PA Chairman Mahmoud Abbas
PA Chairman Mahmoud AbbasReuters

במערכת המדינית והצבאית נדמה שקיימת מגמה מכוונת וקנאית להגדיר את מתקפת הטרור שישראל בעיצומה כ'טרור יחידים' שאינו מוכוון בידי גורם ארגוני כלשהו, אולם מחקר חדש שיצא באחרונה בממרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה מוכיח אחרת.

בראיון ליומן ערוץ 7 מספר תא"ל (מיל.) יוסי קופרווסר, חוקר בכיר במרכז ומי ששימש בעבר מנכ"ל המשרד לעניינים אסטרטגיים ועמד בעבר בראש חטיבת המחקר באגף המודיעין של צה"ל, על המחקר המוכיח כי טרור הסכינאות אינו אלא ביטוי להכוונה מגבוה של ההנהגה הפלשתינית ובראשה אבו מאזן.

"יש יד מכוונת", קובע קופרווסר, המדגיש כי אמנם לא מדובר ביד המכוונת טרוריסט ספציפי לבצע פיגוע ספציפי במקום ספציפי, אך קיימת בהחלט אווירה המוכוונת מהנהגת הרש"פ, כזו המייצרת אווירה שמוציאה את המחבלים לביצוע הפיגועים ולמעשה נוטעת בהם את התחושה שפיגועי הטרור הם המעשה הנכון עבור העם הפלשתיני. "זו האווירה השוטפת", הוא אומר ומוסיף כי הרוח השלטת ברחוב הפלשתיני היא כי מעשי הטרור משרתים את כלל הארגונים, כולל הפתח' של אבו מאזן.

לדברי קופרסווסר אין להתפלא על שליטתה של אווירה זו ברחוב הפלשתיני, שכן מדובר בהמשך ישיר לתפיסה המדינית שעוצבה כבר לפני שנים רבות ועוצבה באופן רשמי בשנת 2009, כאשר בועידת הפתח' נאמר כי הפלשתינים מיצו את היכולת המדינית שלהם והדרך להתקדם היא שילוב של פעילות חד צדדית במישור הבינלאומי, כלומר פעילות להכרה בינלאומית במדינה הפלשתינית, ומצד שני פעילות עממית שמוגדרת שם כ"דרכי שלום" – פיגועי דריסה, דקירות ובקבוקי תבערה. "כל זה נועד לקדם את הפלשתינים לקדם אותם ליעדיהם. לכן תומכים בהסתה ומתייצבים מאחורי המפגעים".

בהמשך הדברים נשאל קופרווסר אם העולם שלכאורה אמור היה לתבוע גינוי פלשתיני כלשהו לטרור אינו מבין את הדברים. להערכתו התנהגותם של מנהיגי העולם אינה מבשרת שהדברים ברורים להם. "אפשר לראות את זה בכמה מהלכים בתקופה האחרונה כולל הבחירה של ביידן לבקר את אבו מאזן למרות שלא גינה את הרצח של האמריקאי ערב קודם לכן", הוא מזכיר. "התחושה היא שהפלשתינים לא משלמים מחיר ולכן העולם מקבל זאת". הקבלה הבינלאומית של המציאות העכשווית באה לידי ביטוי בהמשך קידום רעיון המדינה הפלשתינית, במתן לגיטימציה לאבו מאזן שממשיך לפגוש מנהיגים ברחבי העולם ובצעדים נוספים ברוח זו.

לטעמו של קופרווסר נכון היה שהעולם כולו יגבה מחיר מאבו מאזן על המשך עידוד הטרור. "העולם צריך להגיד לאבו מאזן שאין כסף אם אתה משתמש בכסף הזה לעודד טרור ולהסית. הדרך הזו אינה מקובלת עלינו ואנחנו מתכוונים לכך. זו הדרך להבהיר לו את זה. אני מספיק ריאליסט כדי להבין שזה כנראה לא עומד לקרות ולכן אבו מאזן והמערכת הפלשתינית ימשיכו עם מערכת הטרור הזו, כי אין להם שום תמריץ להפסיק אותה".

ומה באשר לגישה הישראלית שמקפידה לבודד בין הטרור ברחובות לבין ההנהגה ברש"פ ולקבוע שאין כאן הכוונה מלמעלה. קופרווסר סבור שלצד האמירות הללו אכן "יש ביקורת ישראלית על אבו מאזן ועל ההסתה. ראש הממשלה משתמש בטיעונים הללו מול כל אחד מהגורמים שהוא נפגש איתם", אך עם זאת המדיניות הישראלית מוצאת את עצמה במורכבות לא פשוטה כאשר היא "נמצאת במתח בין הצורך להמשיך את החיים הנורמאליים לנו ולפלשתינים ובין הרצון להתקדם לקראת הרגעת השטח, ולכן מעודדים את הכלכלה הפלשתינית מעבירים כספים ומעלים מספר אישורי עבודה. אבו מאזן רואה גם את זה ומבין שהוא לא משלם מחיר על רצח הישראלים, אז למה לו להפסיק? אנחנו עושים את זה כי אנחנו מנסים להפריד בין גורמי הטרור לאלה שאינם. אלו עקרונות שהם בסדר אבל הם מתפרשים בצד השני כתמריץ להמשך הטרור".

לדבריו על ישראל לבחון דרכים שבהן תוכל להפעיל לחץ על אבו מאזן, שכן כל עוד ישראל, שאזרחיה נרצחים, אינה עושה זאת לא ניתן יהיה לדרוש זאת מהעולם. "היה נכון מזמן לצאת בדרישה מאבו מאזן להפסיק את ההסתה. הוא שולט בזה. זה עניין של החלטה אצלו. להפסיק את לימוד ספרי הלימוד המסיתים, להפסיק את ההסתה באמצעי התקשורת שלו. הוא יכול למנוע שידור של מסרים כאלה באזורים שבשליטתו, אזורים שמהם מגיעים המפגעים. את זה נכון וניתן לדרוש ממנו, וכל עוד הוא לא עושה זאת לא מתנהגים מולו כרגיל. כל עוד שאנחנו לא עושים זאת אי אפשר לדרוש זאת העולם".

בהתייחסו לאמירה לפיה רק מהלך מדיני יביא למענה אמיתי מול הטרור הפלשתיני, אומר קופרווסר כי "ברור שנצטרך מהלך מדיני, אבל לא מחר בבוקר. רעיון ההיפרדות, שעולה מתוך המצוקה של חלק מהציבור הישראלי שרואה שאין תקווה להסדר מחר בבוקר וזה מציק להם, והם מעלים רעיון גרוע יותר. ההתעוררות מחלום הפרטנר של שלום אמת מוביל אחדים מאיתנו ללכת להזיית היפרדות. אין היפרדות מהפלשתינים, ולכן זה רעיון עוועים ללא יכולת קיום. הפלשתינים רוצים את חיפה ולכן לא נוכל להיפרד מהם כל עוד הם לא יקבלו את חיפה. כל עוד לא יחול שינוי עמוק בתפיסות המדיניות של הפלשתינים הם לא ייפרדו מאיתנו וגם לא יהיה מו"מ מדיני רציני".

"צריך להפעיל יותר ויותר לחץ על הפלשתינים שיבינו שאת חיפה הם לא יקבלו והם צריכים לחשב מסלול מחדש. לשם כך נחישות ואחדות. הציבור הישראלי צריך להבין שההתמודדות הטובה ביותר עם המציאות המורכבת שבה אנחנו נתונים היא הפגנת יותר אחדות וחיבוריות בין המרכיבים השונים של החברה הישראלית. להעביר את המסר הזה לפלשתיני, שידעו שהדרך הזו תוביל רק לאסון עבור הפלשתינים וכדאי להם לגבש תפיסת עולם חדשה, לא כזו שרוצה להגיע לחיפה".