מבחני הרבנות
מבחני הרבנותצילום: פלאש 90

ועדת הפנים בראשות ח"כ דודי אמסלם אישרה היום (שני) את העלאת האגרות לבחינות לרבנות ולדיינות, על פי הצעת השר לשירותי דת דוד אזולאי.

הניגשים לבחינות לרבנות, למשגיחי כשרות ולשוחטים ישלמו מעתה אגרה של 370 ש''ח במקום 325 ש''ח עד כה והנבחנים לדיינות ישלמו מעתה 524 ש''ח במקום 500 עד כה. העלאת האגרות באה לממן שינויים מפליגים במערך הבחינות ובדיקתן, שהיה ידוע בחוסר יעילותו ובסחבת שפגעה מאד בנבחנים.

בדיון התפתח ויכוח בנושא מתן פטור מתשלום האגרות בנסיבות מיוחדות. יו"ר הוועדה ח"כ אמסלם אמר כי "מכיוון שהאוצר אינו מסבסד את ההנחות, אלא מדובר במשק סגור, יוצא שאם ניתן פטור מהאגרה לעני בדרגה 10, זה אומר שנצטרך להשית אגרה יותר גדולה על עני בדרגה 9, ואז לא עשינו כלום.

ועדת הפנים - העלאת מחירי בחינות ההסכמה לרבנות

"לא נעמיס על העני שקצת פחות עני לממן את חברו העני ממנו. אם האוצר היה משפה לא הייתה בעיה לתת הנחות, אבל האוצר לא ישפה כי כל בחינות ההסמכה בארץ הן כאלה, גם הבחינות של לשכת עוה"ד וגם של לשכת רואי החשבון. לכן נקיים דיון עוד חצי שנה. אם יתברר שיש הרבה פניות, אולי נבקש עוד תיקון בתקנות", הוסיף.

ח"כ אורי מקלב אמר כי "זו לא חשיבה יהודית למנוע מנזקקים לבקש פטור. מדובר באוכלוסייה חלשה. תעשו רף מאד גבוה לקבלת פטור, אבל חייבת להיות אופציה כזו למקרים מיוחדים. ואם אדם יושב שבעה ובגלל זה לא הגיע למבחן, לא תחזירו לו האגרה ששילם?" עודד פלוס, מנכ"ל המשרד לשירותי דת, השיב כי "במקרה כזה יהיה פטור מלא, גם במקרה של אשפוז".

כאמור, על פי הנוסח שהתקבל בוועדה לא יהיה פטור מתשלום האגרות, אלא במקרים כגון אבלות או אשפוז.

ח"כ רחל עזריה בירכה על המהלך. "בוועדה לפניות ציבור שמענו סיפורי אימה. אנשים העבירו חודשים שלמים של התעסקות. המשרד לשירותי דת לא מרוויח על האגרות, למרות שזו הייתה יכולה להיות הזדמנות לעשות קופה".

סיגלית פוני, חשבת המשרד לענייני דת, אמרה כי "בשל השירות הגרוע שניתן בעבר, נבחנים נאלצו לפעמים לגשת פעמיים לאותו מבחן. השינויים שהמשרד מנהיג יחסכו לאנשים גם את הטרחה והמתח וגם כסף. התחייבנו לקצר את תקופת ההמתנה לתוצאות מבחן ל-90 יום".

פנחס טננבאום, עוזר הרב הראשי, ציין כי "התחייבנו שאם תוך שנה לא נעמוד ביעד של 90 יום המתנה לתוצאות המבחנים, נוציא את הכל החוצה לקבלן חיצוני".

תאריכי הבחינות הקרובות נקבעו לב', ג' ו-ד' בניסן.