אינטרנט פייסבוק
אינטרנט פייסבוקThinkstock

לצד פעילות מקצועית בתחום, ומציאות שבה לא כל עסק קטן יכול להרשות לעצמו לגייס איש מקצוע או חברה שיעשו זאת עבורו, ישנן כמה פעולות אפשריות לביצוע באופן עצמאי.

פעולות אשר מטרתן בסופו של דבר להשפיע לחיוב על תפוצת המותג או העסק ברשת, ויגדילו את הסיכויים להרחבת מעגל הלקוחות.

להלן סקירה כללית על 4 אפיקי שיווק ופרסום באינטרנט פופולאריים, באמצעותם כל בעל עסק יכול לשווק את עצמו, ולו בצורה בסיסית, באמצעות האינטרנט. חשוב לציין כי על מנת כן למקסם את אפקטיביות הפרסום בערוצים אלה, בהחלט נדרשת למידה והשקעה מתמדת – ובדיוק לשם כך ישנם בעלי מקצוע בתחומים הללו.

יחד עם זאת, מי שאמצעו דלים יחסית, נמצא בתחילת דרכו או פשוט אוהב לחיות את העסק גם ברמה השיווקית – יכול להפיק תועלת מהטיפים הבאים.

קידום אורגני

קידום אורגני נעשה במטרה לשפר את סיכויו של האתר להופיע במקומות מובילים בתוצאות החיפוש, ולשפר את הנראות של האתר בגוגל (מנוע החיפוש הפופולארי בעולם). קידום אתרים אורגני מקצועי כולל פעילויות רבות ומגוונות, חלקן מורכבות יותר וחלקן פחות. כמה דברים בסיסיים אשר מומלץ לבצע בנושא:

  • אופטימיזציה של האתר למילות החיפוש – צריך לזכור שגוגל הוא בסופו של דבר מנוע חיפוש, רובוט. מליוני התוצאות המתקבלות מדי יום הן כתוצאה מאלגוריתם מאד מתקדם שמשתכלל כל הזמן. אחד העקרונות הבסיסיים שצריך לזכור, הוא שגוגל כמנוע מתבסס בעיקר על טקסטים. יש להם יכולות "לקרוא" תמונות, סרטונים ואמצעי מדיה אחרים, אבל צריך לזכור שהטקסט הוא הבסיס – וכך גוגל יודעים לנתח את השפה ותוכן העמוד, להבין על מה הוא מדבר ובכך לקשר בין רלוונטיות השאילתא של הגולש (קרי: החיפוש בגוגל) לבין התוכן שנמצא בעמוד.
  • תוכן הוא המלך – האימרה הזו קצת שחוקה בקרב מקדמי אתרים ואנשי מקצוע, אבל זה לא הופך אותה לפחות נכונה – קידום אתרים אפקטיבי לאורך זמן צריך להתבסס על תוכן, כאשר תוכן יכול להיות הרבה דברים – מאמרים, תמונות, סרטונים, כלים למיניהם, מחשבונים או כל דבר שנותן ערך מוסף לגולשי האתר. יחד עם זאת ובהמשך לסעיף הקודם, צריך לזכור שלתוכן הכתוב עדיין יש (לרוב) את המשקל הגבוה ביותר בעיני גוגל, וגם ההסתכלות היא ביחס למתחרים.
  • הפצת התוכן – אם יצירת תוכן איכותי לקהל היעד שלכם הוא 50% מהעבודה, ההפצה שלו היא ה-50% הנותרים. מה הטעם הרי, לייצר את התוכן או האתר ברמה הכי גבוהה שיש, מבלי להפיץ את הבשורה לקהל הרלוונטי? קיימות הרבה דרכים להפיץ את האתר (מבלי לעשות ספאם ולהרגיז אנשים) והדרך הכי טובה היא להיות ממוקדים ולדעת היכן הקהל שלכם נמצא: זה יכול להיות בפייסבוק, בלינקדאין, בפורומים וקהילות באינטרנט, אולי דווקא ביוטיוב? אין ספק כי זה דורש קצת מחקר וניסוי וטעיה על מנת להגיע לתוצאות אופטימליות.
  • שיתוף פעולה עם אתרים בתחומים משיקים ומשלימים – נסו לחשוב על תחומים ושירותים אשר קהל היעד שלך צורך מלבד השירותים שלך. מומלץ לפנות לאותם בעלי אתרים ולהציע להם שיתוף פעולה. אחת מהאפשרויות היא לכתוב עבורם תוכן הנוגע לעיסוק ולשירות שלכם (מידע לגולש ולא תוכן שיווקי אודותיך) וחתום את המאמר בפרטים שלכם. כך ניתן למשוך גולשים נוספים לאתר שלך ותגדיל חשיפתך בקרב גולשים רלוונטיים.

רשתות חברתיות

הרשתות החברתיות, ובעיקר פייסבוק, הן המקום בו מרבית הלקוחות הפוטנציאלים שלך מבלים בהן זמן רב. מיצוב נכון ומקצועי בפייסבוק יכול לתרום רבות לעסק שלך. יש לא מעט אפשרויות שיווק באמצעות הרשתות החברתיות, כאשר 2 מרכזיות הן:

  • הקמת וניהול עמוד עסקי – עמוד עסקי בפייסבוק ותפעולו באופן שוטף באמצעות העלאת תוכן ממוקד ורלוונטי מסייע רבות למיצוב העסק ולהגדלת תפוצת המתעניינים בו. דאגו לספק לגולשים מידע מעניין, חדש, ושלב את התוכן עם תמונות שימשכו את העין. כאן חשובה התמדה ופרסום פוסטים בתדירות גבוהה. חשוב לא לשכוח לציין בעמוד פרטי קשר, על מנת שמתעניינים יוכלו למצוא את הדרך אליך.
  • מענה מהיר לגולשים – כלי זה מאפשר לבעל עסק תקשורת ישירה עם הגולשים הרלוונטיים אליו. חשוב מאוד להיות זמין ולספק מענה מהיר ומידי לשאלות גולשים בדף העסקי.
  • פרסום מודעות ממומנות – כלי נוסף המתאפשר לבעלי עמודים עסקיים מאפשר פרסום מודעות טקסט, תמונה או וידאו, ולטרגט (מהמילה target) את המודעות לקהל בהתאם למאפיינים רלוונטיים. ככול שתדעו לזהות מה מאפיין את הלקוחות הפוטנציאלים שלכם, כך יגדלו הסיכויים שמודעות אלו יגיעו לקהל גולשים רלוונטי עבורכם. עלות הפרסום בפייסבוק עדיין אטרקטביות יחסית למערכת הפרסום של גוגל.

יצירה והפצת סרטונים ב- YouTube

סרטונים הם דרך נהדרת למשוך את תשומת הלב של הגולשים אל פעילות העסק. אין צורך להשקיע מאות או אלפי שקלים עבור צילום סרטונים מקצועיים. עם כמה עזרים שעלותם לא עולה על כמה עשרות שקלים, ניתן לצלם סרטונים באמצעות הסמארטפון, וקיימות כמה אפליקציות המאפשרות יצירת סרטונים באיכות לא רעה בכלל, או ליצור מצגת תמונות רצות באמצעות עורך ה- YouTube. כמה דגשים בנושא:

  • ניתן ליצור סרטוני תדמית, סרטוני טיפים לגולשים, לצלם את בעל העסק ואת העסק ומוצריו וכדומה.
  • מומלץ לפתוח ערוץ ייעודי ב- YouTube תחת שם העסק או המותג, ולהעלות לשם סרטונים כל תקופה. את הערוץ חשוב לחבר לאפיקי השיווק האחרים, אתר האינטרנט, רשתות חברתיות ועוד.
  • בכל סרטון ניתן להגדיר כותרת ותיאור. עשה שימוש במילות מפתח ובביטויים ארוכים שיותר שהגולשים מחפשים, גם ברמת התוכן וגם בתיאור. בתוך התיאור ניתן להוסיף קישור לאתר, לעמוד הבית או לעמוד הקטגוריה הרלוונטיים.
  • גם כאן, התוכן הוא המלך – תנו טיפים ומידע רלוונטי עבור קהל היעד שלהם, הגדילו את החשיפה של הערוץ ועם הזמן תקבלו גם פניות.
  • הפץ את הסרטון במקומות שונים לטובת הגדלת החשיפה (בין היתר בפייסבוק וברשתות חברתיות נוספות).

פרסום בגוגל אדוורדס

מערכת הפרסום של גוגל, Google Adwords מאפשרת למפרסמים ליצור מודעות ולפרסם אותם במנוע החיפוש. המודעות מופיעות מעל תוצאות החיפוש האורגניות וגם מתחתן. ממש לאחרונה גוגל הפסיקו להציג את מודעות הצד שהיו נהוגות שנים ארוכות. לחיצה על המודעות מפנה את הגולש לעמוד רלוונטי באתר או לדף נחיתה ייעודי, המדבר על המוצר או השירות המוצע. ניתן לעשות שימוש בכלי באופן עצמאי, אך חשוב להכיר את המושגים הבסיסים על מנת שההוצאה הכספית תביא לתוצאות אפקטיביות.

  • שיטות תשלום – מערכת הפרסום של גוגל גובה תשלום ממפרסמים באחת מ- 2 שיטת עיקריות. בשיטה הראשונה, מוגדרת עלות לקליק ממוצעת לכל מילת מפתח . בכל פעם שגולש לוחץ על המודעה יורד סכום זה מהתקציב הכולל. השיטה השנייה היא הגדרת עלות פי חשיפות של המודעה בתוצאות החיפוש.
  • ציון איכות למודעה – גורם אשר משפיע על העלות לקליק. ציון זה נקבע כשקלול של רמת ההתאמה בין מלת המפתח למודעה, שיעור הקליקים של מילת המפתח, ואיכות הדף שאליו מפנה המודעה. מודעה אפקטיבית תהיה בעלת כותרת מושכת, תוכן מדויק לנושא ותמונה מושכת את העין.
  • כלי זה מאפשר לראות את התוצאות והאפקטיביות של כל מודעה, ומאפשר למפרסם לעדכן ולשנות את המודעות, על מנת לשפר את האפקטיביות שלהן.

לסיכום

חשוב להכיר את קהל היעד שלכם ואת הנכסים שעומדים לרשותכם כרגע (אתר, עמוד פייסבוק, דף נחיתה וכו') על מנת לבחור את האפיק השיווקי (או כמה אפיקים) המתאים לכם ביותר ונצל אותו בצורה מקסימלית. בהצלחה!