חוקרי המשטרה במכון הרישוי
חוקרי המשטרה במכון הרישויצילום: חטיבת דובר המשטרה

כתב אישום הוגש היום (שני) נגד טארק אבו עסב, תושב ירושלים בן 42, אשר על פי כתב האישום השתמש בשיטות של סחיטה ואיומים על מנת להעביר כלי רכב מבחן רישוי שנתי ("טסט").

כתב האישום כולל עבירות רבות של סחיטה באיומים, סחיטה בכוח, תקיפת עובד ציבור בנסיבות מחמירות, סיכון חיי אדם במזיד בנתיב תחבורה, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות ועבירות נוספות.

על פי כתב האישום, במשך שלוש שנים עד ינואר 2016 , לפחות שלוש פעמים בשבוע נהג אבו עסב לפקוד מכון רישוי במישור אדומים לצורך העברת כלי רכב מבחן רישוי, בעבור בעלי רכבים. בעבור שירות זה גבה הנאשם מבעלי כלי הרכב סך של כ- 150 ש"ח.

במקרים בהם הבחין אבו עסב כי הבוחנים מסמנים ליקויים בכלי הרכב, פעל בצורה המטילה אימה על הבוחנים על מנת להניע את הבוחנים מלרשום ליקויים, או להימנע מלבצע בדיקה כמתחייב בחוק. כחלק ממעשיו של אבו עסב הוא נהג להתווכח עם הבוחנים בכוחניות, לצעוק על הבוחנים, לצאת מכלי הרכב בניגוד לנהלים ולשלט הנמצא במכון,  להתקרב לבוחנים בצורה מאיימת וכן לחזור ולהפציר בבוחנים לסייע לו בדרך שמנעה מהם להמשיך ולטפל בכלי רכב אחרים. 

במקרים בהם כלי הרכב נכשל במבחן הרישוי הראשון ולאחר שנרשמו לו ליקויים, נהג אבו עסב להחזיר את כלי הרכב למבחן חוזר למרות שלא כל הליקויים תוקנו, ובדרך של הטלת אימה גרם לבוחנים להעביר את כלי הרכב למרות הליקויים בכלי הרכב.

בתקופה הרלוונטית לכתב האישום, וכחלק מהטלת האימה על הבוחנים, תקף אבו עסב בכמה הזדמנויות שונות בוחנים שביקשו לרשום ליקויים לכלי רכב אותם ביקש להעביר

בעקבות מעשיו של הנאשם והתנהגותו המאיימת כלפי הבוחנים במכון, במספר רב של מקרים, התעלמו הבוחנים מליקויים הקיימים בכלי רכב אותם ביקש הנאשם להעביר מבחן רישוי או נמנעו מלבצע בדיקה.

"במעשיו המתוארים לעיל,  בהזדמנויות שונות תקף הנאשם וניסה לתקוף, עובד ציבור ומי שמילא חובה או תפקיד שהוטל עליו על פי דין והתקיפה קשורה למילוי חובתו או תפקידו של הנתקף וזאת כדי להכשיל את הנתקף בתפקידו או למנוע או להפריע אותו מלמלאו", נאמר בכתב האישום.

עוד נטען בכתב האישום, "במעשיו המתוארים לעיל, עשה הנאשם מעשה וטיפל בכלי תחבורה ביודעו כי הענקת רישיון לכלי רכב מבלי שהליקויים שבו תוקנו, מהווה סיכון בטיחותי ובכך גרם לסיכון בטיחותם של הנוסעים ברכב והנוסעים בכביש בכלל; כמו כן, באחד המקרים גרם ביודעין להסעתו של אדם בכלי תחבורה כשיש חשש לביטוחו של הנוסע מחמת מצב כלי התחבורה".