ד"ר חגי בן ארצי - בעקבות חשמונאים
ד"ר חגי בן ארצי - בעקבות חשמונאיםצילום: חזקי עזרא

ד"ר חגי בן ארצי, איש חינוך ומרצה למחשבת ישראל, לתנ"ך ולתלמוד, מגיב בערוץ 7 לדבריו הקשים של הרב אהרן טייטלבוים, אחד משני האדמו"רים של חסידות סאטמר, שמבקר בימים אלה בארץ לרגל שמחה משפחתית.

האדמו"ר מסאטמר האשים את המתיישבים ביהודה ושומרון כי הם האחראים לפיגועים בגל הטרור הנוכחי. "אנחנו בוכים כל יום על ההרוגים ועל הנפגעים אבל אנחנו יודעים שהאשמים האמיתיים הם המתנחלים שמתגרים באומות העולם וזה גורם לשנאת ישראל גדולה ולגל הפיגועים הקשה", אמר.

ד"ר בן ארצי אומר לערוץ 7 כי מן הראוי שהחסידות שהובילה את חסידיה למשרפות, תצטנע יותר, "אלה דברים חמורים וקשים כלפי ציבור המתנחלים ואני רוצה להגיב עליהם. תנועת ההתנחלות קמה על בסיס הדרכתו של הרב צבי יהודה הכהן קוק, בנו של הרב קוק, אנחנו לא פעלנו על דעת עצמנו.

"לא פעלנו מתוך פזיזות או מחשבה שחלילה אינה שקולה ואחראית, אלא מתוך הדרכה של הרב צבי יהודה וכל תלמידיו שהמשיכו את דרכו. הרב צבי יהודה אמר לנו לאחר מלחמת ששת הימים שהקב"ה לא נתן לנו את ארץ ישראל ולא עשה את כל הניסים האלה מתוך כוונה שנחזיר חלילה את כל השטחים העצומים, החל מרמת הגולן, בקעת הירדן, סיני, יו"ש וכמובן ירושלים אלא כדי שנירש את הארץ ונקיים את המצווה.

"ואכן החזרנו את החיים היהודים ליהודה ושומרון ויש כאן היום 400 אלף יהודים ואני בתוכם", מדגיש בן ארצי. לדבריו חסידות סאטמר כמו חסידיות נוספות, הובילה את חסידיה למשרפות כי לא שמעה בקולם של הרבנים הציוניים שקראו לעלות לארץ.

"הרב קוק עוד לפני השואה, אחרי הצהרת בלפור, קרא ליהודי אירופה לעלות לארץ ישראל, הוא הכריז מעל כל במה שנגמרה הגלות ושהגיע זמן הגאולה, הוא הזהיר את יהודי הגולה שהיא תחסל אותם. לצערנו חלק גדול מרבני אירופה ובתוכם הרבי מסאטמר, רבי יואל טייטלבוים, לא הלכו בדרכו של הרב קוק ולא שמעו את קריאתו.

"הם אמרו לחסידיהם להישאר באירופה והכול מתועד בכתבים. לצערנו הדרכתם של חלק גדול מרבני אירופה וביניהם הרבי מסאטמר הובילה את מיליוני תלמידיהם למשרפות בטרבלינקה ואושוויץ'. ואילו תלמידי הרב קוק, רבני המזרחי והנוער שעלו לארץ זכו לא רק להינצל מהשואה אלא להקים את המדינה".

בן ארצי סבור שעל רקע עובדות אלה, דבריו של הרבי מסאטמר הם דברי חוצפה, "על רקע עובדות בסיסיות אלה, דומני שלקום להגיד לאחר שחסידות סאטמר כמעט כולה הושמדה, הרבי אמנם ניצל ברכבת של קסטנר, אבל היום לבוא ולהגיד שהמתנחלים שהלכו בדרכו של הרב קוק הם טועים וגורמים לאסונות שמתרחשים היום, זה לא רק הייתי אומר אפילו כפירה גדולה אלא אפילו חוצפה גדולה.

"הייתי מצפה מיהדות סאטמר שלפחות אחרי השואה האיומה תדבר קצת יותר בצניעות וענווה כלפי הרב קוק והרב צבי יהודה שעלו לארץ והקימו את המדינה והקימו את תנועת ההתנחלות הגדולה, אבל מה אפשר לעשות, אלה הדברים ואני חושב שראוי להגיב עליהם ואסור שאמירה כל כך מחוצפת כלפי הקב"ה ועם ישראל וגדולי התורה תעבור ללא תגובה".