הרב יואל קטן
הרב יואל קטןאתר ישיבה

לגדל תרבות עִבְרִיָּה.

חייו ומשנתו של זאב יעבץ.

אסף ידידיה.

ירושלים, מוסד ביאליק,

תשע"ו, 232 עמ'

(6797942‑02)

הוא היה איש רוח, סופר, מחנך, היסטוריון, מנהיג אמוּני ואיש ציבור פורץ דרך, ואלו רק מעט מהתארים שמגיעים לאדם הגדול הזה. הוא היה ראשון במובנים רבים: הראשון שכתב ספרי לימוד בעברית, הראשון שראה נכוחה את הצורך לשלב בין מודרנה מתונה ללימוד תורה איכותי והקפדה במצוות והובלה ביישוב ארץ ישראל. הוא הקים וניהל מוסדות לימוד, שימש כרבה של המושבה זיכרון יעקב, היה ממתנגדי אחד העם ובן יהודה וממקורבי הרב קוק וממקימי המזרחי, ועוד ועוד.

בחלק ממאבקיו הצליח מאוד, חלק מכתביו הם בעלי ערך לדורות, חלק מחידושיו (גם הלשוניים) הפכו למובנים מאליהם, אך האיש כמעט נשכח - מפני שלא היה כריזמתי, לא היה איש של תקשורת ופרסום עצמי, וגם לא השאיר אחריו תלמידים ויורשים. בספר זה מציג המחנך וההיסטוריון ד"ר ידידיה את דמותו המיוחדת בלי כחל ושרק, בצערו ובשמחתו, בהצלחתו ובכישלונו, בחזונותיו ובפעליו. רבים מחלומותיו התגשמו, רבים מערכיו הם היום נחלת ציבור רחב מאוד. וטוב עשה המחבר שהשיב לו בספר מרתק זה מעט מהכבוד המגיע לו.

*****

סידרא.

כתב עת לחקר ספרות התורה שבעל-פה. גיליון כט.

בעריכת דוד הנשקה.

רמת גן, אוניברסיטת בר אילן,

תשע"ד, 194+X עמ'

([email protected])

חבל שכתב העת המשובח הזה יוצא לאור רק לסירוגין, בערך פעם בשנה-שנתיים, כנראה בכפוף לזמן הפנוי ולאפשרויות של חברי המערכת הנכבדים – העורך פרופ' הנשקה, וחבריו הפרופסורים שפיגל ושפרבר. כמניין מאמרים בגיליון זה, רובם מאנשי בר אילן, אך גם מחוקרים מבאר שבע, חיפה, טורונטו ומהמכללה בירושלים.

המאמר הראשון מנסה להוכיח שפירות דמאי אינן רק פירות שנלקחו מעם הארץ שאינו חבר – אלא גם פירות שנלקחו מהשוק ולא ידוע מקורם, ויש לכך לדעת המחברת הרבה נפקא-מינות. מאמרים נוספים עוסקים בהלכה ובאגדה, בבירור סוגיות במשנה ובתלמוד ובמדרש ובמפרשיהם, וגם בריאליה תלמודית – מהו מכבש של כובס שאם זב יושב עליו עדיין הבגדים שתחתיו טהורים, כולל תמונות מספרים עתיקים ומאתרים ארכיאולוגיים והגהה מבריקה בטקסט של התוספתא.

*****

הדרך פנימה. חוברת א.

גילוי ניגון האמת שבתוכנו.

מתוך שיעוריו של הרב אליהו עובדיה.

ירושלים, תשע"ה, 48 עמ'

(5304711‑053)

חמישה מפגשים בין הרב לחניכיו, שבהם הוא ממלא אותם ביטחון בכוחותיהם הרוחניים, ומרץ ורצון להתקדם בחינוכם העצמי. יש כאן שילוב של דברי מוסר ונחמה, דברי עידוד עם מבט מלא הבנה, תוך ציטוט והרחבה של קטעי דברים מאת גדולי ישראל מכל הדורות ומכל הגוונים. ברחבי הרשת נמצאים שיעורים רבים של הרב, ועשויים להפיק מהם תועלת בני תורה בראשית דרכם, בחורים שמתחילים להתייאש מלגדול בתורה, ואפילו מבוגרים שצריכים לעשות לעצמם סדר במחשבות וברגשות...

[email protected]