קרי בנאומו בפורום סבן
קרי בנאומו בפורום סבןצילום: ראלף אלסוונג

שלושה שבועות לאחר שפורסם על החלטת ארה"ב לסמן מוצרים מיו"ש ולאחר שמחלקת מחלקת המדינה האמריקאית טענה כי מדובר בסך הכל ברענון נוהל ישן, חושף הערב (שלישי) הפורום המשפטי הבינלאומי (ILF) כי הטענה שקרית.

בפורום חושפים כי ההנחיה משנת 1995 בה נתלים במחלקת המדינה התייחסה אך ורק למוצרים המיוצרים תחת שליטת הרשות הפלסטינית ביו"ש ועזה.

בעקבות הממצאים החלו חברי קונגרס בבדיקה לפתיחת הליך שימוע לממשל

על פי הבדיקה שערכה עו"ד יפעה סגל מנהלת ארגון ILF, ההנחיה המדוברת פורסמה לראשונה ברשומות של משרד האוצר, מחלקת המכס והגנת הגבולות, בהמלצת מחלקת המדינה האמריקאית בתאריך 6 באפריל 1995.

על פי הנאמר בהנחיה בעקבות חתימת הסכמי אוסלו והקמת הרשות הפלסטינית וההסכמה שהרשות תחל לנהל את ענייניה בנושאים אלה. יסומנו המוצרים אשר מיוצרים, מפוקחים ומנוהלים תחת הרשות הפסלטינית - תחת הסימון west bank (גדה מערבית) ולא תחת הסימון 'יוצר בישראל' כפי שהיה נהוג עד אז.

זאת ועוד, ימים ספורים קודם לכן, ב-27 למרץ 1995 פורסמה הנחיה מפורטת ומפורשת יותר, כאשר בסעיף 2 כתוב: "תקף רק לסחורות המיוצרות באזורים בהם קיימים הסכמים המקימים את ממשל הביניים הפלסטיני האוטונומי". כלומר -  רק על מוצרים המיוצרים תחת השליטה של הרשות הפלסטינית ביו"ש ועזה, כאשר מוצרים המיוצרים תחת שליטה ישראלית אינם רלוונטיים להנחיות אלה. 

ב- ILF  מוסיפים ומדגישים כי הכוונה האמריקאית הופכת ברורה עוד יותר בסעיף 4 לאותו נוהל, כאשר מגדיר הסעיף כי "סמכותה של הרשות הפלסטינית תחול על הגדה המערבית ועזה מלבד על נושאים אשר יידונו במו"מ על הסכם הקבע כגון, ירושלים, ההתנחלויות וישראלים". כלומר, ההנחיה למען הסר ספק, ובלשון דומה לזו של הסכמי אוסלו, מחריגה את הנושאים המפורטים לעיל.

ממצאי הבדיקה הוצגו הדברים בימים האחרונים בפני נציגי שרת המשפטים איילת שקד, ובמקביל בסיוע ארגון ZOA גם בפני חברי הקונגרס האמריקאי ובניהם  מרקו רוביו וטד קרוז המתמודדים בימים אלו בפריימריז הרפובליקנים על נשיאות ארה"ב.

בעקבות המידע שהוצג בפני חברי הקונגרס החל הליך להסדרת הנושא בחקיקה, וכן בנוסף מספר חברי קונגרס החלו בהליך בדיקה במטרה לערוך שימוע למחלקת המדינה והשר קרי בנוגע למידע שנחשף אשר משמעותו למעשה הולכת שולל את הקונגרס ואת הציבור האמריקאי והישראלי.

סגל מסרה בעקבות הבדיקה, "לכאורה נראה כי מחלקת המדינה האמריקאית מנסה לבצע מחטף פוליטי באמתלה של אכיפת נוהל ישן, כאשר היא בפירוש חורגת היא ואף סותרת באופן ברור ומוחלט את לשונו של הנוהל ואת המטרה המקורית של יצירתו. בשורה תחתונה מדובר במקרה הטוב בטעות והטעייה ובמקרה הגרוע בהונאה לשמה, בכל מקרה ברור כי נוצרה כאן הולכת שולל של הקונגרס האמריקאי, הציבור האמריקאי והישראלי".

ממועצת יש"ע נמסר בתגובה, "לצערנו שוב מתגלה כי ממשל אובמה וקרי פועלים בדרכים לא הוגנות נגד ההתיישבות. היום מתגלה שההנחיה התמוהה בדבר סימון מוצרים מיהודה ושומרון אינה מתאימה להוראות שנקבעו בעבר בארה"ב ופרסומה נעשה בזדון ובהונאה תוך ניסיון לפגוע במדינת ישראל. עכשיו נשארה השאלה הגדולה לברר מי נתן את ההוראה ומה היו מניעיו. אנו מצפים מחברינו ידידי ישראל בארה"ב לפעול לשינוי ההוראה שיצאה ולא לשקוט עד שיתגלה מי עמה מאחורי מהלך חמור זה" .