחזקי