יגאל גואטה
יגאל גואטהצילום: יונתן סינדל, פלאש 90

במהלך דיון במליאת הכנסת בעניין הרפורמים, טען ח"כ יגאל גואטה (ש"ס) כי הקבוצה המכנה עצמה "יהדות מתקדמת" הורסת כל חלקה טובה בעם ישראל, כלשונו.

"כידוע לכם, היום יום תענית אסתר, בערב אנחנו כבר נחגוג את חג הפורים, נקרא במגילה את דברי המן למלך אחשוורוש שנאמרו לפני 1,660 שנה: "ישנו עם־אחד מפוזר ומפורד בין העמים, בכול מדינות מלכותך; ודתיהם שונות מכל-עם, ואת-דתי המלך אינם עושים, ולמלך אין־שווה להניחם״, פתח גואטה.

לדבריו, מדובר בניסיון מודרני להמיט שואה רוחנית על עם ישראל. "המן היה סבור שיוכל להשמיד, להרוג ולאבד את היהודים, רק מסיבה אחת, הסיבה שהיהודים מפוזרים ומפורדים בין העמים בגלל שדתם שונה מהדתות האחרות. כוחנו באחדותנו, והפירוד הוא אסון. ואפילו המן הרשע, צורר היהודים, הבין את זה.

"1,660 שנה עברו מאז, ובימים אלו עם ישראל חווה ניסיון פירוד נוסף. למרבה הצער הפעם זה בא מבפנים, ניסיון שמחופש לליברליזם ולדמוקרטיה. 'יהדות מתקדמת'. ניסיון מודרני שעלול להמיט עלינו אסון רוחני וגשמי".

"התנועה הרפורמית בישראל, או כפי שהם מכנים עצם 'יהדות מתקדמת', נוגסת בכל חלקה טובה בעם ישראל ובארץ-ישראל, ולמעשה יוצרת פירוד בין חלקי העם, על-ידי דת או כת חדשה. איני יודע מה זה. הם הגורם הראשון להתבוללות", אמר גואטה.

הוא הוסיף, "הם מכחידים את העם היהודי. הדור השני באמריקה, ברובו כבר לא מכיר, לא את היהדות וגם כנראה לא את מדינת ישראל. ההכרה שמקבלים הרפורמים ממדינת ישראל היא בעיקר על רקע התמיכה שלהם, הפוליטית והכספית. בעיקר הכספית. וכן, רבותי, מדובר פה בקשרי הון-שלטון. הון-שלטון, שבצדו השני הוא לצון ואבדון".

שר הדתות דוד אזולאי שעלה אחריו לנאום חיזק את דבריו ואמר כי היהדות הנאמנה מכל תפוצות ישראל לאורך כל הדורות התמודדה עם יהודים חלשי אופי שביקשו לרפות את ידי הציבור הכללי ולהחלישו כנגד התורה. 

"ככה היה לאורך כל ההיסטוריה היהודית. קמו אנשים מתוכנו, יהודים מבית, מבטן ומלידה, לאם יהודייה, כשרים על פי ההלכה, והציעו הצעות שונות ומשונות על הצורך להתחדש ולעשות רפורמות, על כך שהיהדות צריכה להיות מותאמת לתקופה, על הצורך בביטול מצוות מיושנות, חס וחלילה, ולעדכנן לעת החדשה, לבטל את המצוות הקשות לקיום, להקל על קבלת השונה מאתנו, מי שאינו מהעם היהודי בגיורים או בקיום המצוות", אמר שר הדתות.

הוא ציין, "צריך לדעת היהדות זה לא תוכנית כבקשתך. אין לנו יכולת לשנות מילה או פסיק ממה שכתוב בה. הדבר  משול לאדם שרוצה לשלוח מייל לחברו, אבל בכתובת המייל רק לא ישים נקודה אחת בסיומת או יסיר אות אחת. האם נתפלא למה המייל הזה לא מגיע ליעדו? הרי שנסביר לאותו אדם כי ככה לא אפשרי לשלוח הודעות מייל. חייבים לבדוק ולהיצמד לכללים".

בדבריו הדגיש כי אינו מחרחר ריב בין הקבוצות בעם ישראל. "אנחנו אוהבים את כל אחד מעם ישראל. אנחנו לא אוהבים את אלה שרוצים וטועים ומטעים את עם ישראל, מטעים את אותם יהודים תמימים שבאים כדי לשמור תורה ומצוות. תראה מה קורה לנו בארצות הברית, איזה התבוללות הגיעה לשם. חס וחלילה שהדבר הזה יגיע לארץ ישראל.  נעשה הכול, נעמוד איתנים. כולנו כאיש אחד בלב אחד. לא ניתן להם".