מפתיע את העולם. פוטין
מפתיע את העולם. פוטיןצילום: מארק ניימן. פלאש 90

היום (שלישי) תחל הסגת הכוחות הרוסיים מסוריה. זאת בעקבות הכרזתו המפתיעה של נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, אתמול לפיה הושגו מטרותיה של רוסיה בסוריה וכעת לא נותר אלא להתחיל בהשבת הכוחות הצבאיים לרוסיה.

נזכיר כי במרוצת חצי השנה האחרונה לחמו כוחות צבאיים רוסיים לצד כוחותיו של בשאר אסאד מול כוחות המורדים, במגמה לייצב את שלטונו של הנשיא הסורי בשדרות השלטון העיקריות של ארצו ושמירת האינטרסים הצבאיים והכלכליים של רוסיה בסוריה. במסגרת זו החזיקה רוסיה 1200 חיילים על אדמת סוריה.

מאז הודיע הקרמלין על החלטתו של הנשיא הרוסי להסיג את הכוחות רבו ההשערות סביב המניע להחלטה המפתיעה והמיידית של פוטין. על פי ההערכות ההחלטה התקבלה לאחר הסכמות מול המשטר בדמשק באשר למו"מ המתקיים בין אסאד ואנשיו למורדים, מו"מ המתקיים בתיווכן של ארה"ב ורוסיה. 

בסוריה מדגישים כי לא מדובר בנטישה מיידית של כל הכוחות הרוסיים, אלא במהלך מדורג שיבוצע באופן מפוקח ולאחר בחינה של כל שלב ביישומו ושל ההשלכות הנגרמות ממנו ליציבות בסוריה ולקידום המו"מ וליישום שביתת הנשק שהוכרזה במדינה.

בעקבות ההחלטה הרוסית שוחחו הלילה (בין שני לשלישי) נשיא ארה"ב, ברק אובמה, ונשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, על ההחלטה. אובמה ביקש להבין את המניעים למהלך ועל פי הודעת הבית הלבן בשיחה הדגיש אובמה באוזני פוטין כי מהלך מדיני בסוריה יכול להתבצע רק לאחר חילופי השלטון שם.