חרדים
חרדיםצילום: Flash90

חושך שמסנוור

עוד נשאר | חדשיר | עקיבא תורג'מן

הגיע הזמן לחילופי שלטון.

פעם בעשור המגזר הולך לבחירות – והוא מצביע באופעם בעשור המגזר הולך לבחירות – והוא מצביע באוזניים: אמנים גדולים מיטשטשים, זמירים חדשים צצים. ישי ריבו עלה, חנן בן ארי עלה, עקיבא תורג'מן עולה
זניים: אמנים גדולים מיטשטשים, זמירים חדשים צצים. ישי ריבו עלה, חנן בן ארי עלה, עקיבא תורג'מן עולה.

האזנה די ארוכה (מעל חמש דקות) לחדשיר והנשימה נעתקת. ומי אשם? המילים ("הגיע הזמן להרפות בשקט מקרנות המזבח", "החושך כאן מסנוור". וואו. איך אפשר להמשיך אחרי טקסט כזה?), אולי אשמה הווקאליות החצי מרוחה-חצי אדישה לרגשות המבעבעים מהלחן, הו הלחן, נאשם מרכזי נוסף בפשע.

תורג'מן לא צעיר, הוא כבר יודע הופעות מה הן, הקלטות מה הן (בין היתר השתתף באלבום 'צמאה' של ניגוני חב"ד) ומוזיקה מה היא. השאלה היא אם אנחנו יודעים.

אני כשלעצמי השכלתי מוזיקלית מהיצירה הנפלאה הזו - "עוד נשאר".

השארו עמנו:

קטנות

ילד מתבגר

החיים של איציק דדיה הונחו מוזיקלית עם כפית של זהב בפיו. את ההופעות ארגנו לו, את השירים כתבו לו ואת המלודיות הלחינו לו. כך התנהל במשך השנים האחרונות, מאז התפרסם עם הלהיט 'בתפילה', ובמשך שלושה אלבומים.

כעת גדל הנער ותכף הוא מסיים שלוש שנות שירות צבאי בלהקת הרבנות הראשית. במקביל הוא מוציא חדשיר מאלבומו הרביעי, 'מלחמות', שלראשונה נכתב והולחן בטבעת דדיה עצמו.

כפסע ראשון בצעידה העצמאית של דדיה – אפשר להעריך מאוד את איכות המילים והלחן העצמאיים שלא פעם כמעט ונופלים לקלישאות שירי המזרח הים-תיכוני אך מצליחים בדרך כלל להתרומם מעליהם (אם כי לא חפים מהם לגמרי).

קולו של דדיה הולך ומשתבח. גוון שירתו מקנה לו תווי ווקאליות ייחודיים והסלסולים העדינים מקשטים את העיבוד המקצועי במקומות הנכונים.

מעלה באוב

כ"ה בשבט היום.

היום, לפני כמאה ושלושים שנים, נפטר רבי ישראל מסלנט.

הסלנטר היה ממייסדי תנועת המוסר בליטא, ידוע ומפורסם בעולם היהודי המוטו שנולד בציטוט של הרב, בעת שראה בחשכת ליל באחד הרחובות החשוכים בעל מלאכה (נגר או סנדלר. שתי גרסאות) העסוק במלאכתו ושאלו על שעת עבודתו המאוחרת. בעל המלאכה השיב לו כי כל עוד נרו דולק, הוא יכול להמשיך לעבוד ולתקן ותכף מיהר לספר הרב לתלמידיו את אשר חווה והוסיף בנימת מוסר: "מבינים אתם! כל עוד הנר דולק – אפשר לתקן".

ומעשה נוסף בזמר שלמה ארצי שלפני כמה עשורים, בעודו מקליט את שיריו ה'חילונים' (כהגדרתו בסרטון), הקליטו מונה רונזבלום (אז עוד חובש כיפה סרוגה) וחבריו באולפן הסמוך שירי קודש.

ארצי נכנס, החיבור נוצר והאחרון ביקש להקליט את המשפט הסלנטרי המפורסם בייידיש, בלחנו של רוזנבלום.

אם עוד לא נתקלתם, שווה צפייה.

ולו בשביל התגובה של סינגולדה ליידיש של ארצי.

שבת שלום!

עוזיאל.

---

מתוך מגזין ערוץ 7