הממשלה
הממשלהצילום: Yonatan Sindel | Flash90

המלך

ויהי בימי בנימין המולך מדן ועד אילת, ארבעה תשעים ומאה יישובים עירוניים, שנים על גבי שנים, מבחינתו מעתה ועד אחרית הימים.

בימים ההם הוא נודע בשערים כמי שמחליף משנתו חדשים לבקרים. בבקר יספר על לבלוב מפעל ההתיישבויות, בערב יתדרך על הבניה המועטת בהתנחלויות. ביום ראשון יישר קו עם הבית הלבן, בשני יותר לכיוון הספר הלבן, בשלישי יתלבט ויתחמם על הקו הירוק, ברביעי יחצה את הקו האדום, בחמישי יפנה עורף למתנחלים ויחלץ כרטיס צהוב, בשישי יעשה שבת לעצמו האקווריום של נתניהו רווי באנשי צללים. יש לו את סוללת היועצים המדיניים, הפוליטיים והכלכליים
ויחזור הביתה. לקהל הביתי. לחבורה עמה הוא נוהג להסב למשתה יין אחת בשנה וכדי לקצור את הדיבידנדים.

וכבר למדונו חכמינו כי כדי להיות שורר בביתו צריך המלך לעשות כרצון איש ואיש, מפלגה ומפלגה, מדינה ומדינה. לקראת היום הגדול הסקרים נשלחים בידי הרצים והאחשדרפנים והפחות עושים מלאכתם. בסופו של יום הכל מתחיל ונגמר במגילה. ספר הזיכרונות ימתין לימים אחרים.

שבעת הסריסים

אומרים שנתניהו מתקשה להחליט. שהוא מקשיב לכולם ובסופו של יום מקבל את דעתו של...האחרון שלוחש על אוזנו. ממוכן התמקם דווקא במשבצת השביעית, האחרונה, מבין יועצי המלך אחשוורוש. גם הוא גילה את הסוד השמור אך ורק בגנזי המלך: האחרון תמיד מוביל, האחרון תמיד מנצח.

האקווריום של נתניהו רווי באנשי צללים. יש לו את סוללת היועצים המדיניים, הפוליטיים והכלכליים. קבוצת שרים לענייני שום כלום עם תווית הלוחש על האוזן בעל עת ועונה, מלחכי פנכה ואוכלי קורצה ומשרתי המלכה הנאמנים שמשום מה מסרבת תמיד להגיח ברגעים הנכונים.

אבל בשונה מאצל אחשוורוש, המלך נתניהו מחליף תדיר את התקן השביעי. פעם היה זה ישראל כץ, בהמשך היו שנתנו קרדיט גדול לזאב אלקין ויריב לוין. רוב אנשי הסוד הוכנסו עם הנפתלין לספר ההיסטוריה: נתן אשל ממעט להופיע במגרש אומרים ששי חייק הוא אחד הנעלמים הגדולים ואחד מבעלי ההשפעה הגדולים ב-2016. רשמו לפניכם
הראשון, גיל שפר הפך להיסטוריה, ורק יובל שטייניץ עדיין מתהדר בתמונות ה'איש של'. אלו שמוכנים להישאר גלגלי עזר עדיין שורדים: אומרים ששי חייק הוא אחד הנעלמים הגדולים ואחד מבעלי ההשפעה הגדולים ב-2016. רשמו לפניכם.

חרבונה

לא מעט אישים בנוף הפוליטי מתחפשים היום לחרבונה. כן, ההוא שזכור לטוב על שיעץ לאחשוורוש לערוק מסיעת המן לסיעת מרדכי. חרבונה הוא דמות נחשקת במגילה. כל כך נחשקת שיהיו שיאמרו שאפילו המן החליט מתי שהוא לעבור צד.

סיבות לא חסרות. זהו סוד גלוי במערכת הפוליטית שבלי החרדים אין ממשלה. ליאיר לפיד לקח שנתיים לקלוט את הטעות הטרגית שלו. חרחורי המלחמה עם החרדים דרדרו אותו לשאול תחתית עם 11 מנדטים, חיבוק הדב שהוא מעניק להם בחודשים האחרונים רק מעלה אותו כלפי מעלה. נכון, ממלכתיות, ממלכתיות, ועוד ממלכתיות.

אומרים שחרבונה היה אליהו הנביא בכבודו ובעצמו. יאיר עדיין לא אליהו, אבל נביא וקוסם בהחלט הולך. כשהוא משייט בין בירות העולם ומשמש כשר חוץ מטעם עצמו מצליח לפיד למקסם את מספרי הסקרים ולהטות הכף לטובתו. התחפושת, לפחות בינתיים, עובדת להפליא.

עמי הארץ

יאיר לפיד עדיין לא אליהו, אבל נביא וקוסם בהחלט הולך. כשהוא משייט בין בירות העולם ומשמש כשר חוץ מטעם עצמו מצליח לפיד למקסם את מספרי הסקרים ולהטות הכף לטובתו. התחפושת, לפחות בינתיים, עובדת להפליא
מדינת תל אביב מתפכחת. השמאל מתעורר מאשליית השלום. עמי הארץ פשוט מתייהדים. לא כי נפל פחד הימנים עליהם אלא כי הם מבינים ששתי מדינות אף פעם לא יחולקו לשני עמים. הגויים תמיד ינסו להיקהל, עם אבו מאזן או בלעדיו, עם וייזתא או נעריו.

וכך מוצא עצמו בוז'י הרצוג במדי הימין, מכריז על מותו של השלום, מכונן את תורת ההפרדה. לא ברור מה יש בה. לא ברור עד כמה היא מעשית וראויה. אבל העיקר יש מגילה, יש במה רחבה, יש משתה וסעודה, יש היכן לפרוש את המשנה, מול האוכלוסיה הביתית ומחוצה לה.

נכתב ונחתם בספר יוצא בוז'י לכבוש בסערה את אנשי המרכז. אני מיינסטרים, צועק הרצוג בצבעי הדגל, נתניהו מתחפש לימין, לפיד לחרדי, ליברמן מתזז על הקווים, אני אגאל אתכם. וקולו כקול קורא במדבר. הרצוג, מספרים האחשדרפנים, אינו רצוי לרוב עמו, גם לא לרבע ממנו. מה שיצריך אותו לחשב מסלול מחדש. אולי בפורים הבא.

מרדכי

עד השנה האחרונה הוא היה הילד הרע של הפוליטיקה. יעקב ליצמן ושר הבריאות היה האיש והאגדה שסובבה ראשי ממשלה וקרקעה שרים לרצפת המליאה. ליצמן היה לדמות שקשרה קשרים, רקמה דילים, והטביעה חותם של ממש בפוליטיקה הישראלית לדורותיה. שמו נקשר לקוניוקטורות פוליטיות קטנות ולרוב לא בהקשרים מחמיאים מזווית ראיה של האדם החילוני המצוי.

בשנה האחרונה נפל דבר. מתדמית של פוליטיקאי ציני הוא הפך למאמי של המדינה. מי האמין שברבות הימים יהפוך ליצמן למרדכי, השתדלן נעים ההליכות שמצליח לכבוש את סקרי דעת הקהל במדדי שביעות הרצון מתפקודו במשרד הבריאות. תפגשו אותו במסדרונות הבריאות, דורש טוב לעמו אבל גם דורש טוב לכל זרעו: קצת קנאביס רפואי אף פעם לא הזיק.

עמיתיו אינם רואים תדיר בעין יפה את פועלו. מרדכי הרי תמיד רצוי רק לרוב אחיו. אבל בסופו של יום הוא יאחז בשרביט, יקבל את טבעת המלך, יערבב בגנזיו כטוב בעיניו, וכטוב לב המלך ביין אף יחלץ ממנו עוד כמה אלפים לקצבאותיו. זו פריבילגיה השמורה רק למרדכי.

---

מתוך מגזין ערוץ 7