חיילת, אילוסטרציה
חיילת, אילוסטרציהצילום: iStock

בימים האחרונים פורסמו תלונות מצד לוחמות בגדוד ברדלס, גדוד מעורב לגברים ונשים שהוקם בקיץ האחרון בפיקוד דרום. הלוחמות טוענות כי מפקד הפלוגה מדבר בצורה משפילה וסקסיסטית לחיילות ופוגע בהן שוב ושוב.

בין היתר נטען כי חיילת שביקשה ממפקדיה תנאי לינה שיספקו מענה לאלרגיה שממנה היא סובלת, נשלחה לישון תחת סככת המטווח.

יו"ר הפורום לחוסן צה"ל, אל"מ במיל' רז שגיא, שחקר במשך שנים את שילובן של לוחמות בצה"ל, אומר לערוץ 7 כי "גדודים שבהם משולבות נשים בתפקידי לחימה סופם להתרסק, במקרה הזה, זה יצא לתקשורת אבל בשאר הגדודים המעורבים מדחיקים את זה.

"מה הלוחמות חושבות? שצבא שזה מחנה צופים או קייטנה? שהמפקדים ידברו איתן בנימוס? האם הן חושבות שאפשר לנצח את האויב עם בלונים?".

לדבריו הגדודים המעורבים סובלים מחוסר לכידות, "אתה שומע על לוחמים בגדוד קרקל המעורב שמתביישים בתגים שלהם, אין גאוות יחידה. חקרנו פעילות של יחידות מעורבות והתוצאות איומות, הן מבחינה מבצעית וגופנית, והכי גרוע אין לכידות. בגדודים שהם רק עם חיילים הגברים מחזקים זה את זה במצבי לחץ, זה לא קורה בגדודים מעורבים.

"אני מרים כאן את הכפפה ואומר לצה"ל, אם אתם חושבים שבנות מתאימות להיות לוחמות אז תקימו גדוד לבנות בלבד. כי מה שקורה בפועל, בגדודים המעורבים, זה שהחיילים סוחבים את המשאות הכבדים והם נושאים ברוב הנטל, בוא נראה את הלוחמות מסתדרות לבד".

יצויין כי בתגובה לתלונות של הלוחמות, מסרו בצה"ל כי הטענות נבדקות ומטופלות על ידי מפקד חטיבת הערבה. מפקד האוגדה, תא"ל רפי מילוא, יקיים תחקיר בנושא ובסיומו יוסקו המסקנות.