חרם על ישראל
חרם על ישראלצילום: Miriam Alster | Flash 90

בראיון ליומן ערוץ 7 מתייחס ראש מועצת בקעת הירדן, דוד אלחיאני, לדרישה הגרמנית לסימון מוצרי הבקעה ולהבהרה התקיפה שלו כי אין בכוונת חקלאי הבקעה לסמן את מוצריהם, הבהרה שכללה גם את התזכורת לגרמנים כי סימון שכזה מזכיר תקופות אפלות.

על הפגיעה האפשרית בחקלאי הבקעה ובהתיישבות באזור זה בעקבות סימונים מעין אלה הוא מספר: "הבקעה היא אזור חקלאי. למעלה משישים אחוז מבתי האב עוסקים בחקלאות. אנחנו מעבדים 52 אלף דונם והערך החקלאי של היצוא הוא חמש מאות מיליון שקל בשנה. זה עיקר התעסוקה שלנו ומסביב לזה מקצועות שניזונים מחקלאות והנזק הוא אדיר ברמה הזו שדורשים מאיתנו לסמן מוצרים, ולסמן אותם בהבלטה.

''מי שהרחיק לכת אלו שני סוחרים שדרשו שנכתוב שמדובר בשטח כבוש על ידי ממשלת ישראל, ואם לא הם לא יקבלו תוצרת. זו כבר עליית מדרגה ואמירה מרחיקת לכת בדרישה שלהם".

"זה לא משהו טכני. יש כאן מאחורי הדברים דברים מאוד מאוד חשוכים. יש הרי עוד הרבה מדינות בעולם עם שטחים כבושים בהגדרה הבינלאומית, ומעולם לא דרש מהם האיחוד האירופי לסמן מוצרים, והנה אנחנו נדרשים לסמן בצורה בוטה ומובלטת כדי לתייג ולסמן אותנו.

''אנחנו גאים לציין על התוצרת שלנו 'בקעת הירדן' כמו שכותבים 'פורשה' על מכוניות, אבל זו לא הכוונה שלהם. הכוונה שלהם היא להטיל בנו דופי, את אותו דופי שהטילו בנו בעבר ולכן אנחנו לא מוכנים לעבור בשתיקה", אומר אלחיאני.

בדבריו קורא אלחיאני לתגובה ישראלית כוללת מול תופעת סימון המוצרים. "צריך להקים קול צעקה. אסור לשבת בחיבוק ידיים כשדברים כאלה באים לידי ביטוי, גם מסוחרים זוטרים. הולכת להיות הקצנה בסוגיה הזו ואם לא נקום ונדבר בצורה בוטה, כולל להחרים את האיחוד האירופי וההתעסקות הבלתי חוקית שלו ביו"ש ובבקעת הירדן, עיין ערך אותם מבנים שפזורים ב-E-1 ולאורך כביש 1 שאותם שם האיחוד האירופי כדי שהפלשתינים יבנו בנייה בלתי חוקית.

''זה כולל להחרים אותם ולא לתת להם אישורי כניסה לאותם אזורים - אם לא תהיה התערבות בוטה של ממשלת ישראל נמצא את עצמנו במצב שבו דוחקים את רגלינו באירופה בגלל שאנחנו יהודים".

בעקבות הדברים נשאל אלחיאני אם לא נכון היה להתעלם מדרישתם של שני הסוחרים ולהותיר את הסוגיה ברמה זו ולא לתת לה פומבי ותשומת לב רחבה הרבה יותר, כפי שהדברים כעת. אלחיאני דוחה את הגישה הזו ומספר כי שוב ושוב מציעים לו ולאנשיו לשתוק ולהשאיר את הסוגיה על אש קטנה, אך בפועל הדבר אינו מוכיח את עצמו.

"ב-2005 כשהאיחוד האירופי אמר לנו שתוצרת של בקעת הירדן תהיה מחויבת במכס מלא כי אין לנו הסכמים עם הבקעה אלא עם מדינת ישראל וזו לא תוצרת מדינת ישראל, והמשמעות היא שאנחנו משלמים כ-27 מיליון שקל על המכס הזה. אהוד אולמרט אמר אז שנחזיר את זה לחקלאים בתוצרת תקנה שמחזיקה את אותם מכסים לחקלאים. כבר אז אמרו לנו להיות בשקט.

''אחר כך כשהאיחוד האירופי אמר שלא מכירים בפיקוח של משרד החקלאות על התוצרת שלנו ומרו לשבת בשקט ולא להעצים את זה. אחר כך כשביטלו את החתימה של התוצרת האורגנית אמרו לנו להיות בשקט כדי שלא להעצים את זה. די! אסור להיות בשקט. כשאנחנו בשקט הם פשוט מבינים שהם יכולים לעשות יותר".

אלחיאני משוכנע כי גם בשעה בה הוא מדבר כעת "באיחוד האירופי חושבים איך להמשיך ולנגח את ממשלת ישראל את חקלאי בקעת הירדן ותעשייני יו"ש. הם עושים את זה כי אנחנו נותנים להם ושותקים. כשפוגעים בנו ואנחנו שותקים זה מזכיר לנו תקופות אחרות... צריך להרים ראש ולהילחם".

ומה באשר לתגובה הרשמית של מדינת ישראל? יש תגובה כזו? אלחיאני משיב ואומר: "יש רצון טוב של כולם, של משרד החוץ, משרד ראש הממשלה, משרד החקלאות, משרד התמ"ת, המשרד של גלעד ארדן וכו' וגופים ציבוריים כאלה ואחרים. כל אחד מנסה להשפיע ולבלום את התופעה, אבל אין יד מכוונת שמאגדת את הפעילות להשבת מלחמה. אם לא נשיב מלחמה החבר'ה האלה יבינו שהם יכוילים לעשות ככל העולה על רוחם".

על הכרזתו בפני הגרמנים לפיה המוצרים לא יסומנו, נשאל אלחיאני אם המשמעות אינה שהמוצרים לא יירכשו בגרמניה והתוצאה ממילא תהיה הפסד. אלחיאני מרגיע: "אין שום בעיה. התוצרת שלנו טובה ואיכותית. יש הרבה צביעות בנושא הזה. מצאנו לעצמנו שווקים חדשים. את מירב התוצרת שלנו אנחנו שולחים יותר לרוסיה ופחות לאירופה.

"דוגמא בולטת אחת לצביעות הזו - לפני שנתיים וחצי חקלאי שלנו שמגדל תאנים וקיבל טלפון מאנגליה, אמרו לו 'אביגדור, אנחנו מבקשים שלא לשלוח תאנים' ואחרי שבוע התקשרו שרוצים תאנים כי חסר להם. אמר להם שלא ישלח כי מצא כבר ערוצי שיווק אחרים. מאז הם לא מקבלים. מי שלא רוצה את התוצרת שלנו לא צריך. נמצא שווקים אחרים ונתמודד. לא ניתן להם תחושה שיוכלו לסגור לנו את המשקים שלנו. נתגבר. מי שלא רוצה שלא יקנה, אבל שלא ישכחו מאיפה זה בא. זה קורה לנו כי אנחנו יהודים!".

לקראת סוף הדברים התבקש אלחיאני להתייחס לשמועות לפיהן קיימת היערכות בסביבת ראש הממשלה להחלת ריבונות בבקעת הירדן. אלחיאני לא שמע באופן ישיר על כוונה כזו אך הוא "מניח שהנושא הזה עלה כבר כמה פעמים. השרה מירי רגב הגישה לחקיקה וועדת שרים אישרה זאת, וציפי לבני היא שהטילה וטו. ההצעה עדיין קיימת.

''בשנה הבאה אנחנו בחצי מאה להתיישבות שלנו בקעת הירדן והגיע הזמן להחלת הריבונות. כשתהיה כאן ריבונות אף אחד לא יוכל לטעון שזה לא חלק ממדינת ישראל ולכן הסכמי הסחר חלים גם עלינו".

להערכתו של אלחיאני דברים לא יתרחשו באמת כל עוד לא יהיה לכך גיבוי אמריקאי. "אני מניח שבתקופת בחירות בארה"ב שאנחנו תלויים בה, בלי גיבוי אמריקאי לא תהיה כאן ריבונות. 80 אחוז מהציבור בישראל חושב שצריכה להיות כאן ריבונות אבל אני לא סבור שההנהגה בישראל בשלה להכריז שברגע האמת אלו האינטרסים שלנו ביהודה ושומרון – ריבונות בבקעת הירדן. הלוואי ואתבדה".