טביב. תקף בחריפות את דייני בית הדין
טביב. תקף בחריפות את דייני בית הדיןצילום: פלאש 90

אלי טביב נמצא בעין הסערה בימים האחרונים בעולם הספורט הישראלי, וכל זה כשהוא נמצא בביתו השני שבמיאמי. בראיון מיוחד ל-102FM, תיאר טביב את האירועים האחרונים שהתרחשו בעקבות פרשת משחק הרדיוס, האיומים שלו שלא לעלות למשחק ולספוג עונש חסר תקדים של ירידת ליגה, ובכלל על הסיבות שלדבריו בגינן מענישים את קבוצתו, בית"ר, שוב ושוב.

"היו ימים לא קלים. לא ישנתי ימים ולילות", סיפר טביב בפתיחת הראיון. "להגיד שאני מרוצה במאת האחוזים? לא, אבל גם מתשעים אחוז אני מסופק".

טביב סיפר כי כל הזמן כל רצונו היה לקיים את משחק הרדיוס מול מכבי חיפה באצטדיון טדי הביתי של הקבוצה, גם אחרי פסק הדין של שופט המחוזי אמש שדחה את בקשת בית"ר. "רציתי שהמשחק מול מכבי חיפה יתקיים בטדי, אבל לפחות הצלחתי להביא שינוי ביחד עם יענקל'ה שחר (הבעלים של חיפה, נ"ו) שעזר המון. הצלחנו לשנות את התקנון כדי שיהיה שוויון בכדורגל אחרי כל כך הרבה שנים".

לדברי טביב, "אנשים חשבו שאני רק מאיים, אבל גם אחרי שבית המשפט דחה את הבקשה שלנו אמרתי לעורכי הדין שלנו שלא יהיה משחק ושאנחנו הולכים עד הסוף. לא פחדתי מירידת ליגה. מה שעמד לנגד עיניי היה העובדה כי אי אפשר להמשיך לנהל קבוצת כדורגל ככה.

טביב תקף את חבריו לליגת העל, בעלי כל יתר הקבוצות שלדבריו "ישבו בפינה שלהם ולא היה אכפת להם, מלבד יענקלה שחר". עוד אמר טביב כי קיבל תמיכה רחבה ומלאה מכל יתר האוהדים של כל קבוצות ליגת העל ולא רק מאלה של בית"ר וחיפה. "היה קונצנזוס למהלך הזה ולא רק מהאוהדים של בית"ר. קיבלתי תמיכה מלאה, לא היה בנאדם אחד שאמר לי אל תלך למהלך הזה".

מה שקשה לטביב הוא לא רק האיפה ואיפה שעושים לבית"ר. אלא בעיקר העובדה כי בהתאחדות לכדורגל לא מעריכים דים את ההשקעה הכספית של בעלי הקבוצות בניסיון למגר את האלימות הפיזית והמילולית באצטדיונים. "גם יענקל'ה שחר עושה המון ומשקיע הרבה כסף ואנחנו מוכיחים להם שעשינו הכל כדי לתפוס את המתפרעים ולמרות זאת אנחנו מקבלים עונשים. יש שם אנשים שיושבים כל כך הרבה שנים ולא מעניין אותם כלום. שילמתי 600 אלף שקל קנסות ואני לא מדבר על ההפסדים בשל עונשי הרדיוס. כל הכסף הזה הולך להתאחדות לכדורגל"

עוד אמר טביב על ההתאחדות לכדורגל כי "בכל הוועדות יושבים אנשים עם אינטרסים. כל הוועדות האלה זה חרטא ברטא וזה זועק לשמיים".

את המתקפה החריפה ביותר קיבלו איך לא דייני בית הדין של ההתאחדות לכדורגל עליהם אמר טביב כי "אין להם מושג". 

"אני יספר לכם סיפור קצר. היה משחק בעונה שעברה נגד קריית שמונה. אומרים שהיו שלושה אוהדים שקראו קריאות גזעניות. המשקיף היה עמיר נבון. אחרי המשחק פנה אליו מנהל הקבוצה שלנו והוא אמר לו שהמשחק התנהל בסדר גמור. פתאום אנחנו מקבלים ידיעה שהיו קריאות גזעניות. הוכחנו בבית הדין שהאיש הזה היה כל המשחק במנהרה. הוא אמר שהיו שלושה אנשים שקראו. הראנו איפה נמצאת המנהרה ושהוא לא יכול לשמוע אותם. אתם יודעים מה היה? כשהוא היה בדרך הביתה התקשר אליו אחד הכתבים ואמר לו את זה. אבל בית הדין האמין לנבון ונתן לנו עונש רדיוס. משחק ללא קהל זה הפסד כספי מאוד גדול. הם לא חושבים על זה בכלל. במקום שבמשחק נגד מכבי חיפה יהיו 30 אלף אוהדים אני קיבלתי משחק ללא קהל ואילו בני סכנין קיבלו 30 אלף שקלים".

לדברי טביב, הענישה כלפי המועדון הירושלמי נעשית בשל שיקולים שאינם קשורים לספורט כלל וכלל. "היד קלה על ההדק כשזה קשור לבית"ר ירושלים, וזה בגלל שיושבים שם אנשים שהדעות הפוליטיות שלהם שונות מבית"ר". כשנשאל טביב למה אף בעלים של קבוצה לא יוצא בגלוי נגד דייני בית הדין של ההתאחדות לכדורגל מלבדו, אמר זה כי "לי בניגוד אל יתר בעלי הקבוצות אין עסקים בישראל ולכן אני לא תלוי באף אחד. בשונה מאחרים אני יכול להגיד מה שאני רוצה".

עוד דוגמא אותה נתן טביב נגועה ליחס המפלה והשונה בין העונשים וחומרת המעשים של אוהדי בית"ר לבין אלה של אוהדי סכנין, שם נראה שהחוסר במידתיות בולטת במיוחד. "במשחק של סכנין ביזו את ההמנון, זרקו אבוקות וקראו קריאות גזעניות והתגרו בקהל של בית"ר ירושלים, והם הולכים לבית הדין ומקבלים 30 אלף שקל. במשחקים בסכנין אתה רואה דגלי פלשתין, אבוקות, מוטות והם מקבלים עונש מגוחך. תסבירו לי איפה השוויוניות. זה זועק לשמיים. יש לנו מדינה מקולקלת. אם אתה שומע שיש חברי כנסת שהולכים לבקר מחבלים, בארה"ב היו עושים להם טרנספר. זה מה שצריך לעשות להם".

לדברי הבעלים הירושלמי, הסיבה בסופו של דבר לקיום המשחק הערב (שני) מול חיפה באצטדיון המושבה בכל זאת היא אך ורק לאחר שהבטיחו לו כי ישנו את התקנון ויסירו לצמיתות את עונשי הרדיוס ממנו. "הבטיחו לי שכולם הולכים יד אחת איתי ודברים כאלה לא יקרו. אם זה לא יהיה אנחנו לא נשתוק. יש להתאחדות יושב ראש שיכול לשנות את הכדורגל והוא יעשה את זה. הוא איש חכם ואני מאמין שהוא יושיט יד ואם הוא יראה שצריך לשלוח את הדיינים הביתה ולהביא אחרים במקומם".