אוטובוס אגד תעבורה
אוטובוס אגד תעבורהצילום: מאיר סלע

שר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ, הנחה היום (שני) את הרשות הארצית לתחבורה ציבורית להורות לכל חברות התחבורה הציבורית בארץ להקדים את התקנת מערכות הבטיחות המצילות חיים באוטובוסים עד לסוף חודש אפריל 2016.  

השר כץ ציין כי חברות תחבורה ציבורית, שיתקינו את מערכות הבטיחות עד חג הפסח שיחול בחודש הבא, יקבלו תמריץ כספי עבור התקנת המערכות באוטובוסים.

מדובר בסבסוד של 70% מעלות המערכת, או במענק של 3,000 שקלים לכל אוטובוס שבו תותקן המערכת.

בעקבות תקנה חדשה שנחתמה על ידי השר כץ החל מנובמבר 2016 מחויבים אוטובוסים ומשאיות משנת ייצור 2012 ואילך להצטייד במערכות בטיחות מצילות חיים בכלי הרכב.

מדובר במערכת בקרת סטייה מנתיב המתריעה בפני הנהג על סטייה של הרכב מנתיב הנסיעה ומערכת שמירת מרחק מלפנים המזהה מכשול מלפני הרכב או אי שמירת מרחק בין כלי הרכב בכביש.

יצוין כי מנהל הרשות לתחבורה ציבורית, מאיר חן, שיגר חוזר לכל חברות התחבורה הציבורית הפועלות בישראל המיידע אותם על החלטת המשרד להשתתף במימון התקנת המערכות ואופן קבלת התמריץ.

שר התחבורה ציין כי משרד האוצר חייב למצוא מקורות מימון לעידוד התקנת מערכות בטיחות מצילות חיים גם בכלי הרכב הפרטיים משנות ייצור קודמות, בהתאם להחלטת הממשלה שהתקבלה. לדבריו, משרד התחבורה פנה למשרד האוצר מספר פעמים לזרז את התקנת המערכות.

"חתמנו על צווים להתקנת מערכות בטיחות בכלי רכב כבדים ואוטובוסים, אבל האוצר חייב להסדיר מקורות מימון כולל הסדרת ביטוח ותמריצים נוספים גם לרכב הפרטי, שכן מדובר במערכות מצילות חיים ממדרגה ראשונה העשויות לצמצם באופן משמעותי את תאונות הדרכים בהם מעורבים אוטובוסים ומשאיות ולחסוך בחיי בני אדם רבים" אמר כץ.