תינוק
תינוקצילום: istock

במהלך ארבעת הימים האחרונים הוזעקו צוותי מד"א ברחבי הארץ לטפל בשישה מקרים שונים של מוות בעריסה.

לפני 3 ימים הוזנק צוות של מד"א לכפר ביר הדאג' שבנגב לטפל בפעוטה בת 4 חודשים שהובאה למרפאת הישוב מחוסרת הכרה. הצוות פינה אותה לבית החולים סורוקה תוך כדי פעולות החייאה מתקדמות אולם הרופאים בבית החולים נאלצו לקבוע את מותה.

עוד באותו היום סמוך לשעה 15:15, הוזנק צוות של מד"א למקרה נוסף של פעוטה כבת 3 חודשים מחוסרת הכרה בבני ברק שפונתה לבית החולים תל השומר תוך כדי פעולות החייאה מתקדמות שם נאלצו לקבוע את מותה.

אתמול סמוך לשעה 08:40 בבוקר נאלץ צוות של מד"א לקבוע את מותה של בת שנה שנמצאה מחוסרת הכרה בביתה בבני ברק.

היום, הוזנקו צוותי מד"א לשלושה מקרים נוספים של מוות בעריסה. הראשון בשעה 05:50 בבוקר בירושלים- הצוותים פינו פעוט כבן שלושה חודשים תוך כדי פעולות החייאה לבית החולים הדסה הר הצופים שם נקבע מותו.

כשעה וחצי לאחר מכן נאלצו צוותי מד"א לקבוע מוות נוסף לאחר פעולות החייאה מתמשכות בפעוטה כבת חמישה חודשים במודיעין עילית.

סמוך לשעה 08:20 הוזנקו הצוותים לישוב ערערה בנגב ופינו פעוט כבן שנה לבית החולים סורוקה תוך כדי החייאה שם נקבע מותו.

מנהל אגף רפואה במד"א, ד"ר רפי סטרוגו, מציין "תסמונת מוות בעריסה הינה הסיבה השכיחה ביותר לתמותת תינוקות עד גיל חצי שנה ושלפי הידוע אינם סובלים ממחלות. בתסמונת זו סיבת המוות איננה ידועה ולא ניתן למצוא סיבה ישירה למותו של התינוק הנגרמת ממחלה, חנק או חבלה והיא נותרת בגדר תעלומה".

לדבריו, "בעולם הרפואה לא באמת יודעים מה הגורם למוות בעריסה. ההגדרה למוות בעריסה היא מוות פתאומי של תינוק שהיה בריא לגמרי. ישנן הרבה מאוד תיאוריות שמנסות להסביר את התופעה, מרביתן קשורות בעיכוב התפתחות במרכז הנשימה במוח בשילוב גורמים סביבתיים. לכן יתכן ואנו רואים צבר של מקרים בחורף, אז ישנו חימום יתר של התינוקות. אנחנו ממליצים לא לחמם את החדרים יותר מטמפרטורת של כ- 24 מעלות, ולהלביש את התינוק בשתיים עד שלוש שכבות של ביגוד קל ומופרד זה מזה. ולכסות את התינוק בשמיכה קלה ולא בפוך כבד".

בעקבות ריבוי המקרים הקשים בימים האחרונים מזכירים במד"א להקפיד על  ההמלצות העשויות להפחית באופן משמעותי את הסיכון למוות של תינוקות עד גיל שנה:

·        להרחיק מתינוקות חפצים רכים

·        לא לכסותם בשמיכה כבדה ולהקפיד כי ראש התינוק לא מכוסה (על מנת למנוע חנק)

·        להימנע מעישון בקרבת תינוקות

·        להשכיבם לישון על הגב

·        לא להשכיבם באותה מיטה עם מבוגר (מחשש שיפצעו במהלך השינה)

·        להלבישם בבגדים קלים

·        לא לחמם את החדר שבו ישן התינוק לטמפרטורה של מעל ל 24 מעלות

במד"א ממליצים לכל אדם לעבור קורס החייאה, ניתן להזמין מדריך לקבוצות בבית, מידע נוסף ניתן לקבל בטלפון 8101* ובאתר מחלקת ההדרכה של מד"א בכתובת http://www.shops.mdais.org.

במד"א קוראים לציבור בעלי הכשרה רפואית רלוונטית (רופאים, אחים, פאראמדיקים, חובשים, חובשים צבאיים וכו'), אשר עברו קורס הכשרה של לפחות 20 שעות להצטרף לשורות הפרויקט 'נאמן חיים' של מד"א במטרה להעניק סיוע רפואי ראשוני לאירועים של חוסר הכרה ודום לב בקרבתם. הפרויקט שהחל רק לפני מספר ימים זכה להיענות עצומה עם כ- 10,000 נרשמים מאז השקתו לפני כשבוע.

להרשמה לפרוייקט 'נאמן חיים' של מד"א יש לחייג ל 6210* (בימים א'-ה' בין השעות 07:00 ל- 23:00 ובימי שישי בין השעות 07:00-14:00) או באתר מד"א בכתובתhttps://www.mdais.org

מנכ"ל מד"א אלי בין סיכם, "אני פונה לציבור להישמע להמלצות מד"א שעל פי המחקרים עשויות למנוע מקרים של מוות בעריסה ולהציל את חייהם של פעוטות. במקרים של דום לב גם פעולות בסיסיות של בני המשפחה יכולות להשפיע ולסייע רבות ואני ממליץ לכולם לעבור קורס בסיסי בפעולות החייאה. בכל מקרה חירום רפואי יש להתקשר למוקד החירום של מד"א בטלפון 101 על מנת להזעיק את צוותי מד"א ולקבל הדרכה טלפונית עד להגעת הצוותים למקום".