איך להתמודד. כנס ירושלים
איך להתמודד. כנס ירושליםצילום: ישראל ברדוגו

במסגרת כנס ירושלים ה-13 של ערוץ 7 והעיתון בשבע התקיים היום (שני) פאנל מיוחד תחת הכותרת, "פייסנות או עימות - כיצד להתמודד עם איום האיסלאם הקיצוני".

בפאנל אותו הנחה שהנחה דני זקן השתתפו ערן זינגר, כתב לענייני ערבים ברשת ב', פרופ' רפי ישראלי מזרחן ומומחה לאיסלם, הרב אורי שרקי, רב קהילת בית יהודה בירושלים, אבי רואה יו"ר מועצת יש"ע, וסגן השר איוב קרא.

רואה התייחס בדבריו לעובדה שמפלגת העבודה קיבלה את תכניתו של בוז'י הרצוג. "אין מקום לפייסנות. מי שלא יהיה ביהודה ושומרון, לא יהיה בירושלים המזרחית. מי שלא יהיה בירושלים, לא יהיה בנגב ובגליל. מי שלא יהיה שם, גם לא יהיה בלוד, ברמלה ובעכו..."

"בוז'י הרצוג הוא המכשול לשלום ולא בנימין נתניהו" אמר סגן השר איוב קרא "רוסיה מגבה את איראן שמטרתה להשתלט על כל מדינות ערב. היא עושה סדר בסוריה ובעיראק. אנחנו יכולים לשתף פעולה עם המדינות המאוימות סביבנו אבל ארצות הברית לא רוצה שזה יקרה, מפריעה לכך וממשיכה לדחוף אותנו לסיפור הפלסטיני שאינו ניתן לפתרון. אנחנו יכולים לשתף פעולה עם גורמים שונים באיסלאם".

פרופ' רפי ישראלי. מומחה לאיסלאם, טען בדבריו, "לחפש דמוקרטיה בארץ ערבית זה כמו לשלוח מישהו לחפש בחדר חשוך חתול שחור שאיננו שם... "הממשלה מוסיפה לערבים הישראליים תקציבים כאילו על מנת להעניק להם שוויון. צריך לומר במילים ברורות שעליהם נאמר 'ונוסף גם הוא על שונאנו'. גם אותם צריכים לקחת בחשבון כאשר מדברים על האיומים שניצבים בפנינו. כל הדיבורים על שוויון הם דברי הבל"

העיתונאי ערן זינגר ביקש למתן את התמונה, "מתברר שדעאש קיים בתוך הערבים הישראליים, אבל אי אפשר להגדיר את כולם כאויבים. יש 1.5 מיליון ערבים ישראליים, אי אפשר לומר שכולם אויבים שלנו. צריך לזכור כי למרות שיש כאן פיגועים. עדיין המצב שלנו הרבה יותר טוב. מעבר לגבול יש מאות אלפי הרוגים ופצועים. אנחנו אלה שמטפלים בהם".

זינגר ברך על החלטת הממשלה להוסיף עוד שלושים אלף אישורי עבודה לפלסטינים בישראל וחולק על הטענה לפיה הסיפור הפלסטיני אינו הסיפור, אלא מה שקורה מעבר לגבול. חלק מערביי ישראל מגדירים את עצמם כערבים אזרחי ישראל ולא לחינם משתמשים בביטוי "אזרחים" כי הם נהנים מכל הזכויות ויודעים להעריך את זה. הם רואים אל ג'זירה ואומרים לעצמם: 'תודה לאל שאנחנו לא שם'. ערבי מישראל שנוסע למדינות ערב מכונה שם "יאהוד", כי שונאים אותם על התנאים הטובים שלהם כאן בישראל".

הרב אורי שרקי קבע בדבריו כי הבעיה איננה המוסלמים אלא האיסלאם, "אין אסלאם קיצוני. האסלאם הוא קיצוני. נכון שיש ערבים שרוצים לחיות בשלום, אבל ברגע שאנחנו מעניקים להם משהו, אנחנו מעניקים רוח גבית לקיצוניים. כי האסלאם הוא תנועה תרבותית קיצונית שאינה מוכנה לקבל את העובדה שאנחנו קיימים. כל עוד שהאסלאם לא יכיר בעובדה שהוא דת בת של היהדות, הוא יישאר קיצוני. המוסלמים מפרידים בין בני ישראל ליהודים. היהודים, קרי הישראלים, הם רמאים, שקרנים וכן הלאה".

לדבריו, "מדינת ישראל היא פצע פתוח עבור העולם הערבי ופצע צריך לסגור. אנחנו שוכחים שחירות האדם ודמוקרטיה הם ביטויים שהם כפירה בעיקר בעולם המוסלמי. הדרך היחידה שלנו להבטיח את סגירת הפצע היא על ידי אמירת האמת והפסקת האשליה והתקווה שכאילו יש לערבים סיכוי. אנחנו צריכים להגיד את האמת שאנחנו בני ישראל שחזרנו לארץ ישראל".