מיין קאמפף
מיין קאמפףצילום: רויטרס

חודש וחצי לאחר שהוחזר לחנויות הספרים, הפך "מיין קמפף", ספרו האוטוביוגרפי של אדולף היטלר, לרב מכר בגרמניה.

לפי הדיווחים, כבר כשבוע לאחר שהותר למכרו, אזלו הספרים ממדפי החנויות, ההחלטה להחזיר את הספר לחנויות הספרים בגרמניה החלה בהודעה שמסר "המכון להיסטוריה בת זמננו" במינכן, על כוונתו להדפיס מהדורה "מדעית" של הספר – כולל הערות שוליים.

צייד הנאצים ד"ר אפרים זורוף, מנכ"ל מרכז ויזנטל בירושלים, מציע לבדוק את זהותם של הקונים, "אני קצת מופתע מהביקוש לספר, מדובר בספר שאגב קשה לקריאה מבחינת השפה והסגנון, אבל אני לא אתפלא אם רוב האנשים שקנו את הספר לא יקראו אותו. יש כאן אולי סקרנות לקנות ספר שהיה אסור לשווקו במשך שנים".

הוא מזכיר שהספר היה אסור להפצה על ידי מחוז בוואריה, "במשך שבעים שנה זכויות ההפצה של הספר היו בידי ממשלת בוואריה, היטלר כתב את זה בבוואריה והם אסרו על הפצתו. בוואריה היא אחת מששה עשר מחוזות בגרמניה. מאז התקופה הנאצית השיטה הגרמנית מאוד לא ריכוזית ולמחוזות יש יותר סמכויות על חשבון הממשלה. כעת לאחר שפקעו הזכויות הקנייניות על הספר, למעשה אין מי שיאסור יותר על הפצת הספר".

ד"ר זורוף מציין כי הספר שיצא כעת בהוצאת המכון להיסטוריה בת זמננו של מינכן, מלווה בהערות שמבקרות מאוד את המשנה הנאצית, "זו מהדורה מדעית שמסבירה את הבעייתיות של הדברים של היטלר. במהלך השנים מי שבאמת רצה את הספר יכול היה למצוא אותו למרות האיסור, הספר גם תורגם לעברית. אבל בספר הזה שיצא במהדורה מדעית הטקסט לא עומד לבד, ויש הסברים מפורטים ורקע היסטורי. המכון שהוציא את הספר בוודאי לא תומך בנאצים, הם אנשים רציניים והספר בהחלט יצא בידיים טובות".

כאמור ד"ר זורוף סקרן לדעת מי באמת הקונים של הספר שאזל מהחנויות, "אין לנו כרגע שום מידע על זהותם של הקונים, לא ידוע אם הם זקנים או צעירים, או אולי החברה שהפיצה קנתה את הספרים. כל עוד לא נדע מי הקוראים לא נוכל להתייחס לזה אבל אני לא אתפלא אם נושא הפליטים שמציפים את גרמניה השפיע על מכירות הספר".