אוניברסיטת אריאל
אוניברסיטת אריאלצילום: פלאש 90

האגודה הסוציולוגית הישראלית, המאגדת תחתיה מעל לאלף מרצים וחוקרים מתחום הסוציולוגיה, מתכוונת להטיל בקרוב חרם אקדמאי מוחלט על אוניברסיטת אריאל - כך נחשף היום בגלי צה"ל.

נשיא האגודה, הפרופסור אורי רם מאוניברסיטת בן גוריון, אמר כי "המוסד הקרוי אוניברסיטת אריאל לא נמצא בתחומי מדינת ישראל, ולפיכך הוא אינו כלול בפעילות האגודה הסוציולוגית, המאגדת סוציולוגיים ומוסדות ישראליים בלבד".

מדובר במקרה תקדימי שבאוניברסיטה באריאל מצרים עליו. "אוניברסיטת אריאל מופתעת ומאוכזבת מכך שאנשים שדגל הפלורליזם הוא הסמל המקצועי שלהם פועלים במודלים של התנהגות סמי פשיסטית, שאינה מסוגלת לחיות ביחד עם דעות שונות משלהם. אנו בטוחים שהדעה שיצאה היום מבטאת דעת מיעוט בקרב הסוציולוגים, ובוודאי שאינה מייצגת את דעת כל המאות הרבות של הסוציולוגים בארץ, שכלל לא נשאלו לדעתם בנושא", אומרים שם.

תנועת "אם תרצו" גינתה את המהלך. "החלטת האגודה לסוציולוגיה מחזקת את קמפיין ה-BDS בהחרמת מוסד אקדמי ישראלי המוכר בחוק - אוניברסיטת אריאל".

"אנו מבקשים משר החינוך נפתלי בנט, מחברי המל"ג ומכנסת ישראל לבחון את הדרכים לתקן את העיוות בו אקדמאים ישראלים מביאים להחרמת האקדמיה הישראלית. זאת, בין היתר באמצעות תיקון חוק המל"ג. איסור על שיתוף פעולה וקבלת מימון, לצד קידום פעילויות עם ארגון שבמטרותיו או במעשיו תמיכה בחרם או שלילת קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. בנוסף יש לשנות את התקנות לפעילות ציבורית במוסדות השכלה גבוהה, כדי לאסור על פעילויות המבקשות לחסל את קיומה של מדינת ישראל", אומרים בתנועה.

השר נפתלי בנט אמר בתגובה כי הוא "רואה את החרם הפנימי בחומרה גדולה". הוא גם פנה ליו"ר ות"ת להציג בפניו את הצעדים למניעת החרם. 

"חרם הוא לא חינוך, הוא ההיפך מחינוך. חרם הוא לא פלורליזם, הוא ההיפך מפלורליזם, ויטופל בהתאם. אבסורד כי הלוחמים למען החופש האקדמי לוקחים לידיהם את הזכות להבחין בין מוסד למוסד. משלמי המיסים בישראל מממנים בעשרה מיליארד ש״ח בשנה את ההשכלה הגבוהה ואין לנו כוונה לאפשר חרמות", דברי השר בנט.