יוגש לוועדת הסל. השר ליצמן
יוגש לוועדת הסל. השר ליצמןצילום: הדס פרוש, פלאש 90

'כובע קירור' המסייע להפחתת הנשירה בקרב חולי הסרטן וזכה כבר לאישור מנהל המזון והתרופות האמריקאי רואה אור באחרונה ברחבי ארצות הברית.

הכובע העונה לשם Dighicap, מיוצר על ידי חברה משוודיה. לדברי ארגון 'לב מלכה' המטפל בילדים חולי סרטן, פעולות הקירור שלו נועדו להצר את כלי הדם בקרקפת, מה שעשוי להפחית את כמות הכימותרפיה שמגיעה לתאים בזיקי השיער.

הקור גם מקטין את הפעילות של זיקי השיער וגורם להם להשפעה פחותה של הכימותרפיה. על פי פרסומים בחו"ל, בניסויים קליניים שכבר נערכו, ישנה הצלחה גדולה.

בעקבות כך, פנה יו"ר ארגון 'לב מלכה' אהרן אברמן לשר הבריאות יעקב ליצמן במכתב בבקשה לאשר בוועדת סל התרופות את הכובע החדש. "כארגון העוסק בילדים חולי סרטן, אנו נחשפים השכם והערב לילדים הנדרשים לחבוש לראשם כובעים או פאות בכדי להתגבר על האי נעימות שיש להם מנשירת השיער, אחת מהתופעות הלוואי השכיחות של הטיפולים הכימותרפיים", נכתב לליצמן.

"בקשתנו מכבוד שר הבריאות הקשוב לצורכי החולים בכלל וחולי הסרטן בפרט להכנסת הכובע לסל הבריאות, דבר שיהפוך את סבב הטיפולים לשווה לכל נפש. אין ספק כי פעולה זו תמנע עוגמת נפש וצער רב מכל אותם חולים שכעת נדרשים לחבוש כובעים או פאות בכדי להסתיר את נשירת השיער.

במענה למכתב השיב ליצמן כי לאחר שהכובע יירשם בישראל ניתן יהיה להגישו לבחינת וועדת סל הבריאות. "כידוע אינני מתערב בוועדת סל התרופות. מבירור שעשיתי מול ראש מינהל לטכנולוגיות רפואיות ותשתיות במשרד הבריאות עולה כי רק באחרונה הכובע אושר בארה"ב. לאחר שירשם בארץ, יכול להיות מוגש לוועדת סל התרופות", אמר.