קשישה. ארכיון
קשישה. ארכיוןצילום: פלאש 90

ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת אישרה היום (שלישי) את החלטת שר הרווחה, חיים כץ, לתת ''מענק חימום'' חד פעמי בסך 180 שקלים ל-140 אלף אזרחים ותיקים, בהם ניצולי שואה, נכי רדיפות הנאצים ומקבלי קצבת זקנה לנכה.

הוועדה קבעה כי המוסד לביטוח לאומי ישלם את המענק עד סוף חודש זה. עלות היוזמה היא 25 מיליון שקלים.

עד היום היו זכאים למענק חימום רק קשישים המקבלים גמלת הבטחת הכנסה ומתגוררים באזורים שהוגדרו "קרים". הסכום הניתן להם עומד על 550 שקלים ומשולם מדי שנה.

חברי הכנסת טלי פלוסקוב, איציק שמולי ומ"מ יו"ר הוועדה מאיר כהן בירכו על החלטת שר הרווחה, "27% מניצולי השואה לא מחממים את הבית שלהם בתקופת החורף בשל עלויות החשמל. בקרב כלל אוכלוסיית בני ה-65 ומעלה המצב חמור עוד יותר: 40% מהם לא יכולים להרשות לעצמם חימום", אמר ח"כ שמולי.

עם זאת, חברי הכנסת מחו על הורדת ישובים שנעשתה בסוף שנת 2013, בהם אבו סנאן, דליית אל כרמל, מצפה רמון, נאות גולן, ראש פינה וכחל ממפת האזורים הקרים, כך שקשישים המתגוררים בהם כבר לא יהיו זכאים למענק המוגדל בסך 550 שקלים לשנה.

"יש לי תחושה שהורידו ממקום אחד ונתנו מעט במקום אחר", אמר ח"כ כהן. "קביעת האזורים הקרים מתבססת על חוות דעות מטאורולוגיות", השיב עו"ד שלומי מור מהמוסד לביטוח לאומי.

בתגובה דרשו חברי הכנסת כהן ושמולי מהמוסד לביטוח לאומי לשלוח לוועדה רשימה מפורטת של היישובים שהוצאו ממפת האזורים הקרים עם נימוק מקצועי לגבי כל אחד מהם, והודיעו כי הוועדה תקיים בקרוב דיון נוסף בסוגייה זאת.