מפגינים נגד הנכבה
מפגינים נגד הנכבהדובר תא ישראלים באונ' העברית

בסינמטק חיפה צפוי להתקיים מחר (שישי) פסטיבל סרטי הנכבה של תנועת 'זוכרות', התנועה ששמה לה כיעד להחדיר את תביעת השיבה הפלשתינית לשיח הישראלי.

הפסטיבל צפוי להתקיים למרות התנגדותו העקרונית של ראש עירייה חיפה שקבע כי הפסטיבל לא יוכל להתקיים במימון הסינמטק, אלא אך ורק במימון התנועה עצמה.

למרות דבריו אלה ולמרות התנגדותה העקרונית של שרת התרבות, מירי רגב, לקיומם של אירועי נכבה במוסדות תרבות הממומנים באופן ממשלתי, צפוי האירוע להתקיים כאמור מחר.

לקראת האירוע נערכים אנשי הדור הצעיר בליכוד למפגן מחאה. בקריאה למפגן שאותה פרסמו צעירי הליכוד נכתב כי מדובר ב"פסטיבל שכל מטרתו שינוי תודעת הציבור בישראל בכלל ובחיפה בפרט והפיכת ה'נכבה' הלא היא עצמאותנו והקמת מדינתנו, ו'זכות השיבה' שכולנו יודעים על חשבון מי באה זכות זו, למושגים לגיטימיים בחברה הישראלית". 

"למרות אוזלת ידה של עיריית חיפה והעומד בראשה שאיפשרו לקיים פסטיבל שכזה לא נשתוק ולא נעמוד מנגד בזמן שמחללים את כבוד חיילינו כבודם של הנופלים במערכות ישראל וכבודה של מדינתנו. האמירה שלנו ברורה: ציון הנכבה הוא כציון יום הפסדה של גרמניה הנאצית. זכותנו ההיסטורית על ארץ ישראל היא מוחלטת ולא ניתן לערערה", נכתב בהזמנה למפגן המחאה שיחל מעט לפני פתיחת הפסטיבל עצמו.

מנגד אומרים ב'זוכרות' כי חשוב לקיים את הפסטיבל דווקא בעיר כמו חיפה. עוד אומרים שם כי המיזם הקולנועי שלהם "מציע לקדם תהליכי שינוי תודעה והרחבת מעגלי השפעה דרך עידוד צופות/ים ויוצרות/ים להטמעה מעשית של הנכבה והשיבה בתוך תהליכי הצפייה והיצירה. זאת במטרה לאפשר מרחב שיח של תיקון אפשרי. מרחב של בחינה מחדש - באמצעות הקולנוע - את מכלול המרחבים והזהויות המוכחשים והמושתקים ואת העתיד שהיינו רוצות/ים לבנות כאן". 

"האירוע יוקרן בנוכחות היוצרות מקבץ של סרטים קצרים שהופקו עבור הפסטיבל. לאחר ההקרנה תתקיים שיחה (בעברית) עם היוצרות על עשייה אמנותית פוליטית, חופש ביטוי והטמעה של הנכבה הפלסטינית והשיבה כנושאים קונטרוברסליים בשיח התרבותי-קולנועי", דברי 'זוכרות'.