רצים לזכרו של אלון בקל הי"ד היום
רצים לזכרו של אלון בקל הי"ד היוםצילום: פלאש 90

יש בה בירושלים הכל. יהודים, ערבים, חרדים, חילונים, ימניים ושמאלניים. כולם גרים יחד בערבוביה.

מרתון ירושלים שהתקיים היום (שישי) קיבץ אליו אנשים מרחבי הארץ כולה והעולם. מירוחם שבדרום ועד עפולה שבצפון. שלושה מרכיבים ייחודים יש במירוץ המרתון של ירושלים, אותו הזניק הבוקר ראש העיר ניר ברקת, חובב ורץ מרתונים בעצמו. 

המרכיב הראשון שמאפיין ומייחד את מרתון ירושלים מיתר המרתונים בארץ ואף בעולם כולו, זהו המסלול שעובר בין מקומות היסטוריים ונופים מדהימים, זאת בנוסף לעבודת היותה של העיר קדושה וחשובה לכל שלוש הדתות.

ייחוד נוסף של המרתון זוהי רמת הקושי של המסלול. משתתפי מקצה המרתון המלא ומקצה חצי המרתון רצים במסלול הכולל עליות וירידות, כשעובדה זו מעמידה את מרתון ירושלים בין המרתונים הנחשבים ביותר בעולם. 

אך מעל הכל, ייחודיות מרתון ירושלים היא בעיקר במסר החברתי שעובר כשזה נחשב כמרתון החברתי ביותר בעולם. מדובר במאות רצים מעשרות עמותות וארגונים שעל ידי ריצתם מגייסים כסף, החל מעמותות למען ילדים בעלי צרכים מיוחדים, משפחות טרור שאוספות כסף למפעלי הנצחה למען יקירהם ואף ארגונים מצילים חיים כמו תורמי כליה.

אחד מהקורבנות הראשונים של גל הטרור הרצחני הנוכחי היה מלאכי רוזנפלד הי"ד. מלאכי חזר עם חבריו ממשחק כדורסל של נבחרת היישוב כוכב השחר שבבנימין, כשעל ציר אלון מחבלים פתחו על הרכב בו שהו בירי מתוך רכב חולף. מלאכי נרצח וחבריו נפצעו בדרגות שונות. 

הבוקר במירוץ, רצו החברים של מלאכי ובני משפחתו יחד לזכרו. "באנו להראות שהתגובה שלנו לרציחות יהודים, להמשיך לרוץ, לרוץ בחיים עם המשפחה והחברים. עם כל הכאב והאובדן הגדול, אנחנו ממשיכים הלאה הלאה כמו שמלאכי שלנו היה רוצה", אמר אליעזר רוזנפלד, אביו של מלאכי לערוץ 7.

אליעזר סיפר כי "מלאכי היה ספורטאי מצטיין במגוון תחומים רבים והתעמק בניתוח מהלכים ובירידה לפרטים". "זכיתי לשחק עם מלאכי בנבחרת הכדורסל של היישוב שלנו במשך ארבע שנים, וזהו זיכרון חזק שזכיתי להיות איתו ולשחק לצידו".

אליעזר סיפר על ההחלטה לרוץ לזכרו של מלאכי שהגיעה בעיקר מהחברים אך לא רק. "הבת שלי והחתן שלי כבר רצו בעבר במרתון, אני זכיתי לנגן במרתונים בעבר, החברים באו עם ההצעה לארגן חולצות ויחד הגענו להחלטה שזה מה שמלאכי שלנו היה רוצה".

מי שהיה יחד עם מלאכי הי"ד בפיגוע, ונחשב לפצוע הקשה מבין הפצועים הוא שי מיימון. למרות הפציעה אותה הוא עדיין סוחב וממנה סובל, מיימון רץ את מקצה חצי המרתון לזכר חברו. "אפילו בריצה הרגשתי אותו קורץ מלמעה עם חיוך ואומר לי - יאללה תעקוף את מי שלפניך", סיפר מיימון.

"שום דבר לא יחזיר אותו וזה שורט את הלב, אבל תמיד תמיד יישאר זיכרון. בזכותו למרות הכאבים ניצחנו את חצי המרתון".

משפחה מוכת טרור נוספת שהגיעה מהצפון הרחוק והביאה איתה יחד בני משפחה וחברים היא משפחתו של אלון בקל הי"ד. אלון נרצח בפיגוע בתל אביב לפני כשלושה חודשים וכחלק ממפעל ההנצחה לזכרו, החליט אביו של אלון, יהודה, להתחרות במירוץ המרתון בעיר אותה אלון כל כך אהב. תמר בת דודתו של אלון סיפרה לערוץ 7, "מעולם לא רצתי. כששמעתי שיהודה, אביו של אלון, החליט על ריצה במרתון לזכרו של אלון, החלטתי לעשות זאת גם בכדי לתמוך במשפחה והתחלתי להתאמן".

אבל לא רק שכול ועצב היה במרתון הייחודי כי אם גם ארגונים מצילים חיים רבים שרצו במטרה לגייס כספים למען הצלת חיים נוספת והעלאת המודעות. בין אותם הארגונים והעמותות הללו רצו גם חברי ארגון 'מתנת חיים', ארגון שמשדך בין אנשים הזקוקים להשתלת כליה לבין כאלה שמוכנים לעשות זאת.

למירוץ המרתון הגיעו שניים מהארגון, תורם ונתרם שרצו זה לצד זה. בני אייבס מירושלים, בן ה-65 שתרם לפני כשנתיים לעידו רוזנטל בן ה-35 מתל אביב. כמו כל התורמים והנתרמים, גם בני ועידו לא הכירו זה את זה לפני.

עד לפני שנתיים עידו לא יכול היה להשתתף בפעילויות ספורטיביות כלל. היום עמדו השניים, בני ועידו יחד עם חברי הארגון ובני משפחותיהם במירוץ החיים שלהם. מירוץ שהוכיח כי הכל אפשרי.

"תרמתי כליה שבוע לפני ראש השנה", סיפרה תניה גרינברג ממעלה אדומים לערוץ 7.

"אתה קם בבוקר ומחליט שאתה רוצה לתרום כליה. מאז זה כל הזמן משחק אצלך בראש, נכנס ויוצא. לאחר חצי שנה של תהליך שכל מטרתו היא לבדוק האם אתה באמת מעוניין לתרום, אתה עושה את זה".

תניה מספרת כי לא פגשה את הנתרם שלה עד כ-20 דקות לפני תחילת ההשתלה. "ידעתי מי הבחור לו אני תורמת שבוע לפני, ורק עשרים דקות לפני תחילת ההשתלה נפגשנו פנים אל פנים". "פתאום אתה קצת חושש ומלא ספקות, אבל העשיה והסיפוק שבדבר, גברו על הכל. היה לי ברור שזה מה שאני צריכה לעשות".

"אנחנו בקשר שבועי. בכל יום שישי הוא מתקשר אלי ומאחל שבת שלום", מספרת תורמת כליה נוספת שהתחרתה במירוץ.

על השאלה האם הבחור לו תרמה הגיע לרוץ לצידה אמרה, "תרמתי לבחור בן 65, למרתון הוא לא הגיע כי אמר שהוא צריך לשמור על המתנה שנתתי לו. מתנה לכל החיים".