הרב אלי בן דהן
הרב אלי בן דהןצילום: תומר נויברג, פלאש 90

משרד הדתות מתכוון להעלות את מחירי הבחינות לדיינות ולרבנות בעוד כשמונים שקלים לכל בחינה. זאת בשל מה שמוגדר כעלות התפעול הארגוני הכרוך בניהול הבחינות הללו.

ההחלטה שאותה קיבל משרד הדתות מקוממת את מי שהיה עד לפני כשנה סגן שר הדתות, כיום סגן שר הביטחון, חבר הכנסת הרב אלי בן דהן, שבראיון לערוץ 7 קובע כי אין כל עילה להשתת התשלום על הנבחנים.

"הנושא לא חדש", הוא אומר ומספר על שני דיונים שהתקיימו בנושא כבר בממשלה הקודמת. "הרבנים הראשיים אמרו שיש חשש שחברה חיצונית שתעסוק בניהול המבחנים תעלה יותר מאשר העובדים ומערכת הניהול הקיימת ושתעריף הבחינות יעלה והמחיר יושת על גבם של הנבחנים".

ממשיך הרב בן דהן ומספר כי "בשני הדיונים הללו התחייבתי שאם יהיה צורך להעלות את מחיר הבחינות בגלל העלות לחברה, המחירים יישארו באותו גובה ואת ההפרש המשרד ישלם מכספו. זו עלות של כחצי מיליון שקל בשנה, סכום שבוודאי המדינה והמשרד יכולים לקחת על עצמם".

לדבריו התמיהה על ההחלטה הנוכחית מתחדדת בעיקר מאחר ו"זו הייתה בקשת הרבנים הראשיים, שלא יהיה מצב שהנבחנים ישלמו מחיר גבוה יותר. מיד נעניתי לבקשה. אני לא יודע למה מעלים. המשרד יכול לשאת בעלות הזו. אין שום הגיון להשית את זה על אברכים שאנחנו יודעים ממה הם מתפרנסים, ממלגה נמוכה שבקושי ניתן להתפרנס ממנה".

ועדת הפנים - העלאת מחירי בחינות ההסכמה לרבנות

בפני הרב בן דהן צוינה העובדה לפיה במסגרת המו"מ הקואליציוני כאשר ההתמודדות הייתה בין מפלגתו לש"ס על משרד הדתות, דרשו אנשי 'הבית היהודי' את קיומו של מנגנון בו יוכלו אנשי מפלגתם להשפיע במשרד הדתות גם אם זה יינתן לש"ס.

הרב בן דהן נשאל אם קיימת מערכת שכזו ואם פרשה כזו מצריכה הפעלת מנגנון שכזה. במענה הוא מציין כי "אין שום מערכת". למעשה "ש"ס קיבלה לאחריותה את משרד הדתות והם לא רוצים שיתופים. אני מבין אותם. יש הצדקה לעניין מבחינתם. יש שיחות ודיבורים. אני משוחח עם שר הדתות, הוא יהודי יקר נחמד ונעים. אנחנו מדברים בהרבה הזדמנויות בנושאים שונים אבל אני לא יכול להשפיע או לקבל החלטות במקומם".

למיטב ידיעתו של הרב בן דהן "היה על זה דיון בועדת הפנים והדבר אושר בוועדה", הוא אומר ומעיר כי "גם ח"כ מקלב, שהיה בזמנו בדיון, אמר לי שהוא חושב שזה לא צודק להעלות את המחיר על גבם של הנבחנים".

לקראת סוף הדברים מזכיר הרב בן דהן כי העלאת מחיר הבחינות משמעותית שכן לא מדובר בבחינה אחת: "לקבל כושר לרב מושב צריך 6 בחינות שזה 480 שקלים, כושר לרב עיר זה 12 בחינות, כמעט אלף שקלים, לדיינות 6 בחינות. זו עלות לא קטנה. הדברים מצטברים לסכומים גדולים".