ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת דנה היום (שני) בהשוואת האגרות המשולמות בערכאות השיפוט המוסמכות לדון במעמד האישי, בתי המשפט לענייני משפחה מול בתי הדין הדתיים (הרבניים, השרעיים והדרוזים).   

שרת המשפטים איילת שקד ביקשה מיו"ר הוועדה ח"כ ניסן סלומינסקי לאשר סדרת תקנות, שתכליתן השוואת גובה האגרות המשולמות בערכאות השונות המוסמכות לדון במעמד האישי (גירושין, משמורת ילדים, מזונות וכו') מתוך מטרה שהציבור ישלם אגרה זהה בכל הערכאות.

עפ"י התקנות הנוכחיות, האגרות המשולמות בבתי המשפט לענייני משפחה גבוהות ביחס לאותם דיונים שנערכים בבתי הדין הדתיים.

שרת המשפטים שקד אמרה בדיון "החלטנו על מתווה מאוזן, לפיו אגרות בתי המשפט יוזלו באופן משמעותי, ומנגד אגרות בתי הדין יועלו במעט".

אגרת דיון בנושא רכוש בין בני זוג תוזל מ-2,900 ש''ח ל-500 ש''ח. אגרה זו הייתה מוגזמת וההנחה מאוד משמעותית. מנגד, ההעלאה בבתי הדין הדתיים יהיו די מינוריים. ההחלטה תהווה מתנה נאה לרגל יום האישה הבינלאומי".

שקד ציינה בסיפוק כי השירות הניתן לציבור בבתי הדין הרבניים מצוין. לדבריה "מכרה שלי התגרשה לאחרונה, והיא סיפרה לי שהיא קיבלה שירות יוצא מן הכלל".

ח"כ רויטל סויד אמרה כי "האגרות הן עניין של מהות, ולא רק שירות. אנו מבקשות לפתור את בעיית מירוץ הסמכויות, בין היתר באמצעות השוואת אגרות". סויד טענה כי יש צורך להוסיף מאות תקנים של דיינים.

ח"כ מרב מיכאלי טענה כי בתי הדין לא גובים מספיק אגרות. מנכ"ל בתי הדין הרבניים עו"ד שמעון יעקובי הכחיש את הטענה מכל וכל. עוד טענה מיכאלי "מתדיינים נאלצים ללכת לערכאה הזולה, אף אם זו מנוגדת לעקרונות שלהם. יש פה הטיה בתחרות", טענה.

מנכ"ל בתי הדין הרבניים טען מנגד כי ההשוואה צריכה להיות על בסיס איכות שירות ודיון שווים. "אין מקום להשוואת האגרות, לפני שיושוו התנאים". לדבריו, בבתי הדין אין מערך שיפוטי תומך, התקינה של המתמחים, צוות פרוטוקולים וצוות בתי הדין כולו נמוך לאין ערוך לעומת בתי המשפט. גם נציגי בתי הדין השרעיים והדרוזים התנגדו להעלאת האגרות מסיבות דומות.

מנגד, חברי הכנסת משה גפני, אורי מקלב, יואב בן-צור ואוסמה סעדי התנגדו להעלאת האגרות בבתי הדין הדתיים, אולם הם תמכו בהוזלת אגרות בתי המשפט. אלו טענו כי לפני שמעלים אגרות, צריך להשוות את התנאים הפיזיים של בתי הדין.

ח"כ אורי מקלב טען כי אגרה צריכה לשקף שירות ואם השירות לקוי, אסור להעלות את האגרה. ח"כ אוסמה סעדי טען "השוואה, צריכה להיות כלפי מטה ולא כלפי מעלה". ח"כ יואב בן-צור טען "יש לי הרגשה שמסתתר פה משהו אחר. אולי לדלל את מספרם של המתדיינים בבתי הדין הרבניים".

ח"כ משה גפני פנה לשרת המשפטים בבקשה לדחות את ההצבעה על אישור התקנות ואמר "שנינו חברים באותה קואליציה, אני מבקש ממך לדחות את ההצבעה עד אשר נלבן את הנושא, כדי שהתקנות לא יתפרשו כפגיעה בבתי הדין הרבניים וזאת מפני שבבתי הדין מעלים אגרות, ובבתי המשפט מוזילים אותם".

יו"ר הוועדה ושרת המשפטים נענו לבקשה, ודחו את ההצבעה על אישור התקנות בשבוע ימים.