המטבע הנדיר שנמצא
המטבע הנדיר שנמצאצילום: שמואל מגל, באדיבות רשות העתיקות

המוזיאון הבריטי הנודע מחזיק ברשותו מטבע זהב עתיק, ככל הנראה היחיד המוכר בעולם, הנושא את דמות הקיסר אוגוסטוס ושהוטבע ע"י הקיסר טריאנוס.

מטבע זה, משנת 107 לספירה, נטבע במסגרת סדרת מטבעות נוסטלגית שהקדיש טריאנוס לקיסרי רומא שקדמו לו. 

גילוי מקרי מפתיע של לורי רימון, חברת קיבוץ כפר בלום, אשר טיילה עם חברים בטבע, חשף את "אחיו" הזהה של מטבע נדיר זה - השני המוכר בעולם.

במהלך טיול בגליל המזרחי שנערך לאחרונה, הגיעה קבוצת מטיילים ותיקה, ובה לורי, לאתר עתיקות. לפתע הבחינה לורי בחפץ נוצץ בתוך העשב. כשהרימה אותו הבינה שמדובר במטבע זהב עתיק. מדריכת הקבוצה עירית צוק קובצ'י יצרה קשר עם רשות העתיקות בעזרת ד"ר מוטי אביעם, ארכיאולוג ומורה דרך ותיק, ותוך שעתיים הצטרף נציג רשות העתיקות אל קבוצת המטיילים בשטח.

לורי מסרה לו את הממצא הנדיר, והודתה: "היה לי קשה להיפרד מהמטבע. הרי לא כל יום מוצאים דבר מדהים כזה, אבל אני מקוה שאוכל לראות אותו מוצג במוזיאון בעתיד הקרוב".

ניר דיסטלפלד, מפקח היחידה למניעת שוד ברשות העתיקות, ציין כי "מדובר בתגלית מרשימה ומפתיעה ביותר. לורי הפגינה אזרחות למופת בכך שמסרה את המטבע החשוב לידי רשות העתיקות. זה לא פשוט, בפרט כשמדובר במטבע זהב מרהיב, אך אני שמח על ההבנה שעתיקות הארץ שייכות לציבור כולו. אני מאמין שבקרוב, בזכות לורי, יוכל הציבור ליהנות מהממצא הנדיר. חשוב לדעת, שבעת שמוצאים ממצא, חשוב לקרוא לנציגים של רשות העתיקות לשטח בזמן אמת. זאת, על מנת שנוכל למצות את המידע הארכיאולוגי מהאתר".

בקרוב תוענק ללורי תעודה הוקרה מרשות העתיקות על אזרחותה הטובה, וקבוצת המטיילים שהיא חברה בה תוזמן לביקור במחסני אוצרות המדינה.

לדברי ד"ר דני שיאון, חוקר מטבעות בכיר ברשות העתיקות, "מדובר במטבע נדיר בקנה מידה עולמי, שנטבע ברומא בשנת 107 לסה"נ. בצד אחד רואים את הסמלים של הלגיונות הרומיים לצד שמו של השליט טריאנוס, ובצד שני - במקום דיוקנו של הקיסר טריאנוס עצמו, כפי שהיה נהוג בד"כ, מוצג הדיוקן של הקיסר "אוגוסטוס האלוהי". מטבע זה הוא חלק מסדרה שהפיק טריאנוס כמחווה לקיסרים שקדמו לו".

להערכת ד"ר דונלד צבי אריאל, ראש ענף מטבעות ברשות העתיקות, "יתכן שמהטבע מצביע על נוכחות של הצבא הרומי באזור לפני כ-2000 שנה – אולי כנגד תומכים גליליים במרד בר כוכבא – ואולם קשה מאוד לקבוע זאת על סמך מטבע בודד.

"מקורות הסטוריים על התקופה מספרים שלחלק מהחיילים הרומיים שולם, פעם ברבעון, שכר גבוה של 3 מטבעות זהב לכל משכורת. אלה, היו שווי ערך ל-75 מטבעות כסף. בשל ערכם הכספי הגבוה של המטבעות, החיילים התקשו לערוך קניות בשוק: רבים מהסוחרים סרבו לפרוט אותם".

ד"ר אריאל מוסיף, כי "בעוד שמטבעות ברונזה וכסף של הקיסר טריאנוס הם שכיחים בארץ, מטבעות הזהב של טריאנוס נדירים ביותר. עד כה, רק שני מטבעות זהב אחרים של הקיסר נרשמו באוצרות המדינה, אחד - מגבעת שאול ליד ירושלים, והשני-  מאזור קריית גת – והפרטים על שניהם שונים מאלה שמופיעים במטבע הנדיר שמצאה לורי".

(צילום: שמואל מגל)