תאונה קטלנית בכביש 1
תאונה קטלנית בכביש 1צילום: ערוץ 7

קצת מגוחך היה לקרוא את דברי הפאתוס של שלי יחימוביץ' בגנות מודעת האבל שפרסמה חברת אגד בעיתונות החרדית.

זו האחרונה הזדעקה על היעדר שמותיהם של ההרוגים במודעה וטענה כי מקורו בזלזול מובנה בציבור החרדי. כך היא, כך חברת הכנסת עליזה לביא, כך עיתונאים והוגי דעות נוספים שביקשו ליטול חלק בבאז התורן.

פסטיבל המודעה מגוחך משום שהוא ממעיט באחריות המוטלת בימים אלה אל מפתנה של חברת התחבורה הגדולה בישראל. אפשר להתווכח האם כותב מודעת האבל לקה ברשלנות, באטימות, בהתנשאות, ואולי בשלושתן גם יחד, אפשר לתהות האם מקור העיוות הוא במבקריה הרוחניים של העיתונות החרדית או בחברת התחבורה שאימצה מדיניות מנותקת סביב ניסיון הניחומים שלה.

אבל אי אפשר להתווכח על כך שבמשך שנתיים ימים עבד אדם שנהיגתו מסוכנת בחברה, ובחברה המשיכו להפקיד בידיו את ההגה ואת חיי נוסעיו.

על פי דיווחים שונים, הנהג הזה הוא שור מועד. ממקום מושבו כנהג אוטובוס הוא פגע במשאית לפני כשנתיים ואך בניסי ניסים לא נרשמה פגיעה בחיי אדם. כבר אז דיווחו העיתונים החרדים על נהיגתו המופרעת של חיים ביטון אולם מאום לא קרה. 

לא זו בלבד: התנהלותו העבריינית של נהג האוטובוס כבר אז היתה ידועה לכל. על פי הדיווחים, כבר אז ניסה חיים ביטון לחבל בקופסה השחורה וכדי לשבש חקירה. האורות האדומים נדלקו בחברת אגד. מערכת ההתרעה הפנימית הבהבה והתריעה מפניו. אולם הלקחים הכול  כך מתבקשים לא הופקו והנהג הוחזר לעבודתו.

אגד לא יכולה לרחוץ בניקיון כפיה ולטעון 'לא ידעתי'; 'לא שמעתי'. במרוצת השנתיים האחרונות הוגשו תלונות לאגד על נסיעתו הפרועה של ביטון, אך על פי החשד באגד בחרו לטאטא. העובדה כי מדובר באדם מסוכן, שסיגל לעצמו סגנון נהיגה מופקר וחסר אחריות, כזה המסכן חיי אדם, לא הטרידה את הנהלת אגד, את האנשים שהיו אמונים על העסקתו, את המנהלים ששיגרו אותו להוביל עשרות ומאות אנשים מבני ברק לירושלים וחזרה, בוקר אחר בוקר לילה אחר לילה עד האסון המחריד ביום ראשון האחרון.  

הפסיקו להתעסק במודעת אבל. הפסיקו להתפתות למילים, לניסוחים שגויים או לא שגויים. תמונה אחת שווה אלף מילים. תמונת מצב אחת שווה חיים שלמים של ששה אנשים שהיו ואינם עוד. אל תיטלו את הגה האחריות מהידיים של אגד.