זורה חול בעיני הציבור האמריקאי. ברק אובמה
זורה חול בעיני הציבור האמריקאי. ברק אובמהצילום: רויטרס

העולם עוקב בתשומת לב מיוחדת אחרי ביקורו של הנשיא האמריקאי ברק אובמה בקובה, 88 שנים לאחר ביקורו הקודם של נשיא אמריקאי על אדמת המדינה שהייתה למעוז הקומוניסטי הקרוב ביותר לארה"ב.

בראיון ליומן ערוץ 7 מבהירה ד"ר מרגלית בז'רנו, מהחוג ללימודים רומאניים ולטינו אמריקניים, מומחית לקובה, מדוע הביקור אכן היסטורי ובעל משמעות, ובראשית דבריה היא מציינת כי לא די בכך שמדובר בביקור ראשון של נשיא אמריקאי מזה 88 שנים, אלא שהביקור הקודם לא היה ביקור של ממש אלא השתתפות הנשיא האמריקאי בכנס כלשהו ולא מעבר לכך, כך שלמעשה מדובר ב"ממש אירוע היסטורי. זו כמעט הפעם הראשונה שנשיא אמריקאי דורך על אדמת קובה".

בדבריה מציינת ד"ר בז'רנו כי מזה עשרות שנים התייחסו האמריקאים לקובה כאל קולוניה שלהם והקפידו לשלוח לשם רק אישים מדרג נמוך. "זו תפנית של 180 מעלות ממה שהיה מאז המהפכה של פידל קסטרו".

לדבריה אמנם תהליך הפשרת היחסים הכלכליים בין שתי המדינות קורה כבר כשנה וחצי שבהם נחתמים הסכמים ומוסרות המגבלות על הקשרים הללו, אך עם זאת "יש כאן מחווה מאוד משמעותית ומאוד היסטורית". לזאת היא מוסיפה ומציינת כי עדיין "יש הרבה בעיות והרבה חשבונות פתוחים בין קובה לארה"ב שייקח שנים לסדר אותם", אך עם זאת עצם ההחלטה שהתקבלה בדצמבר 2012 לשינוי היחס האמריקאי כלפי קובה היא ראשיתה של התפנית והיא הייתה המהלך החשוב יותר.

ומה לגבי הקובנים? מה איפשר שם, בקובה, את השינוי הזה? להערכתה של ד"ר בז'רנו מקור השינוי הוא חילופי השלטון בין פידל קסטרו לאחיו ראול ש"החליט לשנות את המדיניות המסורתית שהייתה לאחיו, מדיניות של עוינות טוטאלית לארה"ב. האינטרס העיקרי שלו הוא הכלכלה הקובנית, שיקומה ושילובה של קובה במערך הגלובאלי. הם מקווים שזה יביא לסוף האמברגו שבו הם תולים את ההאשמה במצב הכלכלי שלהם".

לזאת היא מוסיפה ואומרת כי לצד התקוות הכלכליות בקובה חוששים משינוי המערכת הפוליטית הפנימית שם בעקבות ההתקרבות לארה"ב. "הממשל הקובני לא מעוניין בדמוקרטיזציה ולא בשינוי צורת הממשל הקיימת, הם ומקווים לשלוט במצב, שיביאו לפתיחות כלכלית בנוסח סין אבל לא פתיחות פוליטית".

באשר לכיבוש האמריקאי בגואטנמו, המתקן הצבאי שאותו מחזיקה ארה"ב על אדמת קובה כבר למעלה ממאה שנה, מעריכה ד"ר בז'רנו כי כאן לא יחולו שינויים משמעותיים. "זו צפרדע שתקועה אצלם בגרון כבר למעלה ממאה שנה, מאה ושמונה עשרה שנה, ובינתיים אין מה לעשות כל עוד הקונגרס לא החליט לוותר. זה עניין סמלי שיש שטח בטריטוריה הקובנית שהאמריקאים עדיין מחזיקים בו זה מאוד מפריע להם מבחינה סמלית אבל לא זה מה שיקבע את היחסים בין ארה"ב וקובה. היחסים הכלכליים והפוליטיים זה מה שהכי חשוב".

כשנשאלה אם תמונות קבלת הפנים בקובה הם המראות שאותם הוא מבקש לצרוב בתודעה רגע לפני שהוא עוזב את הבית הלבן, מסרבת ד"ר בז'רנו לקבוע מסמרות ומציינת כי במקביל לתשואות ולשטיח האדום אובמה גם צפוי "לקבל ביצים על הראש" בעקבות שינוי המדיניות והביקור, אך באופן כולל היא רואה במהלך בו נקט מדיניות חכמה מאוד לעומת קודמיו שנקטו במדיניות של שימור האמברגו וניתוק הקשרים, מדיניות שהובילה לחיזוק מעמדו ושלטונו של פידל קסטרו. "הרבה משקיפים אמרו שאם יהיו קשרים כלכליים ומק-דונלד מהוואנה זה יפיל את המשטר, אז אני לא יודעת אם יהיה בקרוב מק-דונלד בהוואנה אבל ברור לי שהפתיחות יעילה הרבה יותר מהחרם".