הרב יואל קטן
הרב יואל קטןאתר ישיבה

שובו אלי.

עיון בסוגיית חטא העגל ודרכי הכפרה.

נ' גאל-דור.

ירושלים, תשע"ה. 254 עמ'

(9963316‑02)

בשבעה פרקים מנותחים בספר הזה, על פי השיטה העיונית המעמיקה שפיתח הרב משה בלייכר שליט"א, מצבם הרוחני של אבותינו יוצאי מצרים והקשר שלהם עם ריבונו של עולם מאז נתינת הלוחות הראשונים ועד כריתת הברית המחודשת עם קבלת הלוחות השניים. נידונות בו השאלות הכבדות ביותר בפרשה קשה זו: היתכנות הירידה מפסגות הר סיני לתהומות העבודה הזרה של חטא העגל; שיתוף הפעולה התמוה של אהרן הכהן עם העם; היחס בין הלוחות הראשונים והאחרונים, איכות התשובה של עם ישראל ועוד. המסקנה חד-משמעית: ישראל אף על פי שחטא ישראל הוא, ומה שנכון לגבי הפרט – נכון כפליים לגבי הכלל כולו.

שובו אלי
שובו אלינ' גאל-דור

*****

בדד.

כתב עת לענייני תורה ומדע. גיליון 30.

העורך: פרופ' עלי מרצבך.

רמת גן, אוניברסיטת בר אילן, אלול תשע"ה. 159+67 עמ'

([email protected])

הקובץ האיכותי הזה מיועד בעיקר לאנשי תורה שפתוחים להגות ולמחקר של העולם המודרני על כל תחומיו. הפעם עוסק הקובץ במגוון מרתק של מחקרים תורניים-מדעיים, כמה מהם מתמטיים-הלכתיים (אולי בעקבות נטיית לבו של העורך – פרופסור למתמטיקה באוניברסיטת בר אילן, תלמיד חכם ואיש רב פעלים): ניסוח מתמטי של האפשרויות השונות של צירוף עדויות שוות או דומות לעדות אחת, תוך התייחסות למחלוקות הראשונים בסוגיה והשפעתן על ניסוח הנוסחה המתמטית הנדרשת; יצירת נוסחה לחלוקת תשלום נזק שבו מעורבים כמה מזיקים (סוגיית "שור ואדם שדחפו לבור"); תיאור מתמטי של סוגיית קו התאריך; תיאור של סדרה הנדסית יורדת בתורה ועוד, וכמה מאמרים עוסקים בלוח השנה העברי. אחרים עוסקים בבדיקה מדעית של בליעת איסור ופליטתו בכלים, תוך השוואה לגדרי ההלכה בנושא; בבירורים בדרכי חשיבה ולוגיקה בלימוד תלמוד ותנ"ך ועוד. הגיליון מכיל גם תגובות וביקורת ספרים. רוב הגיליון בעברית וחלקו באנגלית.

בדד
בדדעורך: פרופ' עלי מרצבך. הוצאת אוניברסיטת בר אילן

*********

בסתר המדרגה
בסתר המדרגהנעם ונגרובר

בסתר המדרגה.

סיפורה של מגילת אסתר.

נעם ונגרובר. ירושלים, תשע"ה. 219 עמ'

(3058787‑054)

את סיפור המגילה מכירים כולם מגיל קטן. הספר 'אור חדש' של המהר"ל חושף את הרבדים הרוחניים החבויים בתוככי המגילה, והספר 'בסתר המדרגה' פוסע בעקבותיו ומנסה להשלים את המלאכה בעזרת הסבר רעיונות ומושגים, חלוקה לפרקים ופרקי משנה, הבהרת מהלך העניינים, סיכומים וביאורים, תוך שימוש מושכל בכתביהם של גדולי ישראל נוספים.

הדמויות המוכרות מהמגילה הופכות לנושאות דגל, חיובי או שלילי, של מגמות ואידיאלים, והניצחון הגדול שעשה ה' בניסים ונפלאות לאבותינו בכל המישורים - נשמר ונזכר לדורות.

המחבר, אברך בישיבת 'הר המור', פותח את הספר בהסבר מעמיק על סגנון ההסברה החדש הנהוג גם בספר זה, כהמשך לחידוש הספרות התורנית בחזונו של מרן הראי"ה זצ"ל.

[email protected]