ארדואן
ארדואןצילום: Umit Bektas | reuters

אין ספק שהמחוות היו יוצאות דופן במיוחד. מכתב תנחומים מנשיא טורקיה הוא לא דבר שבשגרה – ושיחת טלפון על אחת כמה וכמה.

אז אמנם בצד השני היה הנשיא ראובן ריבלין – ולא ראש הממשלה נתניהו, אבל למה להיות קטנוניים, שהרי גם נתניהו קיבל מראש הממשלה הטורקי איגרת השתתפות בצערו של עם ישראל על רצח שלושת הישראלים בפיגוע באיסטנבול.

אם נסתכל על המשא ומתן הארוך הזה, מבין הצדדים נגלה שישראל התגמשה משמעותית. הייתה התנצלות, גם אם רפה מאוד – מצד ראש הממשלה. הייתה גם הסכמה למתן פיצויים. אפילו הדיבורים על נמל ימי בעזה הפכו ללגיטמיים
אבל שאלת מיליון הדולר בכל הסיטואציה הזו היא עד כמה תהיה לה השפעה על מצב היחסים בין המדינות ועל המשא ומתן שמתנהל כבר תקופה ארוכה להסדרתם.

התשובה, על פי המערכת המדינית, היא מורכבת. אין ספק שהטורקים יצאו מגדרם – אם לא יותר, כדי לסייע לישראלים שהיו הנפגעים המרכזיים בפיגוע. אין גם ספק שהמכתב האישי והשיחה עם הנשיא ריבלין מלמדות על כיוון. לאותה קטגוריה ניתן להכניס גם את התגובה המהירה מצד מפלגתו של ארדואן נגד הפוליטיקאית שייחלה למותם של הפצועים הישראלים.

כיוון, עם זאת, אינו מספיק. גורם מדיני אומר לנו, "במשא ומתן להשבת היחסים על כנם – אנחנו הלכנו כברת דרך ארוכה לגבי כל בקשה שהצד הטורקי העלה. טרם נענינו באשר לעניין הברור והבסיסי שטרוריסטים המוכרים לנו לא יהיו יכולים לדרוך על אדמת המדינה".

אם נסתכל על המשא ומתן הארוך הזה, מבין הצדדים נגלה שישראל התגמשה משמעותית. הייתה התנצלות, גם אם רפה מאוד – מצד ראש הממשלה. הייתה גם הסכמה למתן פיצויים. אפילו הדיבורים על נמל ימי בעזה הפכו ללגיטמיים.

אבל הטורקים מסרבים ללכת צעד אחד נוסף קדימה – ומבחינת ישראל, זהו הויתור שהם נדרשים לעשות. ויתור? מדובר הרי בטרוריסטים שעלולים להוות סכנה לטורקיה עצמה.

האם הממשל הטורקי ישנה כיוון בנושא הזה בעקבות גל הטרור שעובר בעריו בשבועות האחרונים? אני מסופק מאוד. עם זאת, לא בטוח שהמשא ומתן תלוי רק בעניין הזה.

בישראל מאוד רוצים. אין ספק שבזמן שבו מהדקים יחסים עם מדינות רבות – גם טורקיה נכללת ברשימת המקומות שנתניהו היה חפץ שיעמדו לצִדו. התחושה הזו מתבטאת בדיונים פנימיים של המערכת המדינית – וגם בצורה שבה נראים הדברים כלפי חוץ.

בישראל מחכים שמשהו ישתנה. האמת שהתקווה הייתה שהפיגועים הקשים בעת האחרונה באנקרה ובאיסטנבול, יגרמו לשינוי דיסקט אצל הטורקים. בינתיים זה לא ממש קרה
אלא שהצד הטורקי עומד בפני בעיות אחרות לגמרי. אותו ארדואן שספג בשבועות האחרונים פיגועים מתוצרת דאע"ש – קונה נפט בדיוק מאותו ארגון. אותו ארדואן שמדבר על מאבק משותף בטרור עם ישראל – מארח על אדמתו אנשי חמאס.

בישראל מחכים שמשהו ישתנה. האמת שהתקווה הייתה שהפיגועים הקשים בעת האחרונה באנקרה ובאיסטנבול, יגרמו לשינוי דיסקט אצל הטורקים. בינתיים זה לא ממש קרה.

עם זאת, כבר בתקופה הקרובה המגעים יתחדשו. בירושלים רומזים שבמפגש הבא עם הטורקים בענייני הפיוס עשויה להגיע פריצת הדרך.

לא ברור כמה הדיפלומטיה שאחרי הפיגוע תשפיע על המגעים או תזיז את ארדואן מעמדתו, אבל כן ברור שהייתה כאן התקדמות חיובית.

ועם זאת, יחסי טורקיה-ישראל ממשיכים לשחק על תקן קרוב-רחוק. התבטאות אחת של ארדואן שתדליק נורות אדומות אצל שרים עלולה לדרדר את כל העסק מהר מאוד. סבלנות היא שם המשחק כאן, כשדי ברור שאף אחד כבר לא ימצמץ ראשון – למרות ששני הצדדים מעוניינים כבר לסיים את הסכסוך שהחל אי שם באירועי המרמרה ונמשך עד עצם היום הזה.

---

מתוך מגזין ערוץ 7