הטרור הנוכחי החל מהסתה של אבו-מאזן. שריפת דגל ישראל ברמאללה
הטרור הנוכחי החל מהסתה של אבו-מאזן. שריפת דגל ישראל ברמאללהצילום: איסאם רימאווי, פלאש 90

ועדת השרים לחקיקה אישרה היום (ראשון) את התיקון להצעת חוק הדגל, הסמל והמנון המדינה של חברת הכנסת נאוה בוקר.

הצעת החוק מבקשת להחמיר את הענישה עם שורפי הדגלים - ותגדיל את עונש המאסר משנה אחת לשלוש שנים ואת הקנס מ-300 לירות ל-50 אלף שקלים.

חלקו הראשון של התיקון, המדבר על שלילת הטבות כגון זכאות למלגות ודמי אבטלה, לא אושר עקב התנגדות משרד המשפטים וח"כ בוקר ביקרה את הצעד.

"אני שמחה על אישור החלק הראשון, אך לצערי שוב היועצים המשפטיים שמים רגליים לאלו שמנסים לייצר הרתעה. כנראה שבמשרד המשפטים עדיין לא הבינו שאנחנו בעיצומה של מלחמה. הצעת החוק שלי דיברה על הטבות, על בונוסים ולא על זכויות יסוד. לכן לא ברור מדוע עיכבו אותה במשך ארבעה חודשים. אי אפשר לדבר על הרתעה ובאותו זמן לעצור כל ניסיון חקיקה", ציינה בוקר.

היא הוסיפה כי "מי ששורף דגל צריך לשלם את המחיר ולא לקבל מאתנו הטבות. עם זאת, אני מאמינה שאכיפה של עונש המאסר תרתיע את שורפי הדגלים ותעצור את הפגנות ההסתה בקרב ערביי ישראל'.

הצעת החוק הוגשה עם תחילתו של גל הטרור הנוכחי ובעקבות קיומן של הפגנות תמיכה המוניות, הנערכות בהקשרים שונים מדי כמה חודשים, במרכזי היישובים הערביים בישראל ובמרכזי הקמפוסים בכמה מהאוניברסיטאות המובילות בארץ.

במהלך הפגנות אלה שורפים המפגינים והמתפרעים את דגלי ישראל ומיד לאחר מכן שבים לשגרת חייהם כרגיל - וממשיכים ליהנות מכל ההטבות שמדינת ישראל מאפשרת לכלל אזרחיה שומרי החוק.

ההצעה המקורית, שעוכבה במשך שלושה חודשים ע''י הייעוץ המשפטי של הכנסת כללה גם שלילת הטבות כגון זכאות לדמי אבטלה ומלגות. כאמור, בסופו של דבר הוחלט במשרד המשפטים להוריד את סעיף ההטבות ולהשאיר את החמרת הענישה.