תושבי גבעת עמל
תושבי גבעת עמלפלאש 90

וועדת שרים לענייני חקיקה תדון ביום ראשון הקרוב בחוק המסדיר את מעמדם וזכויותיהם של תושבי שכונת גבעת עמל שבתל אביב.

הצעת החוק שמקדמים ח"כ דב חנין ויו"ר סיעת הבית יהודי ח"כ שולי מועלם רפאלי, קובעת כי תושבי גבעת עמל זכאים לפיצוי ולדיור חלופי, זאת בניגוד למצב כיום בו דיירים רבים פונו מבלי לקבל דיור חלופי ואחרים נמצאים עדיין תחת האיום כי יפונו מבתיהם. 

ההצעה זוכה לתמיכתה של שרת המשפטים איילת שקד וחתומים עליה חברי הכנסת אורלי לוי אביקסיס, יוסי יונה, אלי כהן, איציק שמולי, סתיו שפיר, אורי מקלב, יעקב מרגי, אילן גילאון ומיקי זהר.

גבעת עמל יושבה על ידי המדינה עוד בסוף שנות ה-40. לאחר כמה שנים נמכרו שטחים אלו על ידי המדינה ליזם פרטי, תוך סיכום עימו כי ידאג לדיור ראוי ובעל ערך עבור הדיירים שיפונו. במרוצת השנים הקרקע הועברה מיזם ליזם כאשר המדינה והיזמים לא עומדים בסיכום על מתן פיצוי ראוי.   

במקביל החלו התושבים להתמודד עם תביעות חוזרות ונשנות מצד חברות פרטיות המחזיקות בקרקע יחד עם מנהל מקרקעי ישראל ועיריית תל אביב שטענו כי התושבים הם למעשה פולשים. חלק מהתושבים כבר פונו מבתיהם ללא קבלת פיצוי הולם ואחרים נמצאים תחת איום פינוי – שגם הוא ללא קבלת פיצוי הולם.

יוזמת ההצעה, ח"כ מועלם, ציינה כי "אחרי עשרות שנים של עוול מתמשך מצד המדינה, הרשויות ובעלי הון, הגיע העת לתקן את העוול שנגרם לתושבים. לא סביר שאדם יפונה מביתו ללא קבלת פיצוי הולם ודיור ראוי. אותם טייקונים שרוצים לעשות כסף על גבי הדיירים, יכלו לנהוג באנושיות מינימלית. כיוון שזה לא קרה, המחוקק נאלץ להתערב". 

חבר הכנסת דב חנין  המלווה במשך שנים את מאבקם של תושבי השכונה אמר "תושבי גבעת עמל שיושבים על הקרקע היקרה בארץ דורשים את המינימום. הם לא מבקשים שותפות במגדלי הפאר החדשים המוקמים במקום אלא בסך הכל פתרונות דיור בסיסיים של דירה תמורת דירה. המדינה והעירייה לא יכולות להמשיך ולהפקיר אותם ליזמים. לכן חיוני להעביר את הצעת החוק הנותנת את הפתרון ההוגן והמתבקש".