אלעזר שטרן
אלעזר שטרןצילום: פלאש 90

חבר הכנסת אלעזר שטרן (יש עתיד) מברך על העברת ענף התודעה היהודית מהרבנות הצבאית לאחריותו של ראש אכ"א, ולטעמו נכון יהיה להעביר את הענף לאחריותו הבלעדית של חיל החינוך. ביומן ערוץ 7 נימק את עמדתו.

בראשית דבריו אמר חבר הכנסת שטרן כי "זהות יהודית זה דבר מאוד חשוב לחיילי צה"ל. זה חייב להיות חלק מכל הערכים החינוכיים שמחנכים על פיהם, ומי שאחראי על הערכים הללו הוא חיל החינוך ושם זה צריך להיות. אני חושב שכתוצאה מלחץ פוליטי עבר לאכ"א, אבל אני רוצה שהיהדות תהיה חלק מהזהות של כל חיל והמקום שבו משפיעים על עיצוב הזהות הוא חיל החינוך".

מוסיף חבר הכנסת שטרן ואומר כי "הדבר דומה לזה שאנחנו חשובים שבמערכות החינוך בתיכונים צריכה להיות זהות יהודית ואף אחד לא חלם שהאחראי יהיה הרב הראשי ואף אחד לא מבקש את זה, להפתעתי. זהות יהודית צריכה לאפשר לכל אחד להרגיש גאה בה, גם אם הוא לא מקפיד על תרי"ג מצוות. בהקשרים האלה חיל החינוך חשוב שהוא יעשה את הדברים".

עוד אומר חבר הכנסת שטרן כי חששו שלו הוא מהתנערות כללית מנושאי הזהות היהודית בעקבות המציאות הנוכחית. "לא טריוויאלי שצבא מתעסק בזהות, וכשמתחילים לשייך את הדבר להשקפה פוליטית, לצערי, קיימת סכנה כזו".

לטעמו של שטרן "חלק גדול מהרבנים שעשו את זה ברבנות הצבאית יכולים להמשיך ולעסוק בזה. צריך להסתכל פעם אחת מי עושה ומה עושה ושחלקם ימשיכו, חלקם עושים עבודה מצוינת. הם לא תחת פיקוד הרב הצבאי הראשי, הם מוזמנים לפעילות, והדברים יכולים להיות בהתייעצות גם עם הרבצ"ר, אבל לא בנפרד אלא חלק מכל סל החינוך שיחידה מקבלת".

"אם רבנים רוצים להקריא את תפילת היציאה לקרב אין בזה שום בעיה. זה התחיל כשרבנים הפסיקו לפסוק הלכות בצה"ל והתחילו להתעסק בדברים אחרים", קובע חבר הכנסת שטרן כשהוא מתייחס לנקודה ממנה החלה המחלוקת סביב תפקוד הרבנות הצבאית. כשהוא נשאל אם כוונתו לאופן תפקודו של הרב הצבאי הראשי לשעבר, הרב אביחי רונצקי, ממהר שטרן לתקן ולהבהיר: "לא. עוד לפני זה. הרב רונצקי הוא רב נהדר עם הרבה זכויות. הוא איש צדיק בעיניי. "מאשימים" אותי שאני הבאתי אותו לצבא ואני רואה זכות בזה שתרמתי להבאתו לצבא, אבל יחד עם זאת לקחו את זה רחוק מדי ואמרתי שאין לזה קשר לערכים יהודים. דווקא כמי שחרד מכך שהצבא יזרוק את הכול כי יגידו שלא רוצים פוליטיקה, לכן זה קריטי. זה קריטי כי החיילים שלנו מגיעים לבקו"ם מבלי שהם יודעים על הזהות היהודית כמעט כלום, ואני רוצה שהחייל יגיד אני גאה להיות יהודי גם אם הוא לא מקפיד על תרי"ג כפי שאני הייתי רוצה להקפיד".

שטרן מבהיר כי אינו מתעקש ונלחם דווקא על העברתו של ענף התודעה היהודית לחיל החינוך אל מול ההצעה המוגדרת כפשרה, קרי אחריותו של ראש אכ"א, אך לטעמו המקום הנכון הוא חיל חינוך. "החינוך הוא אינטגראל והוא בחיל חינוך. יחידה מקבלת סל חינוך של משאבים אז יגידו שעל חלק נשאל את דעתו של ראש אכ"א? אני רוצה שבטיול של יחידה ברמת הגולן לא יהיו רק צמחים וארכיאולוגיה, אלא גם מרכיבים יהודיים שיהיו חלק מזה, ואם הרב הראשי והרבנים יכולים לתרום לזה ברוכים הבאים. אני לא מצליח להבין את ההתנגדות לכך".

ממשיך שטרן ומחדד את עמדתו: "הרי רוב קהל היעד זה לא אנשי ערוץ 7, בוגרי המכינות והישיבות. איתם כאילו אנחנו מסודרים. אנחנו רוצים את כלל החיילים היהודים, ולכן ההסתכלות צריכה להיות כזו. אנחנו צריכים שדווקא אנשים שקרובים אליהם, לא בהכרח רבנים, שחלקם הגדול עושים עבודה מצוינת, אבל על זה כבר קוראים לסירוב פקודה? אוזנינו תצילנה...".

מאחר והזכיר חבר הכנסת שטרן את סוגיית סירוב הפקודה, נשאל גם על פרשת גילוח הזקנים ודבריו של הרב הצבאי הראשי לשעבר, הרב ישראל וייס, על חובת הסירוב לפקודת הגילוח: "תשאל את הרב וייס למה כשאמרו לו על פינוי קברים אזרחיים, וחברות קדישא התנגדו לעשות את זה, למה הוא הסכים ולא סירב פקודה? זו שאלה טריוויאלית".

באשר לעמדתו שלו בסוגיה זו הוא אומר שהדברים כרוכים ברצון לייצר לצבא נראות אחידה ומאחר ויש חיילים המנצלים את היתרי הזקן למטרות של עצלנות יש מקום לפקודה. "לקחו את זה למקומות לא נכונים. הרי ברור שאף חייל שמקפיד על גידול זקן כמצוות דתו אף אחד לא יוריד לו את הזקן, אבל קבעו שתהיה אחידות מסוימת. זה כמו שחיילים הולכים עם גומיות..".

כשנשאל על זקנו של סגן הרמטכ"ל בתקופתו, האלוף דן הראל, שהיה מעוטר בזקן ללא רקע דתי, משיב שטרן ומציין כי גם בפקודה הנוכחית מי שמגיע לצבא עם זקן בן שנתיים לא יצטרך לגלח אותו. "חיילים שזה חלק מזהותם, גם הם בסדר גמור. הם לא עושים את זה בשביל להתחמק ולא להתגלח". עם זאת הוא מעיר כי לו הדברים היו תלויים בו נוסח הפקודה היה שונה.